Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ulvilan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatos.ulvila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatos.ulvila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Valtuusto
Pöytäkirja 30.10.2023/Pykälä 54



 

Perusopetuksen palveluverkkosuunnitelma

 

Sivistyslautakunta 19.09.2023 § 93 

 

 

 

Valmistelija Sivistys- ja hyvinvointijohtaja Kimmo Vepsä, puh. 0400 134 849

 

 

 

Käsittely- ja päätöshistoria 

 

Ulvilan kaupungin palveluverkkouudistusta on työstetty vuosia. Valtuusto on 13.12.2021 § 90 määritellyt Talousarvio- ja taloussuunnitelman 2022–2024 yhteydessä sivistyslautakunnan alaisen peruskoulutuksen tulosalueen strategiseksi tavoitteeksi vuodelle 2022 päätöksen uudesta palveluverkosta.

 

Kaupunki tilasi palveluverkkoselvityksen Vertikal Oy:ltä.  Selvityksen valmistelutyö tehtiin tiiviissä yhteistyössä Ulvilan kaupunkiorganisaation kanssa. Selvitystyön laaja aineisto esiteltiin kolmessa kuntalaistilaisuudessa (Koskin koulu, Kaasmarkun koulu ja Vanhankylän koulu) sekä kaikkien koulujen henkilökunnalle keväällä 2022. Palveluverkkoselvityksen osalta pidettiin kevään aikana valtuustolle ja muille poliittisille vaikuttamistoimielimille kuulemistilaisuuksia. Selvityksessä arvioitiin nykyisen perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen toimintaa erilaisten toiminnallisten ja taloudellisten muuttujien osalta.

 

Tämän jälkeen siirryttiin tekemään palveluverkkosuunnitelmaa. Sivistyslautakunta teki 15.3.2022 § 35 selvityksen osalta seuraavia huomioita, jotka tulisi huomioida tulevassa palveluverkkosuunnitelmassa: 

  

  1. Varhaiskasvatuksen tulevien vuosien palvelutarpeeseen vaikuttaa syntyvyyden lisäksi palvelujen kysynnän muutokset sekä mahdolliset muutokset esiopetuksessa, perhevapaissa ja suhdeluvuissa. Palvelujen kysynnän arvioidaan kasvavan kaikissa ikäluokissa, mutta samalla syntyvyys laskee. 

  

  1. Varhaiskasvatuspalveluiden kapasiteettitarpeessa ei oleteta tapahtuvan nopeita muutoksia, koska varhaiskasvatuspalveluita käyttävien lasten osuus ikäluokasta tulee kasvamaan ja syntyvyys on lähtenyt hienoiseen nousuun. On myös luultavaa, että maahanmuutto tulee lisäämään palvelutarvetta. 

  

  1. Osa Ulvilan päiväkodeista vaatii laajaa perusparannusta ja on syytä pohtia yhden ison päiväkodin perustamista Friitalaan, kuin korjata vanhoja kiinteistöjä, joista osa perusrakenteeltaan ei vastaa nykyajan vaatimuksia. 

  

  1. Perusopetuksen osalta syntyvyyden laskun vaikutuksia tarkastellaan palveluverkkoon alueittain. Keskeistä on määritellä lyhyen ja keskipitkän aikavälin toimintaperiaatteet, joilla tilojen käyttö saadaan säilymään tehokkaana palvelutarpeen muuttuessa. 

  

  1. Palveluverkkotyötä tulee ohjata ajatus laadukkaasta ja tasa-arvoisesta koulusta, joka näyttäytyy mm. tilojen varustelussa, turvallisuudessa ja pedagogiikassa. Tasavertaisuutta tarkastellaan laajasti alueellisesti ja pyritään optimaaliseen opetusryhmien kokoon, tilojen tehokkaaseen (taloudelliseen) ja joustavien opetusjärjestelyjen toteutumiseen oppilaiden yksilölliset tuen tarpeet huomioiden. Käytettävissä olevat tilat tulee olla turvallisia, kasvua ja oppimista tukevia ja oikein mitoitettuja oppilasmääriin. 

  

  1. Palveluverkon toteuttamisessa tulee huomioida monipuolisesti lapsivaikutukset kaikissa ikäluokissa. 

  

  1. Palveluiden saatavuudella on myös vaikutuksia kunnan asukkaiden ja yritysten veto- ja pitovoimaan. 

  

  1. Uudishankkeissa ja muutostöissä huomioidaan opetussuunnitelman tavoitteet ja niitä tukevat oppimisympäristöratkaisut. Keskeistä on yhteistyö perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen välillä. Esimerkiksi esiopetuksen sijoittumista alakouluihin on syytä joissain kohtia miettiä yhtenäisen opinpolun ja tilankäytön näkökulmasta.  

  

  1. Hallintoa tulee keskittää. 

 

Valtuusto on antanut evästyksen palveluverkosta 9.4.2022 järjestetyssä valtuuston strategiapäivässä.  

 

Sivistys- ja hyvinvointijohtaja on tehnyt 19.10.2022 päätöksen hankkia tarjouksen perusteella asiantuntijapalvelua FCG Finnish Consulting Group Oy:ltä palveluverkkoselvityksen pohjalta laadittavan perusopetuksen palveluverkkosuunnitelman valmistelua varten. Sopimus koski Ulvilan kaupungin perusopetuksen palveluverkkosuunnitelman laadintaa. Tehtävä rajautui kaupungin järjestämisvastuulla olevan perusopetuksen palveluverkon tarkasteluun ja tarkastelun pohjalta laadittavan palveluverkkosuunnitelman laadintaan. Tarkastelun lähtökohtana olivat kaupungin eri alueiden väestö- ja palvelutarpeiden muutokset sekä yksiköiden välinen kustannus- ja kiinteistötarkastelu. Palveluverkkosuunnitelman edellytettiin sisältävän kolme vaihtoehtoista ratkaisua ja niiden talousvaikutuksista laadittavat arviot. 

 

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti 24.10.2022 § 221 nimittää perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen palveluverkkosuunnitelman valmistelua varten poliittisen ohjausryhmän. Ohjausryhmän rooli oli ohjata palveluverkkosuunnitelman laatimista. Ohjausryhmä kokoontui 7.11.2022, 7.12.2022, 11.1.2023 ja 14.3.2023.  

 

Kaasmarkun ja Koskin koulurakennusten kuntoselvitykset on esitelty kaupunginhallituksen, sivistyslautakunnan ja teknisen lautakunnan jäsenille 2.11. 2022.

 

Kaupunginhallituksen asettaman ohjausryhmän ohjaamana ja FCG Finnish Consulting Group:n asiantuntijoiden avulla on saatu valmiiksi Ulvilan perusopetuksen palveluverkkosuunnitelma. Perusopetuksen palveluverkkosuunnitelma on liitteenä. Varhaiskasvatuksen palveluverkkosuunnitelma tehtiin omana viranhaltijavalmisteluna ja se valmistui jäljempänä 11.4.2023 mennessä kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.  

 

Perusopetuksen palveluverkkosuunnitelmassa on kuvattu oppilasmäärä nykyhetkeen ja nykyhetkestä eteenpäin koulukohtaisesti, kuvattu nykyinen palveluverkko ja kustannusrakenne sekä nykyisten koulurakennusten kunto ja investointitarpeet. 

 

Vaihtoehtoina tulevaksi palveluverkoksi on kuvattu 4 eri vaihtoehtoa seuraavasti: 

 

- Vaihtoehto 1) Palveluverkkoon ei tehdä muutoksia 

- Vaihtoehto 2) Kaasmarkun koulu lakkautetaan lukuvuoden 2024-

2025 alusta lukien 

- Vaihtoehto 3) Koskin koulu lakkautetaan lukuvuoden 2024-2025 alusta lukien 

-  Vaihtoehto 4) Kaasmarkun ja Koskin koulut lakkautetaan lukuvuoden 2024-2025 alusta lukien.  

 

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti 27.03.2023 § 97 
 

- merkitä perusopetuksen palveluverkkosuunnitelman tiedoksi;  
- lähettää perusopetuksen palveluverkkosuunnitelman tiedoksi sivistyslautakunnalle;  
- velvoittaa sivistyslautakunnan järjestämään perusopetuksen palveluverkkosuunnitelmasta ja jäljempänä valmistuvasta varhaiskasvatuksen palveluverkkosuunnitelmasta kuulemis- ja osallistamismenettelyn elokuun 2023 loppuun mennessä. 

 

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti 11.04.2023 § 116  

 

- merkitä varhaiskasvatuksen palveluverkkosuunnitelman tiedoksi; 
- lähettää varhaiskasvatuksen palveluverkkosuunnitelman sivistyslautakunnalle tiedoksi ja liitettäväksi osaksi perusopetuksen palveluverkkosuunnitelmaa, jolloin ne muodostavat yhdessä perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen palveluverkkosuunnitelman. 
 

Sivistyslautakunta päätti yksimielisesti 25.04.2023 § 45   

 

- merkitä perusopetuksen palveluverkkosuunnitelman ja varhaiskasvatuksen palveluverkkosuunnitelman tiedoksi. Yhdessä ne muodostavat perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen palveluverkkosuunnitelman. 

- hyväksyä selostusosan mukaiset kuulemis- ja vaikuttamistoimenpiteet toteutettaviksi ennen päätöksenteon aloittamista. 


Sivistyslautakunta päätti 15.08.2023 § 88 merkitä Ulvilan palveluverkkosuunnitelman lapsivaikutusten arvioinnin tiedoksi.  

 

Varhaiskasvatuksen palveluverkkosuunnitelma on valmistunut, mutta siihen liittyvää ennakkovaikutusten arviointia ja kuulemisia ei ole voitu tehdä, koska suunnitelman mukaisen uuden päiväkodin paikasta ja kokoluokasta ei ole vielä riittävästi tietoa päätöksentekoa varten. Tästä johtuen käsittely ja päätöksenteko rajataan nyt koskemaan perusopetuksen palveluverkkosuunnitelmaa. 

 

Keskustelu- ja kuulemistilaisuudet sekä muut osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet 

 

Päätettäessä kunnan kouluverkosta - yhden tai useamman koulun lakkauttamisesta - ei asian käsittelyssä katsota olevan varsinaisia asianosaisia, joita tulisi kuulla siten kuin hallintolain 34 §:ssä säädetään asianosaisen kuulemisesta. Koska kouluverkkopäätöksessä on kysymys asiasta, jonka ratkaisulla voi olla huomattava vaikutus useiden henkilöiden elinympäristöön, työntekoon tai muihin oloihin, on valmistelussa noudatettu hallintolain 41 §:n säännöstä vaikuttamismahdollisuuksien varaamisesta asiaan osallisille. Osallisille henkilöille ja yhdistyksille on varattu mahdollisuus saada tietoja asian käsittelyn lähtökohdista ja tavoitteista sekä annettu mahdollisuuksia lausua mielipiteensä asiasta. Perusopetuksen palveluverkkosuunnitelman valmisteluprosessi on toteutettu avoimesti ja osallistavasti. Vaikuttamismahdollisuuksista on tiedotettu laajasti julkaisemalla niitä koskevat kutsut ja tiedotteet tarkoituksenmukaisuusharkinnan jälkeen tapauskohtaisesti Ulvilan kaupungin verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa sekä koulun viestintäväline Wilmassa ja Ulvilan seudussa. Julkaisuissa on kerrottu, miten asian vaikutuspiiriin kuuluvat henkilöt voivat saada asiasta lisätietoja. Lisäksi medialle on lähetetty tiedotteita ja annettu haastatteluja.  Mielipiteiden antamiseen on eri vaiheissa varattu kohtuullinen aika.  

 

Kuntalaisilla on ollut mahdollisuus tuoda päätöksenteon pohjaksi omia näkemyksiään tilaisuuksissa, jotka on järjestetty Koskin koulussa 27.4.2022, Kaasmarkun koulussa 28.4.2022 ja Vanhankylän koulussa 3.5.2022. Lisäksi kaupungin edustajat ovat olleet esittelemässä asiaa ja vastaamassa kysymyksiin Pro Kullaa ry:n järjestämässä tilaisuudessa Kullaan Harjulassa 8.3.2023. Kaupunginjohtaja ja sivistys- ja hyvinvointijohtaja ovat kutsuttuina osallistuneet kahteen mielenilmaukseen (19.4.2022 ja 25.4.2023), jotka järjestettiin kyläkoulujen säilyttämisen puolesta.  

 

Osana ennakkovaikutusten ja lapsivaikutusten arviointia huoltajien näkemyksiä ja mielipiteitä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palveluverkosta koskien Kaasmarkun ja Koskin kouluyksiköitä on kartoitettu touko-kesäkuussa 2023 verkkokyselyn avulla.  Kysymyksiin on pyydetty kommentteja myös varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen henkilökunnilta. Tuloksista on koottu yhteenveto. 

 

Vastaava kysely on toteutettu kuntalaisille Ulvilan kaupungin verkkosivuilla 9.-23.6.2023. Kannanottoja on voinut lisäksi toimittaa sähköpostilla osoitteeseen palveluverkko@ulvila.fi. Materiaali on ollut paperiversiona saatavilla Ulvilan pääkirjastolla sekä Kullaan kirjastossa. Kirjaston henkilökunta on auttanut vastaamaan kyselyyn verkossa. Tuloksista on koottu yhteenveto. 

 

Kuntalain 22 §:n ja hallintolain 41 §:n mukainen osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien varaaminen on toteutettu 24.8.2023 Kullaan Harjulassa järjestetyssä kuulemis- ja keskustelutilaisuudessa. Tilaisuuden kutsussa kerrottiin, että palveluverkkosuunnitelmasta on mahdollista antaa myös kirjallisia kannanottoja 31.8.2023 mennessä joko sähköpostilla tai kirjepostina. Tilaisuuteen osallistui noin 90 henkeä. Määräpäivään mennessä saapuneet kannanotot ovat liitteissä.  

 

Ulvilan kaupungin vaikuttamistoimielimiltä, eli nuorisovaltuustolta sekä vammais- ja vanhusneuvostolta, on pyydetty lausunnot. Lausunto on saatu määräaikaan mennessä vanhusneuvostolta ja vammaisneuvostolta. Lausunnot ovat liitteenä. Nuorisovaltuuston lausunto on saatavilla 21.9.2023.

 

Kuntalaisaloite.fi kautta on lähetetty Ulvilan kaupungille Koskin koulu säilytettävä -kuntalaisaloite 8.4.2022, jossa on 650 nimeä, joista 483 kunnan asukasta. Kuntalaisaloite.fi kautta on lähetetty Ulvilan kaupungille myös Kaasmarkun koulu säilytettävä -kuntalaisaloite 18.4.2022, jossa on 617 nimeä, joista 364 kunnan asukasta. Lisäksi aloitteeseen on kerätty kirjallisesti 164 nimeä. 25.4.2023 mielenilmauksessa on luovutettu kuntalaisaloite (adressi), jossa on noin 1 300 nimeä. Kuntalaisaloitteet ovat liitteenä.

 

Perusopetuksen palveluverkkosuunnitelmaa on käsitelty työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella annetun lain (4 § 449/2007) mukaisesti, koska siihen mahdollisesti liittyy henkilöstön asemaan merkittävästi vaikuttavia muutoksia työn organisoinnissa ja kunnan palvelurakenteessa. Mahdolliset muutokset koskevat vain osaa henkilöstöstä. Perusopetuksen palveluverkkosuunnitelmaa on käsitelty Kaasmarkun koulun henkilökunnan kanssa 26.4.2022 ja lapsivaikutusten arvioinnin yhteydessä 24.5.2023 ja Koskin koulun henkilökunnan kanssa 2.5.2022 ja 7.4.2023 sekä lapsivaikutusten arvioinnin yhteydessä 30.5.2023. Lisäksi muutoksista on keskusteltu Harjunpään, Vanhankylän, Olavin ja Friitalan koulun henkilöstön kanssa 10.3.2023 ja 1.4.2023. Yhteistyötoimikunnassa perusopetuksen palveluverkkosuunnitelma on käsitelty 7.9.2023 § 25. 

 

Perusopetuksen palveluverkkosuunnitelmasta on järjestetty valtuustolle valtuustoseminaari 11.9.2023.  

 

Keskustelu- ja kuulemistilaisuuksiin sekä muihin osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksiin liittyvät materiaalit ovat liitteenä.

 

Lapsivaikutusten arviointi Kaasmarkun ja Koskin kouluissa 

 

Ennakkovaikutusten arviointi on tapa arvioida etukäteen, miten valmistelussa oleva päätös vaikuttaisi erilaisten ihmisryhmien elämään. Ennakkovaikutusten arvioinnissa päätöksen vaikutuksia arvioidaan laajasti monesta eri näkökulmasta. Näkökulmat valitaan tarkasteltavan asian mukaan, mutta yleisesti ne voidaan jakaa ihmisiin kohdistuviin vaikutuksiin eli toisin sanoen kuntalaisvaikutuksiin, joihin kuuluvat muun muassa lapsivaikutusten arviointi sekä ympäristö-, talous-, organisaatio- ja henkilöstövaikutukset. 

 

Lapsivaikutusten arviointi on lapsiin kohdistuvien vaikutusten ennakointia, ja se on tärkeä osa tehtyjä ennakkovaikutusten arviointeja. YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen mukaisesti lapsia koskevissa toimissa lapsen etu tulee asettaa etusijalle päätöksiä tehdessä.

 

Lapsivaikutusten arvioinnin erityisenä perustana on YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen 3.1 artiklassa edellytetty lapsen edun ensisijaisuuden periaate. Arvioinnissa on huomioitava myös muu tilanteeseen liittyvä lainsäädäntö kuten esimerkiksi varhaiskasvatusta, perusopetusta, lukiokoulutusta, ammatillista koulutusta, sote-palveluita, vapaa-ajan palveluita tai kaavoitusta koskeva lainsäädäntö.

 

Lasten ja nuorten kuuleminen on olennainen osa lapsivaikutusten arviointia. Heidän näkemyksensä tulee kuulla ja ottaa huomioon kaikissa heitä koskevissa asioissa, myös lapsen edun arvioinnissa. Lapsen on saatava vapaasti ilmaista näkemyksensä. Näkemykset on otettava huomioon lapsen iän ja kehitystason mukaisesti. Lapsivaikutusten arvioinnissa selvitetään päätöksen tai toiminnan vaikutuksia lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointiin ja oikeuksien toteutumiseen.

 

Lapsivaikutusten arviointi on väline lasten etujen selvittämiseen tehtäessä lapsiryhmää (esimerkiksi tietyn päiväkodin tai koulun lapset) tai yleisesti lapsia (esimerkiksi kunnan kaikki lapset) koskevaa päätöstä. Arviointien toteuttamisessa voidaan käyttää erilaisia menettelytapoja. On tärkeää, että lapsivaikutusten arviointi on järjestelmällinen osa kunnan päätösten valmistelua, päätösten toimeenpanon seurantaa ja toiminnan kehittämistä. Laajempi lapsivaikutusten arviointi (LAVA) tehdään aina silloin, kun tehdään merkittäviä lapsiin ja nuoriin vaikuttavia päätöksiä.

 

Perusopetuksen palveluverkkoon liittyvä valmistelu katsotaan mittaluokaltaan merkittäväksi lapsiin ja nuoriin kohdistuvaksi päätökseksi. Tämän vuoksi lapsivaikutusten arviointi on toteutettu tavanomaista laajempana. Kysely on suunnattu oppilaille niissä kouluissa, joiden arvioidaan oppilasmääräkehityksen johdosta kuluvalla tarkastelukaudella (vuoteen 2030) olevan tarkastelun kohteena. Lapsivaikutusten arviointi toteutettiin valmistelutyön yhteydessä osana ennakkovaikutusten arviointia, ja sitä on hyödynnetty päätösesityksen kokonaisharkintaa tehtäessä. Huomioonotettavia arviointikohteita olivat terveys, turvallisuus, arjen sujuvuus, laadukas kasvatus ja oppiminen. Oppilaat saivat koulupäivän aikana ilmaista oman mielipiteensä siitä, miten he suhtautuvat oman lähikoulun lopettamiseen ja uuteen kouluun siirtymiseen. Kysely suoritettiin toukokuussa 2023 viikolla 22 ottaen huomioon lapsen ikä.

 

Palveluverkkosuunnitelmassa olevat vaihtoehdot koskevat eniten Kaasmarkun ja Koskin kouluja, joten koulujen henkilökunnalta ja kaikilta koulujen eskareilta ja oppilailta kysyttiin heidän näkemystään palveluverkkosuunnitelmasta.  Myös kaikille koulujen vanhemmille on lähetetty kyselykaavake, jossa vanhemmat ovat voineet arvioida mahdollisia kouluverkkoon tehtäviä toimenpide-ehdotuksia lapsen ja perheen näkökulmasta.

 

Henkilökunnan avoin osallistamistyöpaja, jossa pohdittiin palveluverkon mahdollisten muutosten vaikutuksia henkilökunnan ja lasten arkeen ja mietittiin tulevaisuuden hyviä käytänteitä, toteutettiin Kaasmarkun koulussa 24.5.2023 ja Koskin koulussa 30.5.2023.

 

Tarkoituksena on ollut tarkastella suunnitelmassa esitytettyjä vaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia sekä tuottaa näin tietoa valmistelijoille ja päätöksentekijöille, jotta he voivat tehdä tulevaisuuden kannalta kestäviä päätöksiä kouluverkosta. Näiden tehtyjen ennakkovaikutusten arviointien pohjalta valmistelijat ja päätöksentekijät ovat voineet arvioida etukäteen, miten valmistelussa oleva päätös mahdollisesti vaikuttaisi kuntalaisten elämään varsinkin koulujen toiminta-alueella.

 

Lapsivaikutusten arviointimateriaaleista on laadittu kooste, joka on liitteenä.

 

 

Perusopetuksen palveluverkkosuunnitelma 

 

Perusopetuksen palveluverkkosuunnitelmassa on kuvattu oppilasmäärä nykyhetkeen ja nykyhetkestä eteenpäin koulukohtaisesti, kuvattu nykyinen palveluverkko ja kustannusrakenne sekä nykyisten koulurakennusten kunto ja investointitarpeet. Perusopetuksen palveluverkkosuunnitelma on liitteenä.

 

Vaihtoehtoina tulevaksi palveluverkoksi on kuvattu 4 eri vaihtoehtoa seuraavasti:

 

- Vaihtoehto 1) Palveluverkkoon ei tehdä muutoksia

-Vaihtoehto 2) Kaasmarkun koulu lakkautetaan lukuvuoden 2024-2025 alusta lukien

-Vaihtoehto 3) Koskin koulu lakkautetaan lukuvuoden 2024-2025 alusta lukien

-Vaihtoehto 4) Kaasmarkun ja Koskin koulut lakkautetaan lukuvuoden 2024-2025 alusta lukien.

  

 

Kaasmarkun koulu ja sitä koskevat vaihtoehdot

 

Kaasmarkun koulu sijaitsee kylän keskellä Fatiporin asuinalueella. Toimipisteessä toimii vuosiluokat 1-6 sekä esikoulu (tänä vuonna esikoululaisia ei ole, koska minimimäärä ei toteutunut). Lisäksi koulussa toimii erityisopettaja. Oppilaita on 58 ja tällä hetkellä (1.9.2023) henkilöstössä on neljä opettajaa, kaksi koulunkäynninohjaajaa sekä yksi yhdistelmätyöntekijä (siivous, kouluruokailu) sekä kaksi henkilökohtaista avustajaa.

 

Oppilailla on mahdollisuus opiskella A2-kielenä saksaa etäyhteydellä. Kiinteistöissä ja opetustiloissa sekä opiskeluhuollonpalveluille tarkoitetuissa tiloissa on suuria puutteita, jotka edellyttävät korjaustoimenpiteitä. Vanha koulurakennus (liikuntatila, kirjasto) on käyttökiellossa (sivistys- ja hyvinvointijohtajan päätös 18.11.2022). Lisäksi uudempaan koulurakennukseen tehdään syksyn 2023 aikana välttämättömiä korjaustoimenpiteitä ja suunnitelman mukaan koko koulu on väistötilassa Vanhankylän koulun ja vapaa-aikatila Kaskelotin tiloissa. Arvioitu korjaustoimenpiteiden valmistumisaika on viikolla 43. Kaasmarkun koulun tilat eivät ole esteettömiä.

 

Kaasmarkun koulua johtaa Vanhankylän koulun rehtori. Kaasmarkun koulussa toimii erityisopettaja, joka vastaa koko koulun laaja-alaisesta erityisopetuksesta kuten myös erityisen tuen antamisesta koulussa. Opiskeluhuoltohenkilöstön saatavuus on hyvä. Kuraattorin resurssi on ½ päivää viikossa. Terveydenhoitajan saatavuus arjessa on sen sijaan huono (1 päivä joka 2. viikko).

 

Edellä olevassa esittelytekstissä on erikseen esitelty Kaasmarkun ja Koskin koulun osalta osallistamisen ja kuulemisen toteuttaminen ja tulokset. Yleisesti voidaan todeta, että Kaasmarkun oppilaille tehdyn kyselyn perusteella suhtautuminen toiseen kouluun siirtymisessä vaihtelee, mutta pääsääntöisesti oppilaat pitävät parhaimpana vaihtoehtona Kaasmarkun koulun säilyttämistä.

 

Oppilaista 75 % sanoi, että harmittaisi vaihtaa koulua. Toisaalta kysymykseen miltä tuntuisi opiskella suuremmassa koulussa oltiin vähän myönteisempiä. Oppilaista kahdeksasta (8) tuntuisi mukavalta ja 17 harmittaisi vaihtaa isompaan kouluun. Iso osa vastasi (26), että eivät osaa sanoa. Uusien kavereiden saaminen isommassa koulussa koetaan mielekkäänä. Avoimiin kysymyksiin annetuista vastauksista käy ilmi, että toiseen kouluun siirtymisessä mielekkäimmäksi koetaan uusien kavereiden saaminen, tulevan koulun tilat. Ikävintä siirtymisessä on huoli siitä, että kiusataan, kaverisuhteiden säilymisestä ja luokkakaverien sijoittumisesta eri luokille, osa kokee myös koulun suuruuden ikävänä. Oppilaskyselyn tulokset ovat kokonaisuudessaan liitteenä.

 

Kaasmarkun koululla on vahva merkitys kyläläisille. Koulu tarjoaa laadukasta opetusta, joka ammentaa voimavaroja ympäristöstä ja vahvasta vuorovaikutuksesta paikalliseen väestöön. Opettajilla on myös erityisosaamista esimerkiksi luontokoulusta ja pikkulasten koulun toteuttamisesta. Pienen koulun tarjoamiin opetusjärjestelyihin ja palveluiden saatavuuteen ollaan pääasiassa tyytyväisiä Kaasmarkun alueella, eikä suuren kouluyksikön tuomia mahdollisuuksia nähdä kaikilta osin tarpeellisina

 

Kaasmarkun koko koulualueen (tilat ja piha-alueet sekä ulkorakennukset) korjaaminen ja mahdollinen lisärakentaminen on suuritöinen ja haasteellinen urakka. Koulurakennukset ovat suojeltuja kohteita ja niiden ennallistaminen vaatii erikoissuunnittelua. Peruskorjauksella ei kaikilta osin saavuteta nykyaikaisen oppimisympäristön ja esteettömyyden vaatimuksia.

 

Väestöennusteen mukaan Kaasmarkun koulussa olisi vuonna 2030 alle 45 oppilasta ja koko Ulvilassa oppilaita olisi vuonna 2030 noin 300 vähemmän kuin nyt.

 

Lapsivaikutusten arvioinnin perusteella Kaasmarkun koulun lopettamisella on vähemmän kielteisiä vaikutuksia lasten elämään, perheiden arkeen, oppimiseen ja kasvamiseen kuin Koskin koulun toiminnan lakkauttamisella. Vanhankylän koulu on verrattain lähellä Kaasmarkun oppilaaksiottoaluetta, ja se on nykyaikainen ja terve koulu.

 

Kaasmarkun koulua koskevat vaihtoehdot ovat:

 

Koulun toiminnan päättyminen ja toimipisteessä opiskelevien oppilaiden sijoittuminen Vanhankylän kouluun.

 

  1. Koulun toiminnan jatkuminen ns. uudessa rakennuksessa, jossa on tehty välttämättömät korjaustoimenpiteet. Koulutyön jatkaminen edellyttää lähitulevaisuudessa hallinnolliset päätökset kiinteistöjen korjaus- ja/tai uudisrakentamisesta.

 

Päätösten vaikutuksista on laadittu laaja ennakkovaikutusten (lapsivaikutusten) arviointi.

 

Vaihtoehtojen vertailu Kaasmarkun osalta:

 

Vaihtoehto 1: Kaasmarkun koulun toiminnan päättyminen ja toimipisteen oppilaiden sijoittaminen Vanhankylän kouluun

 

Oppilaiden sijoittuessa suurempaan kouluyksikköön, joustavan ryhmittelyn ja erilaisten oppilaiden edun mukaisten pedagogisten ratkaisujen toteuttaminen helpottuu, mahdollisuudet valinnaisuuteen, projektimaiseen työskentelyyn ja yhteistyöhön koulun sisällä paranevat. Kaveripohja laajenee oppilasmäärän kasvaessa.

 

Tällä hetkellä 62 % Kaasmarkun oppilaista on kuljetusetuuden piirissä. Vain ne oppilaat, jotka asuvat Kaasmarkun koulun lähellä, voivat käydä koulua kävellen tai pyörällä. Kaikki koulun ympärille sijoittuvat tiet ovat määritetty vaaralliseksi ja niiden varrella asuvat oppilaat ovat koulukuljetusetuuden piirissä, vaikka koulumatkan pituus olisi alle kolme kilometriä. Mahdollisen koulun lakkauttamisen jälkeen koulumatkat pitenevät ajallisesti hieman osalla oppilasta, mutta pysyvät edelleen kohtuullisina. Koulumatkakustannuksista syntyy lisäkustannuksia Kaasmarkun oppilaiden osalta, mutta linja-autoreitin suunnittelulla voidaan osa kuljetuksista yhdistää nykyisiin reitteihin ja osa oppilaista voi siirtyä taksikuljetuksesta käyttämään linja-autovuoroja.

 

Vaihtoehto 2: Kaasmarkun koulun toiminnan jatkuminen ns. uudessa rakennuksessa, jossa on tehty välttämättömät korjaustoimenpiteet.

 

Kaasmarkun koulussa opiskelevat oppilaat voisivat jatkaa nykyisin opetusjärjestelyin ja palveluin heille tutussa oppimisympäristössä kuudennen vuosiluokan loppuun asti. Pieni yksikkö voi tuntua joistakin oppilaista hallittavammalta. Pikkulasten (eskarin ja 1.-2.-luokkien samanaikaisopetus) koulun toiminta on myös koulun vahvuus. Ikäluokkien pienuus kuitenkin asettaa haasteen eskariryhmän perustamiselle ja pikkulasten koulu -ajatukselle Kaasmarkussa, koska Ulvilassa ei lautakunnan päätöksellä perusteta alle seitsemän lapsen ryhmiä.

 

Pienessä kouluyksikössä mahdollisuudet valinnaisuuteen ovat rajallisemmat. Kaveripohja on niukempi. Koulutilat eivät kaikilta osin vastaa nykyaikaisen oppimisympäristön vaatimuksia. Liikuntatilaan ei olla tehty korjaustoimenpiteitä, joten sen rakennuksen osalta jatkuu käyttökielto, kunnes tila on peruskorjattu tai se korvataan uudistilalla.

 

Kiinteistössä ja opetustiloissa olevat puutteet edellyttävät laajaa peruskorjausta ja mahdollista lisärakentamista. Myös piha-alueille tulee tehdä muutoksia.

 

Kaasmarkun toimipisteen toiminnan jatkaminen ei suoraan ole Ulvilan valtuuston (13.12.2021/90 §) antaman tavoitetason mukaista. Valtuuston antamana toiminnallisena tavoitteena on hyväksytty palveluverkkosuunnitelma ja toiminnallisena tavoitetasona tehokas ja laadukas palveluverkko.

 

Koulutyön jatkaminen 1.8.2024 jälkeen edellyttäisi merkittävää peruskorjausinvestointia. Lisäksi toiminnan tehostaminen oppilasmäärän vähetessä tuo paljon haasteita tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen kasvun ja oppimisen toteuttamiselle koulussa.

 

Koskin koulu ja sitä koskevat vaihtoehdot

 

Koskin koulu sijaitsee Koskin kylässä, Joutsijoen rannalla. Koulu toimii kahdessa rakennuksessa. Tällä hetkellä vuonna 1964 rakennettu koulurakennus, jossa sijaitsee myös ruokasali, ja myöhemmin sen yhteyteen rakennettu liikuntasali, ovat käyttökiellossa. Tällä hetkellä koulu, eskari sekä varhaiskasvatus toimivat ns. vanhassa koulurakennuksessa, jossa toteutettiin kesällä 2023 korjaustoimenpiteitä. Koskin koulu ruokailee tällä hetkellä lähellä sijaitsevassa Kullaankodossa (vanhainkoti).

 

Koulun tiloissa on suuria puutteita ja ns. uusi rakennus on käyttökiellossa (sivistys- ja hyvinvointijohtajan päätös 18.11.2022). Piha-alue, kaukalo ja parkkitilat vaativat myös uudistamista. Koulun ympärillä on melko laaja kevyenliikenteen verkosta ja esimerkiksi Kankaan alueelta oppilaat voivat siirtyä turvallisesti kouluun kävellen tai pyörällä.  Osalla oppilaista on huomattavan pitkät koulumatkat. Kirjasto, urheilukenttä sekä ulkoliikuntapaikat ovat helposti saavutettavissa.

 

Koskin koulua johtaa Harjunpään koulun rehtori. Koskin koulussa käy laaja-alainen erityisopettaja (9 tuntia viikossa) sekä kuraattori kerran viikossa. Psykologin tapaamiset suoritetaan tarvittaessa. Opiskeluhuoltohenkilöstön saatavuus on hyvää. Terveydenhoitajan saatavuus arjessa koetaan liian vähäiseksi.

 

Oppilaita koulussa on tällä hetkellä 59 ja eskareita on kahdeksan. Henkilökuntaa on kolme opettajaa, eskariopettaja, joka opettaa koulussa myös muita aineita, kaksi koulunkäynninohjaajaa sekä eskarissa yksi avustaja, yksi henkilö hoitaa ruokailun ja siivouksessa on 1½ henkilö.

 

Koskin koulun oppilaaksiottoalue on laaja ja oppilaiden koulumatkat muodostavat jo tällä palveluverkkorakenteella huomattavan pitkiä koulumatkoja. Varsinkin pienten lasten osalta lapsivaikutusten arvioinnit osoittavat, että pidentyvät koulumatkat toisivat mahdollisia kielteisiä vaikutuksia lasten elämään. Kullaan alueen lasten ja asukkaiden osalta etäisyydet muihin taajamiin ja palveluihin ovat pitkiä, ja on perusteltua suunnata ja keskittää niukkenevia taloudellisia voimavaroja sivistyspalveluiden osalta Kullaan alueelle.

 

Koskin koulun huonokuntoisen uuden koulun sekä liikuntasalin tilalle tulisi rakentaa uudet tilat koulun, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä liikunnan tilatarpeisiin. Tilat palvelisivat laajasti sekä entisen Kullaan kunnan alueen kuin myös lähialueiden liikunta-, nuoriso- ja vapaa-ajan palvelutarpeita.

 

Koska päätösehdotus ei sisällä Koskin koulun lakkauttamista, vaihtoehtojen vertailua lakkauttamisen ja säilyttämisen osalta ei tehdä. Terveydensuojelulain (763/1994) ja Porin seudun ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelman 2022 perusteella on pidetty viranomaisneuvottelu Ulvilan kaupungintalolla 9.11.2022. Siinä on todettu, että Kaasmarkun ja Koskin koulun opetustoimintaan tarkoitettujen rakennuksiin tehdyissä tutkimuksissa on todettu sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen mukaisia toimenpiderajan ylittäviä pitoisuuksia, jotka voivat aiheuttaa käyttäjälle terveyshaittaa. Koulutuksen järjestäjä on tehnyt päätöksen, jolla on kielletty Koskin koulun ns. uuden rakennuksen käyttö. Käyttökielto on voimassa toistaiseksi, ja se koskee myös iltakäyttöä. Rakennuksesta on tehty kosteus- ja sisäilmatutkimus, jonka perusteella on päädytty ratkaisuun, että rakennus puretaan ja esitetään vuoden 2024 talousarvion käyttötalousosaan määräraha Koskin koulun käyttökiellossa olevan rakennuksen purkamiseen ja vuoden 2024 talousarvion investointiosaan 200 000 euroa Koskin koulun uuden koulurakennuksen suunnitteluun.

 

Perusopetuksen palveluverkkoa koskeva päätösehdotus sekä sen perustelut ja keskeiset vaikutukset

 

 

Kaasmarkun koulun toiminta esitetään päättymään 1.8.2024 alkaen ja Kaasmarkun oppilaaksiottoalueen lähikouluksi esitetään Vanhankylän koulun alkaen 1.8.2024.

 

Perusopetuksen palveluverkkoa koskeva päätösehdotus on valtuuston (13.12.2021/90 §) hyväksymän Talousarvio- ja taloussuunnitelma 2022-2024 strategisen tavoitteen mukainen. Se tukee Ulvilan voimassa olevan kaupunkistrategian toteutumista ja on keskeisimpiä työkaluja kaupungin kehittymisen ja taloudellisten toimintaedellytysten mahdollistamiseksi.

 

Oppilaiden sijoittaminen Vanhankylän kouluun ja suurempaan kouluyksikköön on perusteltua mm. seuraavista syistä:

 

Tiloja ja opetusresursseja voidaan hyödyntää suuressa kouluyksikössä joustavammin ja tarkoituksenmukaisemmin kokonaisuuden tasolla.

-          Sosiaalisten suhteiden määrä lisääntyy ja monipuolistuu.

-          Monipuoliset palvelut (psykologi, terveydenhoitaja, koulukoutsi, kuraattori, erityisopetus, liikuntatilat, kirjasto) muodostavat oppilaiden hyvinvoinnin, kasvun ja oppimisen tukemiseksi laajan toimintaympäristön.

-          Joustavat ryhmittelyt ja erilaisten oppilaiden edun mukaisten pedagogisten ratkaisujen toteuttaminen helpottuu.

-          Mahdollisuus valinnaisuuteen ja A2-kielen lähiopetukseen, projektimaiseen työskentelyyn ja kokonaisuuksien opiskeluun sekä yhteistyöhön koulun sisällä paranee.

-          Tilat ovat joustavammat pedagogisten ratkaisujen toteuttamiseen.

-          Valinnaisainetarjonta on monipuolisempi.

-          Mahdollisuudet oppilaiden tukemiseen eri lahjakkuusalueilla ovat paremmat.

-          Oppilaiden hyvinvoinnin kannalta keskeisten oppilashuoltopalveluiden saatavuus on parempi.

-          Edellytykset oppilaan tarvitseman erityisen tuen tai vieraskielisyyteen liittyvän tuen järjestämiseen ovat paremmat.

-          Vuokrakulut ja toimintokustannukset oppilasta kohden ovat pienemmät.

 

Perusopetuksen palveluverkkoa koskevan päätösehdotuksen keskeiset vaikutukset ovat seuraavat:

 

Oppilaat

 

Kaasmarkun koulussa lukuvuonna 2023-2024 opiskeleville oppilaille tehdään kevään 2024 aikana uudet lähikoulupäätökset ja he ovat 1.8.2024 lukien Vanhankylän koulun oppilaita.

 

Koulumatkaetuutta ja tukipalveluita koskevat päätökset tehdään samoin perustein, kuin ennenkin.

 

Henkilöstö

 

Kaasmarkun koulun toiminnan päättyminen ei vaikuta vakituisen henkilöstön palvelussuhteisiin, mutta sijoituskoulu muuttuu. Henkilöstön erityisosaamista ja pitkäaikaista kokemusta voidaan hyödyntää jatkossakin.

 

Henkilöstölle annetaan tietoa muissa kouluissa avoinna olevista vastaavista vakinaisista tehtävistä ja henkilöstö voi esittää näiden puitteissa toiveen sijoituskoulusta. Myös ao. koulujen rehtorit antavat näkemyksensä sijoitettavan henkilöstön osaamisprofiili huomioiden.

 

Johtaminen

 

Kaasmarkun koulun toiminnan päättymisen seurauksena Vanhankylän koulun rehtorilta poistuu Kaasmarkun koulun johtaminen. Vanhankylän koulun johtamisresurssit sovitetaan muutoksen jälkeen vastaamaan henkilöstömäärältään samansuuruisten koulujen resurssia.

 

Sijoittuminen Vanhankylän kouluun

 

Vanhankylän koulun peruskoulu on kokonaan peruskorjattu. Lisäksi kouluun on rakennettu uusi liikuntatila, monikäyttötilaa, ruokasali sekä kovien materiaalin käsityötilat tilat. Kaikki tilat ovat terveelliset, turvalliset ja esteettömät sekä mahdollistavat uusien opetusmenetelmien ja laitteiden monipuolisen käytön kaikissa oppiaineissa.

 

Kaasmarkun oppilaat sijoittautuisivat pääsääntöisesti luokkaan, jossa olisi kaikki oman luokka-asteen oppilaat Kaasmarkusta sekä oppilaita Vanhankylän koulun rinnakkaisluokilta. Vanhankylän koulun rehtori on tehnyt alustavan suunnitelman uusien luokkien perustamisesta. Uusia luokkia tulisi viisi, joista yksi olisi luokkarajat ylittävä pienluokka. Tuntikehys (henkilöstöresurssi) pysyy muutostilanteessa samana eikä ole tarvetta palkata uusia työntekijöitä.

 

Koulukuljetukset suunnitellaan aina vuosittain. Kuljetuksissa voidaan hyödyntää myös tällä hetkellä toimivia koulukuljetusvuoroja.

 

Oppilashuoltopalvelut

 

Kuraattoripalveluiden laskennallinen resurssi on 3½ päivää/viikko. Psykologipalveluiden laskennallinen resurssi lisääntyy.

 

Kaasmarkun koulun toiminnan lakkauttamisesta toteutetaan asiaan osallisille hallintolain 41 §:n mukainen vaikuttamismahdollisuuksien varaaminen 21.9.-10.10.2023 kirjallisesti.

 

 

 

 

Esittelijä Sivistys- ja hyvinvointijohtaja Vepsä Kimmo

 

Päätösehdotus Sivistyslautakunta päättää

1. hyväksyä 24.8.2023 keskustelu- ja kuulemistilaisuudesta laaditun keskustelumuistion ja merkitä sen tiedoksi;

2. merkitä keskustelu- ja kuulemistilaisuudesta tulleet kirjalliset mielipiteet ja lausunnot sekä muut saapuneet kannanotot tiedoksi;

3. merkitä ennakkovaikutusten lapsivaikutusten arvioinnin raportit sekä annetut palautteet tiedoksi;

4. merkitä vanhusneuvoston ja vammaisneuvoston lausunnot tiedoksi;

5. merkitä kuntalaisaloitteet tiedoksi ja vastata niihin valtuuston 30.10.2023 päätöksen jälkeen;

6. esittää  kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että se päättää lakkauttaa Kaasmarkun koulun alkaen 1.8.2024;

7. osoittaa Kaasmarkun oppilaaksiottoalueen lähikouluksi Vanhankylän koulun alkaen 1.8.2024 edellyttäen, että kohdan 6 esitys hyväksytään Ulvilan valtuustossa;

8. esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että se osoittaa vuoden 2024 talousarvion investointiosaan 200 000 euroa Koskin koulun uuden koulurakennuksen suunnitteluun sekä käyttötalousosaan määrärahan Koskin koulun käyttökiellossa olevan rakennuksen purkamiseen.

 

 

Jari Holmberg kannatti Mari-Anna Stålnacken muutosehdotusta. Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kannatettu muutosehdotus, on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne, jotka kannattavat asian päättämistä sivistys- ja hyvinvointijohtajan päätösehdotuksen mukaan, äänestävät JAA, ja ne, jotka kannattavat muutosehdotusta, äänestävät EI. Jos EI voittaa on, Mari-Anna Stålnacken muutosehdotus tullut sivistyslautakunnan päätökseksi. Puheenjohtajan äänestysehdotus hyväksyttiin.

 

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin kolme (3) JAA-ääntä (Laine, Rantala, Riita) ja neljä (4) EI-ääntä (Grönblom, Holmberg, Stålnacke, Rantamäki).
 

 

Päätös Sivistyslautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä kohdat 1, 2, 3, 4, 5, 7 ja 8 sivistys- ja hyvinvointijohtajan päätösehdotuksen mukaisesti.

Sivistyslautakunta päätti hyväksyä

- muutetun päätösehdotuksen kohtaan 6 äänin 3-4: Kaasmarkun koulun toimintaa jatketaan;

- esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus esittää valtuustolle, että Kaasmarkun koulun toimintaa jatketaan.

 

 

 

 

Kaupunginhallitus 16.10.2023 § 272 

 

 

 

Valmistelija Hallintopäällikkö Kirsi Sainio-Lehtimäki, puh. 044 7373 373

 

 

Sivistyslautakunta on kokouksessaan 19.09.2023 § 93 päättänyt yksimielisesti hyväksyä kohdat 1, 2, 3, 4, 5, 7 ja 8 sivistys- ja hyvinvointijohtajan päätösehdotuksen mukaisesti seuraavasti:

 

1. hyväksyä 24.8.2023 keskustelu- ja kuulemistilaisuudesta laaditun keskustelumuistion ja merkitä sen tiedoksi;

 

2. merkitä keskustelu- ja kuulemistilaisuudesta tulleet kirjalliset mielipiteet ja lausunnot sekä muut saapuneet kannanotot tiedoksi;

 

3. merkitä ennakkovaikutusten lapsivaikutusten arvioinnin raportit sekä annetut palautteet tiedoksi;

 

4. merkitä vanhusneuvoston ja vammaisneuvoston lausunnot tiedoksi;

 

5. merkitä kuntalaisaloitteet tiedoksi ja vastata niihin valtuuston 30.10.2023 päätöksen jälkeen;

 

7. osoittaa Kaasmarkun oppilaaksiottoalueen lähikouluksi Vanhankylän koulun alkaen 1.8.2024 edellyttäen, että kohdan 6 esitys hyväksytään Ulvilan valtuustossa;

 

8. esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että se osoittaa vuoden 2024 talousarvion investointiosaan 200 000 euroa Koskin koulun uuden koulurakennuksen suunnitteluun sekä käyttötalousosaan määrärahan Koskin koulun käyttökiellossa olevan rakennuksen purkamiseen.

 

Lisäksi sivistyslautakunta päätti hyväksyä seuraavan muutetun päätösehdotuksen kohtaan 6 äänin 3–4: Kaasmarkun koulun toimintaa jatketaan ja esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus esittää valtuustolle, että Kaasmarkun koulun toimintaa jatketaan.

 

Nuorisovaltuuston lausunto on toimitettu 21.9.2023. Lausunto on liitteenä.

 

Kaasmarkun koulun toiminnan lakkauttamisesta on toteutettu hallintolain 41 §:n mukainen vaikuttamismahdollisuuksien varaaminen 21.9.-10.10.2023 kirjallisesti 10.10.2023 kello 15.00 asti. Kuulutus on pidetty nähtävillä Ulvilan kaupungin verkkosivuilla ja virallisella ilmoitustaululla 21.9.-10.10.2023. Lisäksi se on julkaistu Ulvilan kaupungin Facebook-sivulla. Määräaikaan mennessä saapui neljä (4) palautetta. Yksi (1) palaute saapui määräajan jälkeen. Kuulutus ja kooste saapuneista palautteista on liitteenä.

 

Aikaisemmin saapuneiden keskustelu- ja kuulemistilaisuuksien sekä muiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien materiaalit, lapsivaikutusten arvioinnista annetut palautteet sekä vanhusneuvoston ja vammaisneuvoston lausunnot ja kuntalaisaloitteet ovat liitteenä.

 

 

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Löfbacka Mikko

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää esittää valtuustolle, että valtuusto päättää

1. merkitä 24.8.2023 keskustelu- ja kuulemistilaisuudesta laaditun keskustelumuistion tiedoksi;

2. merkitä keskustelu- ja kuulemistilaisuudesta tulleet kirjalliset mielipiteet ja lausunnot sekä muut saapuneet kannanotot tiedoksi;

3. merkitä ennakkovaikutusten lapsivaikutusten arvioinnin raportit sekä annetut palautteet tiedoksi;

4. merkitä vanhusneuvoston, vammaisneuvoston ja nuorisovaltuuston lausunnot tiedoksi;

5. merkitä kuntalaisaloitteet tiedoksi;

6. merkitä Kaasmarkun koulun toiminnan lakkauttamista koskevan kirjallisesti toteutetun vaikutusmahdollisuuksien varaamisen määräaikana 21.9.-10.10.2023 saapuneet palautteet tiedoksi;

7. lakkauttaa Kaasmarkun koulun alkaen 1.8.2024;

8. evästää sivistyslautakuntaa osoittamaan Kaasmarkun oppilaaksiottoalueen lähikouluksi Vanhankylän koulun alkaen 1.8.2024;

9. osoittaa vuoden 2024 talousarvion investointiosaan 200 000 euroa Koskin koulun uuden koulurakennuksen suunnitteluun sekä käyttötalousosaan määrärahan Koskin koulun käyttökiellossa olevan rakennuksen purkamiseen.

 

Käsittely Sivistys- ja hyvinvointijohtaja Kimmo Vepsä saapui kokoukseen asian käsittelyn alkaessa kello 17.23 ja poistui ennen asian päätöksenteon alkamista kello 18.11.

 

 Valtuuston puheenjohtaja Anne Holmlund saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana kello 17.25.

 

 Keskustelun kuluessa Pekka Leino teki seuraavan muutosehdotuksen: alkuperäisestä päätösehdotuksesta poistetaan kohdat 7 ja 8 ja muut kohdat päätetään esittää valtuustolle alkuperäisen päätösehdotuksen mukaisesti.

 

 Tero Järvelä ja Matti Koskela kannattivat Pekka Leinon muutosehdotusta. Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kannatettu muutosehdotus, on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne, jotka kannattavat asian päättämistä kaupunginjohtajan päätösehdotuksen mukaan, äänestävät JAA, ja ne, jotka kannattavat muutosehdotusta, äänestävät EI. Jos EI voittaa on, Pekka Leinon muutosehdotus tullut kaupunginhallituksen päätökseksi. Puheenjohtajan äänestysehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin 5 JAA-ääntä (Leena Jokinen-Anttila, Tiina Ahonen, Johanna Mattila, Marja Sillanpää ja Jarkko Viljanen) ja 4 EI-ääntä (Tero Järvelä, Matti Koskela, Pekka Leino ja Heikki Pukkila).

 

Päätös Kaupunginhallitus päätti äänin 5-4  esittää valtuustolle, että valtuusto päättää

1. merkitä 24.8.2023 keskustelu- ja kuulemistilaisuudesta laaditun keskustelumuistion tiedoksi;

2. merkitä keskustelu- ja kuulemistilaisuudesta tulleet kirjalliset mielipiteet ja lausunnot sekä muut saapuneet kannanotot tiedoksi;

3. merkitä ennakkovaikutusten lapsivaikutusten arvioinnin raportit sekä annetut palautteet tiedoksi;

4. merkitä vanhusneuvoston, vammaisneuvoston ja nuorisovaltuuston lausunnot tiedoksi;

5. merkitä kuntalaisaloitteet tiedoksi;

6. merkitä Kaasmarkun koulun toiminnan lakkauttamista koskevan kirjallisesti toteutetun vaikutusmahdollisuuksien varaamisen määräaikana 21.9.-10.10.2023 saapuneet palautteet tiedoksi;

7. lakkauttaa Kaasmarkun koulun alkaen 1.8.2024;

8. evästää sivistyslautakuntaa osoittamaan Kaasmarkun oppilaaksiottoalueen lähikouluksi Vanhankylän koulun alkaen 1.8.2024;

9. osoittaa vuoden 2024 talousarvion investointiosaan 200 000 euroa Koskin koulun uuden koulurakennuksen suunnitteluun sekä käyttötalousosaan määrärahan Koskin koulun käyttökiellossa olevan rakennuksen purkamiseen.

 

 

Valtuusto 30.10.2023 § 54  

345/00.00.01/2022  

 

 

  

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päätti esittää valtuustolle, että valtuusto päättää

1. merkitä 24.8.2023 keskustelu- ja kuulemistilaisuudesta laaditun keskustelumuistion tiedoksi;

2. merkitä keskustelu- ja kuulemistilaisuudesta tulleet kirjalliset mielipiteet ja lausunnot sekä muut saapuneet kannanotot tiedoksi;

3. merkitä ennakkovaikutusten lapsivaikutusten arvioinnin raportit sekä annetut palautteet tiedoksi;

4. merkitä vanhusneuvoston, vammaisneuvoston ja nuorisovaltuuston lausunnot tiedoksi;

5. merkitä kuntalaisaloitteet tiedoksi;

6. merkitä Kaasmarkun koulun toiminnan lakkauttamista koskevan kirjallisesti toteutetun vaikutusmahdollisuuksien varaamisen määräaikana 21.9.-10.10.2023 saapuneet palautteet tiedoksi;

7. lakkauttaa Kaasmarkun koulun alkaen 1.8.2024;

8. evästää sivistyslautakuntaa osoittamaan Kaasmarkun oppilaaksiottoalueen lähikouluksi Vanhankylän koulun alkaen 1.8.2024;

9. osoittaa vuoden 2024 talousarvion investointiosaan 200 000 euroa Koskin koulun uuden koulurakennuksen suunnitteluun sekä käyttötalousosaan määrärahan Koskin koulun käyttökiellossa olevan rakennuksen purkamiseen.

 

Käsittely Tekninen johtaja Teemu Björninen saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana kello 18.53.

 

 Keskustelun kuluessa Mari-Anna Stålnacke teki seuraavan muutosehdotuksen: valtuusto päättää

 

 1. merkitä 24.8.2023 keskustelu- ja kuulemistilaisuudesta laaditun keskustelumuistion tiedoksi;

 

 2. merkitä keskustelu- ja kuulemistilaisuudesta tulleet kirjalliset mielipiteet ja lausunnot sekä muut saapuneet kannanotot tiedoksi;

 

 3. merkitä ennakkovaikutusten lapsivaikutusten arvioinnin raportit sekä annetut palautteet tiedoksi;

 

 4. merkitä vanhusneuvoston, vammaisneuvoston ja nuorisovaltuuston lausunnot tiedoksi;

 

 5. merkitä kuntalaisaloitteet tiedoksi;

 

 6. merkitä Kaasmarkun koulun toiminnan lakkauttamista koskevan kirjallisesti toteutetun vaikutusmahdollisuuksien varaamisen määräaikana 21.9.-10.10.2023 saapuneet palautteet tiedoksi;

 

 7. rakentaa Koskiin uuden koulun ja osoittaa vuoden 2024 talousarvion investointiosaan 200 000 euron määrärahan Koskin koulun uuden koulurakennuksen suunnitteluun sekä vaadittavan summan koulun rakentamiseksi vuoden 2025 talousarvion investointisuunnitelmaan ja lisäksi osoittaa määrärahan käyttötalousosaan Koskin koulun käyttökiellossa olevan rakennuksen purkamiseen;

 

  8. tarkastella Kaasmarkun koulun toimintaedellytyksiä uudelleen aikaisintaan siinä vaiheessa, kun kouluverkkoa käsitellään Ulvilassa laajemmin Koskin uuden koulun valmistuttua.

 

 Juha Tenho, Juha Hartila ja Jari Holmberg kannattivat Mari-Anna Stålnacken muutosehdotusta. Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kannatettu muutosehdotus, on äänestettävä. Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne, jotka kannattavat asian päättämistä kaupunginhallituksen päätösehdotuksen mukaan, äänestävät JAA, ja ne, jotka kannattavat muutosehdotusta, äänestävät EI. Jos EI voittaa on, Mari-Anna Stålnacken muutosehdotus tullut valtuuston päätökseksi. Puheenjohtajan äänestysehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

 Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin 12 JAA-ääntä ja 15 EI-ääntä. Tyhjiä ääniä ei annettu. Äänestysluettelo on liitteenä.

 

 

Päätös Valtuusto päätti äänin 15-12 hyväksyä Mari-Anna Stålnacken tekemän muutosehdotuksen, eli valtuusto päätti

1. merkitä 24.8.2023 keskustelu- ja kuulemistilaisuudesta laaditun keskustelumuistion tiedoksi;

2. merkitä keskustelu- ja kuulemistilaisuudesta tulleet kirjalliset mielipiteet ja lausunnot sekä muut saapuneet kannanotot tiedoksi;

3. merkitä ennakkovaikutusten lapsivaikutusten arvioinnin raportit sekä annetut palautteet tiedoksi;

4. merkitä vanhusneuvoston, vammaisneuvoston ja nuorisovaltuuston lausunnot tiedoksi;

5. merkitä kuntalaisaloitteet tiedoksi;

6. merkitä Kaasmarkun koulun toiminnan lakkauttamista koskevan kirjallisesti toteutetun vaikutusmahdollisuuksien varaamisen määräaikana 21.9.-10.10.2023 saapuneet palautteet tiedoksi;

7. rakentaa Koskiin uuden koulun ja osoittaa vuoden 2024 talousarvion investointiosaan 200 000 euron määrärahan Koskin koulun uuden koulurakennuksen suunnitteluun sekä vaadittavan summan koulun rakentamiseksi vuoden 2025 talousarvion investointisuunnitelmaan ja lisäksi osoittaa määrärahan käyttötalousosaan Koskin koulun käyttökiellossa olevan rakennuksen purkamiseen;

8. tarkastella Kaasmarkun koulun toimintaedellytyksiä uudelleen aikaisintaan siinä vaiheessa, kun kouluverkkoa käsitellään Ulvilassa laajemmin Koskin uuden koulun valmistuttua.

Johanna Mattila jätti päätöksestä eriävän mielipiteen.