Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 06.10.2025/Pykälä 276
| Edellinen asia | Seuraava asia |
Lausunto Satakunnan maakuntaohjelman 2026-2029 luonnoksesta 2
Kaupunginhallitus 06.10.2025 § 276
255/00.01.02.03/2025
Valmistelija Kaupunkisuunnittelun johtaja Juha Virola, puh. 0400 134 718
Aluekehittämistä ohjaavan lainsäädännön mukaan maakuntien liitot edistävät alueidensa kehittämistä laatimalla maakunnan pitkän aikavälin strategisiin linjauksiin perustuvan maakuntaohjelman, jossa tarkennetaan maakunnan aluekehittämiseen liittyviä tavoitteita ja niiden toimeenpanoa. Maakuntaohjelman tavoitteena on antaa kattava kuva maakunnan strategisesta aluekehittämisestä ja lähiajan kehittämistavoitteista. Ohjelma luo puitteet kehittämiselle ja kumppanuuksien syntymiselle eri tasoilla. Se nostaa esiin maakunnan kannalta keskeiset painopisteet ja kehittämisen kohteet. Tavoitteena on Satakunnan kilpailukyvyn ja elinvoimaisuuden edistäminen. Älykkään erikoistumisen strategia on osa maakuntaohjelmaa ja se päivitetään maakuntaohjelman 2026–2029 valmistelun yhteydessä.
Satakunnan pitkän aikavälin maakuntasuunnitelma sisältyy Satakunta-strategiaan, joka kuvaa maakunnan tavoitetilaa vuoteen 2050. Satakunta-strategia sisältää lisäksi kehitystarpeita valtuustokausittain kuvaavan maakuntaohjelman ja EU:n ohjelmakausiin kytkeytyvän älykkään erikoistumisen strategian. Satakunnan pitkän aikavälin maakuntasuunnitelma antaa suuntaviivat sekä maakuntaohjelman että maakuntakaavan laadinnalle.
Satakunnan maakuntahallitus pyytää Satakuntaliiton sidosryhmiltä lausuntoa Satakunnan maakuntaohjelman 2026-2029 luonnoksesta 2 liitteineen. Lausunnoilla olevat asiakirjaluonnokset ovat nähtävillä Satakuntaliiton verkkosivuilla: https://satakunta.fi/aluekehitys/strategiat-ja-ohjelmat/maakuntaohjelma-2026-2029/
Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 26.10.2025 sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo@satakunta.fi.
Lausuntojen perusteella muokattu Satakunnan maakuntaohjelma 2026-2029, maakuntaohjelman ympäristöselostus sekä älykkään erikoistumisen strategian päivitys on tarkoitus käsitellä maakuntahallituksen kokouksessa 17.11.2025 ja hyväksyä
maakuntavaltuuston kokouksessa 28.11.2025.
Ulvilan kaupungin 1.8.2025 voimaan tulleen hallintosäännön 22 § mukaan kaupunginhallitus päättää toimialaansa ja useaa toimialaa koskevien yhteistyötahojen pyytämien lausuntojen antamisesta.
Lausuntopyyntö on oheismateriaalina.
LAUSUNTO
Ulvilan kaupunginhallitus katsoo, että maakuntaohjelman 2026-2029 luonnos 2 liiteasiakirjoineen on laadittu perusteellisesti ja asiantuntevasti. Maakuntaohjelman liitteinä ovat kuvaus laadintaprosessista, selvitykset Satakunnan tilannekuva ja Satakunnan tulevaisuuskuvat 2050 sekä ympäristöselostus. Maakuntaohjelman laadintaan on liittynyt runsas osallistaminen, josta on kerrottu liitteenä olevassa laadintaprosessin kuvauksessa.
Maakuntaohjelmaluonnoksessa on kartoitettu kattavasti Satakunnan strategista toimintaympäristöä ja tunnistettu onnistuneesti paitsi maakunnan vahvuudet ja mahdollisuudet, myös sen heikkoudet ja uhat. Muutoksen avainajurit ovat niin ikään hyvin tunnistettu ja kuvattu. Satakunnan maakuntaohjelman tavoitteena on maakunnan elinvoiman ja kilpailukyvyn vahvistaminen. Tämän toteuttamiseksi maakuntaohjelmassa on kolme kehittämismissiota, joissa on kuvattu tarvittavia kehittämistoimenpiteitä tavoitteeseen pääsemiseksi. Kehittämismissiot ovat: Paras sijainti, Kasvava maakunta ja Onnellisten paikka. Kehittämistoimenpiteitä on esitetty hyvin runsaasti, mutta niistä on vaikea erottaa painoarvoltaan erilaisia toimenpiteitä.
Satakunnan älykkään erikoistumisen strategian 2021-2027 painopisteitä on päivitetty teollisten keskittymien sekä kilpailuetua tuottavien kärki- ja kasvualojen osalta vuosille 2026-2027. Muutos on huomioitu myös kehittämismissioiden tavoitteissa ja kehittämistoimenpiteiden sisällöissä.
Laajasti tarkasteltuna maakunnan toimintaympäristö on tällä hetkellä hyvin haastava ja sisältää runsaasti epävarmuuksia. Muuttunut geopoliittinen tilanne ja turvallisuusympäristön muutokset itämeren alueella kasvattavat epävarmuuskertoimia myös Satakunnan tulevaisuusskenaarioissa. Tämä säteilee myös ihmisten ja yritysten taloudelliseen tilanteeseen ja investointihalukkuuteen. EU:n toimintapolitiikassa tulee korostumaan puolustusteema ja tämä tulee varmasti vaikuttamaan Suomeen. Vallitsevassa tilanteessa on vaarana, että paitsi EU:n eri sektoreilta, myös valtionhallinnosta ja lainsäädännöstä tulee keskenään ristiriitaisia tavoitteita ja säätelyä, jotka hankaloittavat maakuntaohjelman tavoitteiden saavuttamista. Tämän kompensoimiseksi Satakunnan kuntien, Satakuntaliiton ja muiden keskeisten viranomaistoimijoiden tulisi tehdä oman liikkumavaransa puitteissa voitavansa houkuttelevan investointiympäristön aikaansaamiseksi ja investointien esteiden poistamiseksi.
Satakunnan profiilissa erityisinä vahvuustekijöinä erottuvat sähköntuotanto, metalliteollisuus ja metallinjalostus, maakunnassa tuotetun viennin arvo ja satamien merkitys koko maan viennille ja tuonnille. Lisäksi vahvuutena on arvonlisän tuottaminen teknologia-, elintarvike- ja metsäteollisuudessa. EK:n tilaston mukaan Satakunnassa on maakunnista eniten puhtaan siirtymän investointeja suunnitteilla (yli 39 mrd.€). Näiden suunniteltujen investointien toteutumista tulee tukea ja tähdätä vielä huomattavasti korkeampiin investointitoteumiin.
Parhaan sijainnin kehittämismissioissa keskeisessä roolissa ovat hyvät liikenneyhteydet (tie, raide, meri, ilma, tieto) ja vahva uusiutuviin energialähteisiin nojaava energiainfrastruktuuri. Näiden tulee toimia myös laajoissa yhteiskunnan häiriötilanteissa, sillä ne ovat kriittisen tärkeitä myös huoltovarmuuden ja yhteiskunnan kokonaisturvallisuuden kannalta. Turvallisuus ja huoltovarmuus ovat ehdottomia perusedellytyksiä houkuttelevalle investointiympäristölle ja maakunnan elinvoimaisuudelle. Ilmasto- ja elinvoimatavoitteiden saavuttamiseksi on edistettävä vihreän siirtymän hankkeiden sijoittumista Satakuntaan. Energiamurros ja vihreä siirtymä ovat paitsi valtavia haasteita, myös ennenäkemättömiä tilaisuuksia kestävyysvajeen kiinni kuromiseen ja haitallisten riippuvuuksien vähentämiseen.
Käynnissä olevan kokonaismaakuntakaavan laadinnan lisäksi myös Satakuntaliiton kuntien kaavoituksesta antamilla lausunnoilla ja viranomaisyhteistyön yhteydessä antamilla kannanotoilla on erittäin suuri merkitys kuntien maankäytön kehittämiselle. Näillä instrumenteilla Satakuntaliitto pystyy merkittävästi vaikuttamaan maakunnan elinvoimaisuuteen.
Ulvilan kaupunkistrategia 2030 – Iloa, Älyä ja Yhteiseloa – on linjassa maakuntaohjelman kanssa. Kaupunkistrategian neljä päätavoitetta ovat:
- 13 000 ulvilalaista
- työpaikkojen ja yritysten määrän kasvu
- Satakunnan onnellisimmat ja osaavimmat lapset ja nuoret
- Satakunnan terveimmät ja liikkuvimmat kuntalaiset
Ulvilan kaupunkistrategian toteutumista tuetaan mm. elinvoima-, hyvinvointi-, henkilöstö-, viestintä- ja markkinointiohjelmilla sekä keskustaajaman yleiskaava 2045:n laatimisella. Yleiskaavassa osoitetaan uusi seudullisesti merkittävä vihreän siirtymän suurteollisuusalue Pirunkynteen ja tuetaan yleiskaava-alueen työpaikka-alueiden kasvua. Strategialla edistetään vihreän siirtymän tekoja ja investointeja sekä vastuullista kehittämistä. Kestävä kehitys, niin taloudellisessa, sosiaalisessa ja kulttuurisessa kuin myös ekologisessa kestävyydessä, on strategian läpileikkaava teema. Strategiaan kuuluva Ulvila-analyysi löytää monia yhtymäkohtia maakuntaohjelman toimintaympäristön kuvauksesta.
Esittelijä Kaupunginjohtaja Löfbacka Mikko
Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää antaa Satakunnan maakuntahallitukselle yllä olevan lausunnon Satakunnan maakuntaohjelman 2026-2029 luonnoksesta 2.
Päätös Kaupunginhallitus hyväksyi päätösehdotuksen yksimielisesti.
Juha Virola poistui kokouksesta tämän asian päätöksenteon jälkeen kello 17.28.
| Edellinen asia | Seuraava asia |