Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ulvilan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatos.ulvila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatos.ulvila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 16.10.2023/Pykälä 270


 

Keskustaajaman yleiskaava 2045 / kaavakonsultin toimeksiannon laajentaminen kattamaan yleiskaavan laajennusalue

 

Kaupunginhallitus 16.10.2023 § 270  

62/10.02.02/2022  

 

 

Valmistelija Kaupunkisuunnittelun johtaja Juha Virola, puh. 0400 134 718

 

 

Kaupunginhallitus päätti 7.3.2022 § 64 käynnistää keskustaajaman yleiskaavan päivittämisen ja yleiskaavan laatimiseksi tarvittavan konsulttityön kilpailuttamisen. Kilpailutus toteutettiin Hilmassa Porin kaupungin hankintapalveluiden käyttämän Cloudia-järjestelmän avulla kevättalvella 2023. Saaduista kahdesta tarjouksesta Sitowise Oy:n 185 850 euron suuruinen tarjous tuli valituksi. Kaavakonsultti aloitti toimeksiantonsa toteuttamisen toukokuussa 2023. Kaavoitusprosessi on edennyt ripeästi aikataulussa ja tällä hetkellä ollaan osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtävilläolovaiheessa. Suuri osa kaavatyön edellyttämistä selvityksistä on tehty, tavoitetyöpaja pidetty ja asukaskysely on käynnissä 6.–20.10.2023 välisen ajan.

 

Yleiskaavan aloitusvaiheen viranomaisneuvottelu järjestettiin 6.9.2023. Neuvottelussa viranomaiset nostivat esiin tarpeen laajentaa yleiskaavan kaava-aluetta käsittämään myös Pirunkynnen eteläpuolinen alue, joka on käynnissä olevan maakuntakaavan päivityksen yhteydessä tunnistettu potentiaaliseksi vihreän siirtymän hankkeiden alueeksi. Alueen maankäyttö tulisi ratkaista keskustaajaman yleiskaavaprosessin yhteydessä, koska tällaisella uudella teollisuusalueella olisi hyvin merkittäviä vaikutuksia, jotka ulottuisivat niin olennaisesti myös keskustaajaman yleiskaavan alueelle. Kaava-alueen laajentaminen koskee noin 655 hehtaarin suuruista aluetta.

 

Kaupunginhallitus päätti 25.9.2023 § 249 hyväksyä yleiskaavan uuden aluerajauksen, joka huomioi viranomaisneuvottelussa tulleen vaatimuksen kaava-alueen laajentamisesta. Samalla kaupunginhallitus hyväksyi uuden kaavarajauksen mukaan laaditun osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtäville asetettavaksi.

 

Alkuperäisen kaavan konsulttityön tarjouspyynnön mukaan konsultin tehtävänä oli laatia Ulvilan kaupungin keskustaajaman yleiskaava, jonka tavoitevuosi on 2045. Konsultin tehtäviin kuuluvat mm. kaavaprosessin ohjelmointi ja kuljetus, vuorovaikutusprosessien ohjelmointi, kaavasuunnittelu, vaikutusten arviointi, kaavaluonnosten ja kaavaehdotusten laatiminen sekä näistä saatuihin palautteisiin annettavien vastineiden laatiminen. Tehtävä sisältää lähes kaikkien kaavan perusselvitysten tekemisen.

 

Alkuperäisen tarjouspyynnön mukaista toimeksiantoa vastaava kaavasuunnittelu ja selvitysten laatiminen sekä mahdollisten uusien selvitysten laatiminen tulisi nyt ulottaa kaavan laajentumisalueelle, jossa ei entuudestaan ole yleiskaavaa voimassa. Kaupunkikehityksen näkemys on, että ainoa kaavaprosessin eheyden ja yleiskaavoituksen riittävän laadun varmistava ratkaisu on ulottaa Sitowise Oy:n kanssa solmittu alkuperäinen toimeksianto kattamaan myös kaavan laajentumisalue. Lisätyön hankinta suorahankintana liittyisi siis aiempaan hankintaan.

 

Kaupunkikehitys on pyytänyt Sitowise Oy:ltä tarjousta lisätyöstä. Sitowise Oy on jättänyt 11.10.2023 päivätyn tarjouksen, jossa se ensimmäisenä vaihtoehtona tarjoutuu suorittamaan alkuperäistä toimeksiantoa tehtäväsisällöltään vastaavan lisätyön kaavan laajentumisalueelle 61 325 euron hintaan (alv 0%). Toisena vaihtoehtona on saman sisältöisen lisätyön suorittaminen täydennettynä kolmella, maankäytön suunnittelun ja yleiskaavaprosessin kannalta tarpeellisella lisäselvityksellä 68 760 euron hintaan (alv 0%).

 

Edellä mainitut kolme lisäselvitystä ovat: 1. ennakoiva DNSH-tarkastelu (Do No Significant Harm/Ei merkittävää haittaa -periaate), 2. Luontopositiiviset ratkaisumallit ja 3. Suuronnettomuusriskitselvitys ja kaavavaikutusten arviointi. Kyseiset lisäselvitykset, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen toimeksiantoon, ovat tarpeellisia laajennusalueen ympäristöllisten lähtökohtien (rakentamaton metsäalue) ja maankäytöllisen erityisluonteen (vihreän siirtymän hankkeet) vuoksi.

 

Ulvilan keskustaajaman yleiskaavan vaativuudesta, siihen liittyvien selvitysten runsaudesta ja niistä johdettujen vaikutusarviointien monitahoisuudesta johtuen on ensiarvoisen tärkeää, että itse kaavasuunnittelun, selvitysten laadinnan ja niistä tehtyjen analyysien, vaikutusarviointien ja johtopäätösten yhteismitallisuus ja eheys eivät vaarannu. Tämä on käytännössä mahdollista varmistaa vain siten, että kaavasuunnittelun ja selvitykset kaavan laajentumisalueella tekee sama työryhmä kuin alkuperäisellä kaava-alueellakin. Alkuperäisen kaava-alueen ja laajennusalueen kaavoitusta selvityksineen ei voida tehdä erillisinä prosesseina. Näillä alueilla on omat erityispiirteensä ja kaavoitukselliset lähtökohtansa, jotka on välttämätöntä huomioida ja yhteensovittaa jatkuvasti viereiseen alueeseen peilaten. Yhteensovittamisen erittäin suurta merkitystä alleviivaa se seikka, että Pirunkynnen eteläpuolinen alue on tunnistettu potentiaaliseksi vihreän siirtymän hankkeiden alueeksi.

 

Näin vaativassa kaavaprosessissa kahden tai useamman eri toimijan käyttäminen aiheuttaa merkittävän riskin kaavaprosessin eheydelle ja lopputuloksen laadulle. On myös tärkeää, ettei yleiskaavoituksen aikataulu ja prosessin kulku vaarannu toimeksiannon hajauttamisen vuoksi.

 

Vaatimus ja tarve toimeksiannon laajentamiseen on tullut viran-omaisneuvottelussa ennalta arvaamattomasti ja ulkopuolisesta syystä. Hankinnalla voi lisäksi katsoa olevan äärimmäinen kiire, joka johtuu sekä maakuntakaavoituksen että yleiskaavoituksen kaavaprosessien käynnissä olevista vaiheista ja niitä ohjaavista aikatauluista ja tavoitteista sekä niiden yhteensovittamisen tarpeesta. Vihreän siirtymän hankkeiden maakunnallisten aluetarpeiden kartoittaminen on juuri nyt yksi tärkeimmistä maakuntakaavoituksen teemoista ja se edellyttää Ulvilan tapauksessa yleiskaavallista tarkastelua ja selvityksiä Pirunkynnen eteläpuolisella alueella. Tämä äkillinen tarve ja lisähankinnan ehdoton välttämättömyys on käynyt ilmi vasta alkusyksyn 2023 aikana.

 

Ulvilan kaupungin 16.6.2023 voimaan tulleen hallintosäännön mukaan lautakunta (kaupunkikehityksen tapauksessa kaupunginhallitus) päättää palveluiden ja tarvikkeiden hankinnasta enintään 200 000 euron arvoon saakka. Kaupunginhallitus päättää myös yli 200 000 euron arvoisista hankinnoista.

 

Ulvilan kaupungin talousarviossa 2023 ja taloussuunnitelmassa 2023–2025 on osoitettu tarvittavat määrärahat keskustaajaman yleiskaavan konsulttityötä varten. Valmisteilla olevaan vuoden 2024 talousarvioon ollaan niin ikään osoittamassa tarvittavat määrärahat. Yleiskaavatyö on monivuotinen prosessi, jonka konsulttikustannukset laskutetaan vaiheittain. Kustannukset painottuvat toimeksiannon alkupäähän runsaasta lähtötietojen keräämisen ja selvitysten laatimisen tarpeesta johtuen.

 

Lisätyön hankinnan arvo ylittää kansallisen kynnysarvon 60 000 euroa, mutta alittaa EU-kynnysarvon 215 000 euroa.

 

Sitowise Oy:n 11.10.2023 päivätty tarjous on oheismateriaalina (salassa pidettävä, JulkL 7 §).

 

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Löfbacka Mikko

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää

- hyväksyä saapuneen tarjouksen;

- hankkia keskustaajaman yleiskaavan 2045 konsulttityön toimeksiannon laajentamisen lisätyön ja kolme kaavan lisäselvitystä Sitowise Oy:ltä 11.10.2023 päivätyn tarjouksen vaihtoehto 2:n mukaisesti 68 760 euron hinnalla (alv 0%).

 

 

Käsittely  Kaupunginhallituksen jäsen Marja Sillanpää poistui kokoushuoneesta ennen asian käsittelyn alkua kello 17.15 ja oli poissa kokoushuoneesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajan, koska hänen läheisensä omistaa laajennetun aluerajauksen sisältä maata. Esteellisyyden peruste hallintolain 28.1 § kohta 3 (intressijäävi).

 

 Kaupunginhallituksen jäsen Matti Koskela poistui kokoushuoneesta ennen asian käsittelyn alkua kello 17.15 ja oli poissa kokoushuoneesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajan, koska hänen läheisensä omistaa laajennetun aluerajauksen sisältä maata. Esteellisyyden peruste hallintolain 28.1 § kohta 3 (intressijäävi).

 

 Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Leena Jokinen-Anttila saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana kello 17.18 ja alkoi toimia kokouksen puheenjohtajana.

 

 

 

 

 

 

Päätös Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti

- hyväksyä saapuneen tarjouksen;

- hankkia keskustaajaman yleiskaavan 2045 konsulttityön toimeksiannon laajentamisen lisätyön ja kolme kaavan lisäselvitystä Sitowise Oy:ltä 11.10.2023 päivätyn tarjouksen vaihtoehto 2:n mukaisesti 68 760 euron hinnalla (alv 0%).

Kaupunginhallituksen jäsen Marja Sillanpää saapui takaisin kokoukseen tämän asian päätöksenteon jälkeen kello 17.21.

Kaupunginhallituksen jäsen Matti Koskela saapui takaisin kokoukseen tämän asian päätöksenteon jälkeen kello 17.21.

Puheenjohtajan esityksestä kaupunginhallitus päätti yksimielisesti muuttaa esityslistan käsittelyjärjestystä siten, että tämän asian jälkeen käsitellään § 272 Perusopetuksen palveluverkkosuunnitelma ja sen jälkeen palataan esityslistan mukaiseen järjestykseen. Käsittelyjärjestyksen muutoksesta huolimatta asiat on tässä pöytäkirjassa numeroitu esityslistan mukaisessa järjestyksessä.