Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ulvilan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatos.ulvila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatos.ulvila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 02.10.2023/Pykälä 260



 

Lausunnon antaminen Varsinais-Suomen ELY-keskukselle SAJM Holding Oy:n Harjunpään aurinkovoimahankkeen (Ulvila) ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta VARELY/3487/2023

 

Kaupunginhallitus 02.10.2023 § 260  

338/11.00.02/2023  

 

 

Valmistelija Kaupunkisuunnittelun johtaja Juha Virola, puh. 0400 134 718

 

 

Varsinais-Suomen ELY-keskus on pyytänyt Ulvilan kaupunginhallitukselta lausuntoa SAJM Holding Oy:n Harjunpään aurinkovoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta 13.10.2023 mennessä. Lisäksi on pyydetty varaamaan mm. ympäristönsuojelu-, maankäyttö-, terveydensuojelu- ja sosiaaliasioita käsitteleville lautakunnille tai viranhaltijoille tilaisuus antaa lausuntonsa asiasta.

 

SAJM Holding Oy suunnittelee aurinkovoimalan toteuttamista Ulvilaan Harjunpään kylän pohjoispuolelle, Puhjun, Ruoppakylän ja Rankhuhdan väliselle alueelle. Hankealueen pinta-ala on enimmillään 657 hehtaaria ja sijaitsee noin kuusi kilometriä Ulvilan keskustan koillispuolella ja noin kahdeksan kilometriä Porin keskustan itäpuolella. Hankealueelle suunnitellun aurinkovoimalan arvioitu teho on 300-430 MWp. Hankkeen liittäminen valtakunnanverkkoon suunnitellaan tapahtuvan Fingrid Oyj:n Ulvilan sähköaseman kautta.

 

YVA-ohjelma on hankkeesta vastaavan laatima suunnitelma, jossa esitetään tiedot hankkeesta ja sen vaihtoehdoista, hankealueen nykytilasta sekä esitys hankkeen todennäköisesti merkittävien ympäristövaikutusten arvioinnista ja YVA-menettelyn toteuttamisesta. Viranomaisilla on mahdollisuus antaa lausunto ja kansalaisilla sekä yhteisöllä esittää mielipide YVA-ohjelmasta.

 

Hankkeen ympäristövaikutuksia arvioidaan seuraavien hankevaihtoehtojen (VE) osalta:

 

-          Vaihtoehto VE 0: Hanketta ei toteuteta

-          Vaihtoehto VE 1: Ulvilan Harjunpään aurinkovoimala rakennetaan Ulvilaan, Harjunpään kylän pohjoispuolelle Puhjun, Ruoppakylän ja Rankhuhdan väliselle alueelle. Aurinkovoimalan kokonaispinta-ala on 657 ha ja teho 430 MWp

-          Vaihtoehto VE 2: Ulvilan Harjunpään aurinkovoimala rakennetaan Ulvilaan, Harjunpään kylän pohjoispuolelle Puhjun, Ruoppakylän ja Rankhuhdan väliselle alueelle. Aurinkovoimalan kokonaispinta-ala on 464 ha ja teho 300 MWp

 

Hankealueen kiinteistöt ovat yksityisomistuksessa. Hankealue on nykyisin maankäytöltään pääasiassa metsätalousaluetta ja suota. Metsätalousalue koostuu pääasiassa nuorehkoa talousmetsää kasvavista metsäkiinteistöistä. Osa alueesta on maanviljelysaluetta.

 

Satakunnan maakuntakaavassa ja vaihemaakuntakaavoissa 1 ja 2 itse hankealueelle kohdistuu vain vähän kaavamääräysmerkintöjä tai aluevarauksia. Itse hankealueelle tai sen läheisyyteen sijoittuu voimalinjan ja ohjeellisen voimalinjan merkinnät, kaksi arvokkaan kallioalueen merkintää (ge2), tärkeä yhdystie (yt), luonnonvara-alan opetusmetsä (M2), yhdyskuntarakenteen laajenemissuuntanuoli, merkittävä maa-ainesten ottoalue (EO5), maakunnallisesti merkittävä kulttuuriympäristö (kh), maisemallisesti tärkeä alue ja muinaismuistoalueen merkintä (sm). Hankealueen vieressä etelässä on luonnonsuojelualue (SL, Kaasmarkunmäen Natura 2000-alue) ja energiahuollon alue (EN). Hanke ei sijoitu maisemallisesti tärkeälle alueelle tai maakunnallisesti merkittävän kulttuuriympäristön alueelle, vaikka tulee yhdeltä kulmaltaan näitä lähelle. Hankealueen etelä-/länsipuolella lähimpänä on laaja maisemallisesti tärkeä alue (Harjunpäänjoen kulttuurimaisema) ja maakunnallisesti merkittävän kulttuuriympäristön alue (Harjunpään kylä ja kulttuurimaisema).

 

Hankealueella ei ole voimassa osayleiskaavaa eikä asemakaavaa. Hankealue rajautuu kuitenkin toiseen teollisen kokoluokan aurinkoenergiahankkeeseen (IBV Suomi Oy, Kaasmarkun aurinkoenergiahanke), jonka alueelle on osayleiskaavoitus käynnissä. Lähimmät voimassa olevat asema- ja yleiskaavat ovat Harjunpään rakennuskaava 800 metrin etäisyydellä ja Kaasmarkun osayleiskaava 800 metrin etäisyydellä.

 

YVA-menettelyn rinnalla etenee aurinkovoimahankkeen osayleiskaavoitus. YVA-menettely ja osayleiskaavoitus sovitetaan yhteen mm. yhteisten luonto- ja ympäristöselvitysten sekä vaikutus-arviointien osalta. Osayleiskaavan laadinnassa hyödynnetään YVA-menettelyn yhteydessä laadittavia luonto- ja ympäristöselvityksiä. Kaavaehdotuksessa tullaan huomioimaan yhteysviranomaisen (Varsinais-Suomen ELY-keskus) perusteltu päätelmä ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta.

 

YVA-hankkeesta on käyty 9.8.2023 ennakkoneuvottelu, johon Ulvilan kaupungin edustajat ovat osallistuneet. Kaikille avoin yleisötilaisuus järjestetään Varsinais-Suomen ELY-keskuksen toimesta 4.10.2023 Ulvilan kaupungintalon valtuustosalissa. YVA-ohjelma löytyy sähköisesti ympäristöhallinnon verkkosivuilta:

https://www.ymparisto.fi/HarjunpaanaurinkovoimaYVA

 

Lausuntoa täydentävä karttaesitys, ympäristövaikutusten arviointiohjelma, lausuntopyyntö ja kuulutus ovat liitteinä.

 

LAUSUNTO

 

Kaupunginhallitus katsoo, että ympäristövaikutusten arviointiohjelma on laadittu perusteellisesti ja asiantuntevasti. YVA-ohjelman laatineella työryhmällä on ollut riittävä asiantuntemus ja kokemus tehtävään. YVA-ohjelman mukaan toteutettava arviointi antaa riittävät tiedot toiminnan vaikutuksista ja vaihtoehdoista.

 

Kaupunginhallitus kuitenkin katsoo, että YVA-ohjelmassa tulisi kiinnittää enemmän huomiota yhteisvaikutusten arviointiin huomioiden muut uusiutuvan energian hankkeet ja erityisesti SAJM Holding Oy:n hankealueeseen rajautuvan IBV Suomi Oy:n aurinkoenergiahanke. Näiden kahden, toisistaan riippumattoman teollisen kokoluokan aurinkoenergiahankkeen yhteisvaikutukset on arvioitava tarkasti ja hankkeiden suunnittelu ja kaavoitus yhteensovitettava huolellisesti. Kaupunginhallitus katsoo, että tämän lausunnon liitteenä olevassa karttaesityksessä esitetyt viherkäytävätarpeet ja Ulvilan sähköaseman laajenemisen mahdollistavat lisäaluetarpeet tulee huomioida molempien aurinkovoimalahankkeiden tulevissa suunnitelmissa ja osayleiskaavoituksessa.

 

Ekologisten yhteyksien ja viherkäytävien merkityksellisyys juuri näiden kahden hankkeen yhteisellä raja-alueella on käynyt ilmeiseksi IBV Suomi Oy:n Kaasmarkun aurinkoenergiahankkeen YVA-menettelyn yhteydessä. Molemmat hankkeet vääjäämättä heikentävät jossain määrin Satakunnan viherrakenneselvityksessä osoitetun viherkäytävän H2 kapeampaa eteläistä haaraa. Eteläisemmällä haaralla on merkitystä erityisesti Kaasmarkunmäen Natura 2000-alueen ekologiselle yhteydelle pohjoisen, koillisen ja kaakon suuntiin. Hankkeiden aiheuttamaa haittaa viherkäytävän eteläiselle haaralle on mahdollista vähentää osoittamalla riittävä, karttaesityksen mukaisesti kapeimmalla kohdallaan 800 metriä leveä ja mahdollisesti myös koko leveydeltään sopimusalueilla ennallistettava viheralue näiden kahden hankkeen väliin. On myös eduksi, jos tuotantoalueiden rakentamista ei ulotettaisi suuressa määrin Haukijärven lähialueelle.

 

Lisäksi tulee varmistaa, ettei kantaverkon tulevaisuuden kehittämismahdollisuuksia heikennetä sijoittamalla tuotantoalueita liian lähelle voimajohtolinjoja. Ulvilan sähköasema on valtakunnallisestikin erittäin merkittävä kantaverkon kytkinasema, jolle tulee monesta eri suunnasta 400kV ja 110kV voimajohtolinjoja. On varsin todennäköistä, että asemalle tullaan tulevaisuudessa liittämään todella merkittäviä määriä sekä uuden sähköntuotannon kapasiteettia (merituulipuistot, maatuulivoimalat, mahdollinen ydinvoiman lisärakentaminen, aurinkovoima) että myös suuren sähkönkulutuksen liityntöjä (mm. vihreän siirtymän teollisuus). Tästä johtuen nykyisten johtokäytävien rinnalle on mahdollisesti jätettävä reilustikin laajentumisvaraa. Mikäli suuret, Suomen talousvyöhykkeelle sijoittuvat merituulivoimapuistot "Wellamo" ja "Navakka" lähtisivät toteutumaan, merkitsisi se mahdollisesti jopa useiden uusien voimajohtolinjojen tarvetta Tahkoluodon suunnasta tulevan johtokäytävän yhteyteen, johon myös Tahkoluodon 40 uuden merituulivoimalan kokonaisuus tulee liityntäjohdollaan tukeutumaan. Näiden yhteenlaskettu teho olisi jopa 4 000 MW, vaikka em. suuret merituulivoimapuistot todennäköisesti liittyvätkin Ulvilan sähköaseman lisäksi myös Rauman sähköasemalle.

 

Tuotantoalueen hulevesien käsittelyyn ja johtamiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Suurin osa hankkeesta sijoittuu Harjunpäänjoen valuma-alueelle (Kaasmarkunjoki / Harjunpäänjoki). On tärkeää, ettei hankkeesta aiheudu Kaasmarkunjoen vesistön tilaa merkittävästi heikentäviä vaikutuksia. Hulevesien laatuun tulee kiinnittää erityistä huomiota varsinkin rakennusvaiheessa. Hulevesien mukana kulkeutuvien haitallisten aineiden päätymistä mm. vaelluskalojensa johdosta herkkään Kaasmarkunjokeen on mahdollista ratkaisevasti vähentää käyttämällä toimiviksi havaittuja teknisiä ratkaisuja (BAP), joilla hulevesien virtaamia pystytään hidastamaan ja hallitsemaan sekä estämään kiintoaineiden pääsy tuotantoalueen hulevesien purkupisteiltä alapuoliseen vesistöön. Myös Elvanojan-Annankorvenojan valuma-alueen vesistövaikutuksiin on kiinnitettävä huomioita, koska osa hankkeesta sijaitsee kyseisellä valuma-alueella.

 

Sulfiittisavien mahdollinen esiintyminen hankealueella on huomioitava erityisen hyvin ja varmistettava, ettei niistä johtuvia haitallisia vesistövaikutuksia pääse syntymään missään tilanteessa. Vaikka sulfiittisavien esiintymisen riski olisi arvioitu vähäiseksi, tulee hulevesien johtamisen ja käsittelyn järjestelmien mahdollistaa sulfiittisavista johtuvien haitallisten aineiden havaitseminen, tarkkailu ja neutralointi mahdollisissa ongelmatilanteissa. Tarkkailu on erityisen tärkeää rakentamisvaiheessa ja tuotantotoiminnan alkuvaiheessa samalla kun hulevesien johtamiseen käytettyjen järjestelyiden toimivuutta seurataan ja mahdollisesti myös kehitetään.

 

Euroopan neuvoston asetus kehyksestä uusiutuvan energian käyttöönoton nopeuttamiseksi (EU) 2022/2577 on tullut voimaan 30.12.2022. Työ- ja elinkeinoministeriö ja Ympäristöministeriö ovat yhdessä laatineet 30.8.2023 päivitetyn soveltamisohjeen, jonka mukaan asetuksen 3 artikla merkitsee sitä, että EU:n jäsenvaltioiden tulee katsoa uusiutuvan energian tuotantolaitosten suunnittelun, rakentamisen, käyttämisen ja verkkoon liittämisen olevan erittäin tärkeän yleisen edun mukaista, ja palvelevan kansanterveyttä ja turvallisuutta, kun oikeudellisia etuja arvioidaan yksittäistapauksissa luontodirektiivin, lintudirektiivin ja vesipuitedirektiivin soveltamiseksi. SAJM Holding Oy:n aurinkoenergiahankkeen YVA-menettely on tullut vireille asetuksen voimaantulon jälkeen ja asetusta tulee sen vuoksi soveltaa kyseisessä menettelyssä.

 

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Löfbacka Mikko

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää antaa Varsinais-Suomen ELY-keskukselle yllä olevan lausunnon SAJM Holding Oy:n Harjunpään aurinkovoimahankkeen (Ulvila) ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta VARELY/3487/2023.

 

Käsittely Heikki Pukkila poistui esteellisenä kokoushuoneesta ennen asian käsittelyn alkua kello 17.41 ja oli poissa asian käsittelyn ja päätöksenteon ajan, koska hän on Tuulia Palvelut Oy:n toimitusjohtaja. Esteellisyyden peruste hallintolain 28.1 § kohta 5 (yhteisöjäävi).

 

 Juha Tenho poistui esteellisenä kokoushuoneesta ennen asian käsittelyn alkua kello 17.41 ja oli poissa asian käsittelyn ja päätöksenteon ajan, koska hänen läheisensä omistavat alueen välittömästä läheisyydestä metsää. Esteellisyyden peruste hallintolain 28.1 § kohta 3 (intressijäävi).

 

 Anne Holmlund oli hetken poissa kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana kello 17.48-17.57.

 

 

Päätös Kaupunginhallitus hyväksyi päätösehdotuksen yksimielisesti.

Juha Virola poistui kokouksesta tämän asian päätöksenteon jälkeen kello 18.08.

Heikki Pukkila saapui takaisin kokoukseen tämän asian päätöksenteon jälkeen kello 18.09.

Juha Tenho saapui takaisin kokoukseen tämän asian päätöksenteon jälkeen kello 18.09.