Dynasty tietopalvelu
Ulvilan kaupunki RSS Haku

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatos.ulvila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatos.ulvila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 22.09.2025/Pykälä 267



 

Lausunnon antaminen Satakunnan työllisyysalueen talousarviosta vuodelle 2026

 

Kaupunginhallitus 22.09.2025 § 267  

230/00.01.02.03/2025  

 

 

Valmistelija Talous- ja hallintojohtaja Nora Koskinen, puh. 0400 134 863

 

 

Satakunnan työllisyysalueelle on valmisteltu esitys talousarvioksi vuodelle 2026.

 

Yhteistoimintasopimuksen mukaan työllisyysalueen jaosto / elinvoima- ja ympäristölautakunta tekee esityksen Porin kaupunginhallitukselle työllisyysalueen toiminnan talousarviosta sopimuskuntia kuultuaan.

 

Talousarvion laadinnan lähtökohdat:

 

Satakunnan työllisyysalueen kuntien yhteistoimintasopimukseen on kirjattu seuraavasti:

 

”Toiminnan alkuvaiheessa, ainakin ensimmäisen toimintavuoden osalta, työllisyysalueen lakisääteiset palvelut rahoitetaan valtionosuuskriteereihin pohjautuvilla kuntakohtaisilla maksuosuuksilla. Maksuosuudet vahvistetaan työllisyysalueen talousarvion ja kuntakohtaisten valtionosuuspäätösten mukaisiksi

viimeistään talousarviovuoden tammikuussa. Toiminnan vakiinnuttua selvitetään mahdollisuus siirtyä aiheuttamisperusteisiin maksuosuuksiin.”

 

Osa valtion laskennallisesta rahoituksesta työllisyysalueen sopimuskunnille siirtymäkaudella 2025–26 on korvattu kustannustietoihin perustuvalla rahoituksella. Vuodesta 2027 lukien tällaista ei enää ole. Vuoden 2025 alussa käynnistetty uusi organisaatio ja sen toiminta on vielä käynnistysvaiheessa, eikä sen toiminnan voida katsoa olevan vielä vakiintunutta.

 

Edellä mainittuun perustuen, Porin kaupunki on valmistellut työllisyysalueen vuoden 2026 talousarviota niin, että loppusumma on yhtä suuri kuin vuoden 2025 talousarvio. Porin kaupunki esittää, että sopimuskunnat hyväksyvät tämän lähtökohdan talousarvion laadintaan.

 

Talousarvion muutoksia:

 

Talousarvioesitys sisältää tarkennuksia kustannusten muodostumiseen verrattuna vuoden 2025 talousarvioon. Tarkempaa suunnittelua on voitu tehdä, kun käytössä on ollut kuluvan vuoden toteumaraportit ja samalla parempi kuva varsinaisesta

palvelutuotannon käytännön järjestämisestä.

 

Talousarvioesitys laadittu oletuksella, että käytettävissä olevat taloudelliset resurssit pysyvät muuttumattomina verrattuna vuoteen 2025. Tämän vuoksi on jouduttu tekemään painotusmuutoksia talousarvion kustannuserien välillä. Tässä verrataan

vahvistettua vuoden 2025 ja vuoden 2026 talousarvioesitystä keskenään.

 

Vuoden 2026 henkilöstökulut kasvavat sovittujen, melko mittavien palkankorotusten jälkeen noin 370 000 euroa. Ostopalveluiden sekä tarvikkeiden ja aineiden kustannusosuudet kasvavat, kun kuluvan vuoden toteumaluvut ovat osoittaneet kulueriä, joita ei osattu arvioida tai joista ei aiemmin ole ollut tietoa. Myös muita kulueriä on tarkennettu toteumien ja toiminnan muutosten perusteella.

 

Käytännössä kasvaneet kustannukset on katettu vähentämällä avustuksiin ja koulutuksiin varattuja määrärahoja. Tehdyt painotusmuutokset eivät vaaranna tai heikennä työllisyysalueen

palvelutuotantoa nykytasollaan.

 

Talousarvio on pyritty laatimaan mahdollisimman kustannusneutraaliksi.

 

Esitys kuntien vuoden 2026 maksuosuuksiksi:

 

Kuva, joka sisältää kohteen teksti, kuvakaappaus, numero, Fontti

Tekoälyllä luotu sisältö voi olla virheellistä.

 

Vuoden 2026 talousarvioesitys on liitteenä.

 

Porin kaupunki pyytää lausuntoa talousarvioesityksestä, sen perusteista, sekä sopimuskuntien maksuosuuksista, jotka ovat sisällytetty esitystekstiin ja taulukoihin. Myös muut huomiot ja kannanotot ovat tervetulleita. Lausunnon anto ei ole pakollista.

Lausunnot pyydetään toimittamaan 30.9.2025 mennessä sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo@pori.fi. Asianumero PRIDno-2025-6003 on mainittava lausunnon palautuksen yhteydessä.

 

Toimivalta Ulvilan kaupungin hallintosääntö § 22.

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Löfbacka Mikko

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää todeta lausuntonaan, että Ulvilan kaupunginhallitus hyväksyy Satakunnan työllisyysalueen vuoden 2026 talousarvion laadinnan lähtökohdaksi sen, että loppusumma on yhtä suuri kuin vuonna 2025. Työllistymisalueen toiminnan ollessa vielä käynnistysvaiheessa on talousarvion laatiminen haasteellista.

Henkilöstökulujen kasvun vaatima määrärahan lisäys on katettu vähentämällä avustuksiin ja koulutuksiin varattuja euroja. Tällä voi olla merkittäviä vaikutuksia palvelutuotannon vaikuttavuuteen haasteellisessa työllisyystilanteessa. Työttömyyden kasvavaan kustannuskehitykseen vaikuttaminen edellyttää onnistumisia sekä työllisyysalueen palvelutuotannossa että kuntien elinvoimatyössä.

Ulvilan kaupunginhallitus edellyttää, että Satakunnan työllisyysalue noudattaa taloudenpidossaan ja talousarvion laadinnassaan harkintaa, jotta työllisyysalueen toimintaan varatut määrärahat kohdennetaan vaikuttavimmalla mahdollisella tavalla.

 

Päätös Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti todeta lausuntonaan, että Ulvilan kaupunginhallitus hyväksyy Satakunnan työllisyysalueen vuoden 2026 talousarvion laadinnan lähtökohdaksi sen, että loppusumma on yhtä suuri kuin vuonna 2025. Työllistymisalueen toiminnan ollessa vielä käynnistysvaiheessa on talousarvion laatiminen haasteellista.

Henkilöstökulujen kasvun vaatima määrärahan lisäys on katettu vähentämällä avustuksiin ja koulutuksiin varattuja euroja. Tällä voi olla merkittäviä vaikutuksia palvelutuotannon vaikuttavuuteen haasteellisessa työllisyystilanteessa. Työttömyyden kasvavaan kustannuskehitykseen vaikuttaminen edellyttää onnistumisia sekä työllisyysalueen palvelutuotannossa että kuntien elinvoimatyössä.

Ulvilan kaupunginhallitus edellyttää, että Satakunnan työllisyysalue noudattaa taloudenpidossaan ja talousarvion laadinnassaan harkintaa, jotta työllisyysalueen toimintaan varatut määrärahat kohdennetaan vaikuttavimmalla mahdollisella tavalla.