Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 08.09.2025/Pykälä 256
| Edellinen asia | Seuraava asia |
Lausunnon antaminen rakennusvalvontaviranomaiselle / sijoittamisen edellytykset NTRN Energy Park 04 Oy rakentamislupa-asiassa
Kaupunginhallitus 08.09.2025 § 256
229/10.03.00.03/2025
Valmistelija Kaupunkisuunnittelun johtaja Juha Virola, puh. 0400 134 718
NTRN Energy Park 04 Oy on 8.4.2025 jättänyt rakentamislupahakemuksen teholtaan n. 125 MW suuruisen akkuenergiavaraston rakentamiseksi Kaasmarkkuun Ulvilan sähköaseman länsipuolelle kiinteistölle 886-403-6-112 Alamäki. Hakemus sijoittuu n. 5 hehtaarin suuruiselle vuokra-alueelle, josta varsinainen hanke vie n. 2 hehtaarin suuruisen alueen. Akkuenergiavarastolle kuljetaan Alamäentieltä nykyistä Nokkoslevonkallion suuntaan johtavaa metsäautotietä ja sen liittymää hyödyntäen. Hankkeessa on kyse suuren akkuenergiavaraston rakentamisesta Ulvilan sähköaseman viereen. 125 MW on suurin akkuenergiavaraston kapasiteetti, minkä sähkönsiirron kantaverkon haltija Fingrid sallii liitettäväksi kantaverkon sähköasemilleen. NTRN Energy Park 04 Oy:n hanke koostuu n. 100x200 m² suuruisesta tasaisesta kentästä, jolle sijoitetaan 72 kpl 4MWh akkukontteja, joiden koko on n. 2,4x6,1 m² ja 36 kpl muuntaja-/invertterikontteja, joiden koko on n. 3,5x8,0 m². Lisäksi rakennetaan n. 80 m² suuruinen sähköasemarakennus ja muuntoasemarakenteet sekä tarpeelliset pelastus-/huoltotiet. Hankkeen hulevesien hallitsemiseksi hankealueen pitkille sivuille rakennetaan reunaojat ja niiden eteläpäihin laskeutusaltaat, joista hulevedet puretaan alueen metsäojaverkostoon. Hanketoimija on liittänyt hakemukseensa asema-, pohja- ja julkisivupiirrosten lisäksi ympäristöselvityksen, meluselvityksen, selvityksen pintavesien käsittelystä pintavesisuunnitelmineen, koira-avusteisen liito-oravaselvityksen, onnettomuusriskiarvioinnin ja paloturvallisuussuunnitelman sekä perustamistapalausunnon.
Hanketoimija on ollut yhteydessä Ulvilan kaupunkiin joulukuusta 2024 lähtien. Ulvilan kaupunkikehitys on pyrkinyt ohjaamaan hanketta siten, ettei se haittaisi käynnissä olevia Harjunpään ja Kaasmarkun aurinkovoimaloiden osayleiskaavahankkeita, eikä aiheuttaisi näiden hankkeiden kanssa sellaisia yhteisvaikutuksia, joista voisi koitua merkittävää haittaa ympäristölle. Lisäksi on pyritty varmistamaan, ettei hankkeella vaaranneta Ulvilan sähköaseman toimintaedellytyksiä ja kehittämismahdollisuuksia tai vaikeuteta lausunnoissa tai YVA-menettelyissä ilmaistujen mahdollisten uusien voimajohtojen sijoittamista sähköasemalle johtavien voimajohtokäytävien viereen tai niiden liittämistä sähköasemalle.
Ulvilan kaupunki on pyytänyt hankkeesta lausunnot Varsinais-Suomen ELY-keskukselta, Satakunnan museolta, Satakuntaliitolta, Satakunnan pelastuslaitokselta, Caruna Oy:ltä, Fingrid Oyj:ltä, Tahkoluoto Offshore Oy:ltä ja Pori Energia Sähköverkot Oy:ltä. Kaikki paitsi viimeksi mainittu antoivat lausunnon. Lisäksi tässä lausunnossa huomioidaan Harjunpään aurinkovoimalan osayleiskaavan, Kaasmarkun aurinkovoimalan osayleiskaavan ja keskustaajaman yleiskaava 2045:n laadinnan yhteydessä saadut Ulvilan sähköasemaan ja uusiin voimajohtotarpeisiin liittyvät lausunnot sekä käynnissä olevat uusiin voimajohtoihin liittyvät YVA-menettelyt. Rakennusvalvonta on suorittanut naapurikuulemisen, jonka yhteydessä on saatu yksi mielipide.
LAUSUNTOJEN JA MIELIPITEIDEN KESKEINEN SISÄLTÖ
Varsinais-Suomen ELY-keskus (VARELY): VARELY edellytti lausunnossaan luontoselvitysten täydentämistä erityisesti liito-oravaselvityksen osalta. Lausunnossa viitattiin Harjunpään aurinkovoimalan osayleiskaavaan ja sen yhteydessä esiin nousseeseen tarpeeseen huomioida Kaasmarkunmäen Natura-alueen suojeluperusteena olevan liito-oravan kulkuyhteydet ja esittää lieventäviä toimenpiteitä niiden turvaamiseksi. Lausunnossa korostettiin tarvetta arvioida (Natura-tarveharkinta) heikentääkö hanke yhteisvaikutusten kautta edelleen liito-oravan kulkuyhteyksiä tai olemassa olevia /potentiaalisia lisääntymis- ja levähdyspaikkoja. Liito-oravan kulkuyhteyksiä tulee tarkastella Kaasmarkunmäen Natura-alueelta mm. energiantuotantoalueiden ja laajenevan voimajohtokäytäväalueen poikki Annankorven liito-oravaesiintymän suuntaan. Lisäksi lausuttiin Harjunpäänjoen merkityksestä lohikalojen poikastuotannolle ja tarpeesta kiinnittää erityishuomiota vesiensuojeluun. VARELY Liikenteen vastuualue lausui tarpeesta selvittää hankkeen Alamäentieltä tapahtuvan liittymän parantamistarpeesta ja käyttötarkoituksen muutostarpeesta hyvissä ajoin. Käyttötarkoituksen muutosta liittymälupaan haetaan Pirkanmaan ELY-keskukselta ja hakemusta varten tulee kuulla tienpitoviranomaista eli VARELY Liikenteen vastuualuetta.
Satakunnan museo: Museolla ei ole oman toimialansa puitteissa lausuttavaa.
Satakunnan pelastuslaitos (pelastusviranomainen): Pelastuslaitos ei näe estettä hankkeen sijoittamiselle suunnitellulle paikalle. Pelastustoimen laitteista voidaan lausua erikseen, kun suunnitelmat ovat tarkentuneet. Energiavarastot tulee suunnitella ja asentaa siten, että pelastustoiminta on mahdollista. (Pelastuslaki 379/2011 9 ja 32§).
Satakuntaliitto: Hankkeen ympäristöselvitys oli Satakuntaliiton mielestä riittävän kattavasti laadittu ja maakuntakaavojen määräykset oli käsitelty siinä asianmukaisesti. Satakuntaliitto edellytti lausunnossaan, että akkuvaraston rakentamislupaa käsiteltäessä tulee ottaa huomioon hankealueen kohdalla voimassa olevat maakuntakaavojen määräykset. Hanke sijoittuu maisemallisesti tärkeän alueen reunaan ja Ulvilan sähköaseman läheisyyteen. Ulvilan sähköasemaan liittyy runsaasti liityntätarpeita ja akkuenergiavaraston suunnittelussa tulee huomioida sähköaseman kehittämistarpeet tulevaisuudessa. Koska suunniteltu akkuvarasto sijaitsee aivan Fingridin Ulvilan sähköaseman läheisyydessä ja myös vireillä olevan laajan aurinkoenergia-alueen vieressä, on tärkeää kiinnittää huomiota eri hankkeista aiheutuviin mahdollisiin yhteisvaikutuksiin ja pyrkiä tarvittaessa lieventämään niitä. Vesien hallinta ja vesiensuojelurakenteiden riittävä mitoitus katsottiin erittäin tärkeäksi mm. happamien sulfaattimaiden mahdollisen esiintymisriskin vuoksi. Harjunpäänjoki - Kaasmarkunjoki – Joutsijoki on kalataloudellisesti erittäin arvokas kokonaisuus vaelluskalojen lisääntymis- ja elinympäristönä. Joella on toteutettu useita kalataloudellisia kunnostuksia, mikä vuoksi vesistöihin kohdistuvan kuormituksen estämiseen kaikissa olosuhteissa ja yhteisvaikutusten näkökulmasta on kiinnitettävä erityistä huomiota. Vesien suojelun näkökulmat tulee ottaa huomioon myös akkuvaraston sijoittamisessa.
Caruna Oy: Lausunnossa esitettiin Caruna Oy:n sähkönjakeluverkon sijainti suhteessa hankealueeseen. Ilmajohdot ja maakaapelit oli esitetty kartalla. Hankkeen ja sen liittymisjohdon suunnittelussa ja rakentamisessa tulee huomioida alueella sijaitseva sähköverkko. Hankkeen rakennuttajan tulee pyytää Caruna Oy:ltä hankkeen ja sen liittymisjohdon alle mahdollisesti jäävien johtojen ja laitteiden siirtämistä hyvissä ajoin ennen rakennustöiden aloittamista. Ennen kaivuutöiden aloittamista Caruna Oy:n maakaapeleiden läheisyydessä, tulee kaapeleiden tarkka sijainti selvittää. Akkuenergiavaraston liittymisjohdon tarkemman suunnittelun yhteydessä tulee pyytää risteämälausunto Caruna Oy:ltä, mikäli liittymisjohdon reittiä suunnitellaan Carunan nykyisten 110 kV voimajohtojen läheisyyteen tai suunniteltu liittymisjohto risteää Carunan nykyisen 110 kV:n suurjännitteisen jakeluverkon kanssa. Risteämälausunto tulee pyytää lähtökohtaisesti aina kaivettaessa tai rakennettaessa rakenteita tai rakennelmia johtoalueella. Mikäli Carunan sähköverkkoon kohdistuu siirto- tai muutostarpeita, vastaa muutosta haluava taho muutoskustannuksista kokonaisuudessaan. Johtojen siirto edellyttää, että niille järjestyy uusi pysyvä sijainti. Tarvittavat muutokset tai siirrot Carunan sähköverkossa toteuttaa Caruna.
Fingrid Oyj: Fingridin risteämälausunnoista vastaava taho lausui, että akkuenergiavarasto ja sen liityntäkaapeli voidaan rakentaa alueelle kun otetaan voimajohtojen ja sähköaseman osalta huomioon lausunnossa mainitut seikat. Maakaapelia ei voida asentaa Fingridin sähköaseman aidan viereen, Alamäentien pohjoispuolelle. Fingrid suosittelee maakaapelin asentamista Alamäentien eteläpuolelle. Maakaapeli voidaan asentaa Alamäentien eteläpuolelle huomioiden voimajohtopylväiden pylväsalat ja vaarajännitealue. Lausunnossa esitettiin karttatarkasteluna Ulvilan sähköasemaan liittyvien voimajohtojen sijoittuminen ja Fingridin suositus hankkeen liityntäjohdon sijoittamiseksi Alamäentien ajoradan eteläpuolelle hanketoimijan ehdottaman ajoradan pohjoispuolen sijaan. Fingridin voimajohtoja varten on lunastettu kiinteistöjen käyttöoikeus. Johtoalueen maapohja ja puusto ovat maanomistajien omaisuutta, joten energiavaraston ja liityntäkaapelin rakentamiseen tarvitaan myös maanomistajien luvat. Lausunto koskee vain Fingridin voimajohtoja ja sähköasemaa. Tämä lausunto koskee vain energiavarastoa ja liityntäjohtoa. Mahdollisesta liittymisestä kantaverkkoon on sovittava erikseen Fingridin asiakaspäällikön kanssa. Suunniteltu energiavarasto sijaitsee kiinteistöllä 886-403-6-112 yli 200 metrin etäisyydellä Ulvilan sähköaseman aidasta ja näin ollen Fingridillä ei ole kommentoitavaa energiavaraston sijaintiin. Ulvilan sähköasemalla vaarajännitealue on noin 90 metriä. Vaarajännitealue mitataan etäisyytenä Fingridin Ulvilan sähköaseman aidasta. Maakaapelin rakentaminen tulee tehdä niin, että kulkuyhteys ajoneuvoilla Ulvilan sähköasemalle säilyy koko ajan. Kaapelinreitti risteää muuntajankuljetusreitin kanssa. Muuntajankuljetusreitti tulee palauttaa entiseen kuntoonsa kaapelin asentamisen jälkeen. Sähköasemakiinteistöllä 886-403-33-1, Alamäentien eteläpuolella oleva peltoalue on vuokrattu. Maakaapelin asentaminen ei saa aiheuttaa haittaa pellon käytölle. Peltoalueen vuokraajaan on oltava yhteydessä ennen maakaapelin asentamista. Lausunnossa on lisäksi runsaasti muuta teknistä ohjeistusta mm. työskentelystä johtoalueella ja maakaapelin lisäeristämisestä sekä piirroksia mm. voimajohtopylväiden pylväsmaadoituksista.
Tahkoluoto Offshore Oy: Tahkoluoto Offshore Oy kehittää Tahkoluodon merituulipuiston laajennusta, jonka sähkönsiirtoa suunnitellaan toteutettavaksi uudella 400+110 kV voimajohdolla, joka liittyy kantaverkkoon Ulvilan sähköasemalla. Voimajohtohankkeen YVA-menettely on käynnissä. Yhteensovittamisen tarve koskee erityisesti suunnitteilla olevien ilmajohtojen sekä maakaapeleiden sijoittamista sekä Ulvilan sähköaseman laajentamistarpeita. Tahkoluoto Offshoren 400+110 kV voimajohdon 400 kV virtapiiri on suunniteltu liitettävän Ulvilan asemalle pohjoispuolelta. 110 kV kiertää ilmajohtona Ulvilan aseman länsipuolelta ja näin olleen tulisi ylittämään suunnitellut akkuenergiavaraston maakaapelit. Pylväspaikat todennäköisesti vielä täsmentyvät. Huomioitavaa on, että maakaapelit ja pylväs eivät voi sijoittua toistensa välittömään läheisyyteen. Eri hankkeiden yhteensovittamisen kannalta huomionarvoisinta kuitenkin lienee tunnistaa Ulvilan sähköaseman laajentamistarve länteen päin, sillä laajentaminen ohjaa ilmajohtoja myös kohti länttä. Ilmajohtojen ja akkuenergiavaraston väliin tulee jättää tarvittava suojaetäisyys, joka lienee suuruusluokaltaan 60–70 metriä (vaatii tarkemman tarkastelun). Liitekartalla esitettyyn voimajohdon reittiin nähden etäisyys ei muodostu ongelmaksi, mutta useamman rinnakkaisen johdon sijoittuessa aseman länsipuolelle tai aseman laajentuessa länteen tarvittavien suojaetäisyyksien jättäminen saattaa osoittautua mahdottomaksi. Tahkoluoto Offshore Oy toivoo olevansa mukana neuvotteluissa, kun alueen yksityiskohtaista maankäyttöä suunnitellaan.
Mielipiteen esittäjä 1: Mielipiteen esittäjä huomauttaa, että asemapiirroksesta puuttuu laskeutusaltaiden paikat ja että pelastusviranomaisen lausunnosta tulisi tarkistaa tarvitaanko alueelle vaihtoehtoinen kulkureitti, joka tulisi esittää asemapiirroksessa. Lisäksi mielipiteessä esitetään, että kiinteistöille 1-134, 2-196 ja 2-179 ei saa muodostua rakentamisesta rasitteita.
SIJOITTAMISEN EDELLYTYKSET RAKENTAMISLAISSA JA TOIMIVALTA LUPA-ASIASSA
NTRN Energy Park 04 Oy on hakenut rakentamislain (RakL) mukaista rakentamislupaa, jonka yhteydessä rakennusvalvontaviranomainen tarkastelee olennaisten teknisten vaatimusten lisäksi myös sijoittamisen edellytykset (RakL 43 §). Ulvilan sähköaseman lähialueella ei ole voimassa asema- tai yleiskaavoja. Sähköasemaa ympäröivät alueet ovat suunnittelutarvealuetta. Tämän johdosta sijoittamisen edellytysten tarkastelussa tulee noudattaa RakL 45 § ja 46 § määräyksiä. Rakentamisluvan ratkaisee Ulvilan kaupungin rakennusvalvontaviranomainen, joka on delegoinut toimivallan rakennustarkastajalle, joka voi kuitenkin tarvittaessa viedä asian ratkaistavaksi lupalautakunnalle (Ulvilan kaupungin rakennusvalvontaviranomainen). Rakennustarkastaja on pyytänyt kaupunkikehitykseltä lausuntoa sijoittamisen edellytysten täyttymisestä. Kaupunkikehitys on valmistellut lausunnon.
Ulvilan kaupungin 1.8.2025 voimaan tulleen hallintosäännön 22 § kohdan 18 mukaan kaupunginhallitus päättää lausunnon antamisesta rakennusvalvontaviranomaiselle rakentamisluvan sijoittamisen edellytyksiä koskevalta osalta hankkeissa, joiden vaikutusten merkittävyys ei ole vähäinen.
SIJOITTAMISEN EDELLYTYSTEN TÄYTTYMINEN HANKKEESSA
Tässä lausunnossa tarkastellaan rakentamislain pykälissä 45 § ja 46 § lueteltujen sijoittamisen edellytysten täyttymistä hankkeessa.
RakL 45 § SIJOITTAMISEN EDELLYTYKSET MUUALLA KUIN ASEMAKAAVA-ALUEELLA
RakL 45 § kohdat 1-3 ja 7: Rakennuspaikka on kooltaan vähintään yli 1000 m² eikä sillä ole tulvan, sortuman tai vyörymän vaaraa. Teiden, vedensaannin tai viemäröinnin järjestäminen ei aiheuta kunnalle tai valtiolle erityisiä kustannuksia. Varsinaista rakennusoikeuteen laskettavaa kerrosalaa hankkeessa kertyy vain n. 80 m² suuruisesta asemarakennuksesta muiden rakenteiden ollessa käytännössä teknisiä laitekontteja ja muuntoaseman suojaseiniä. Ulvilan kaupungin 1.7.2018 voimaan tulleen rakennusjärjestyksen mukaan asemakaava-alueen ulkopuolella rakennuspaikan koon tulee olla vähintään 3 000 m² ja suurin sallittu rakentamisen määrä on enintään 10% rakennuspaikan pinta-alasta. Sijoittamisen edellytykset täyttyvät.
RakL 45 § kohta 4: Rakennuskohde soveltuu rakennettuun ympäristöön ja maisemaan. Rakennuskohde sijoittuu Ulvilan sähköaseman läheisyyteen, jossa on runsaasti energiahuollon hyvin teknisluonteisia rakenteita, kuten sähköaseman rakennuksia, muuntajia, kytkentäkiskoja, voimajohtopylväitä lukuisine voimajohtoineen ja voimajohtoaukeineen. Aidatun akkuenergiavarastoalueen reunasta lähimpään asuinrakennukseen jää riittävä n. 300 metrin etäisyys. Maiseman ja kulttuuriympäristön arvoalueiden ja hankkeen väliin on osoitettu jätettäväksi n. 50 m leveä puustoinen suojavyöhyke Alamäentien varteen ja viereiselle aiemmin hakatulle alueelle on esitetty istutettava tiheän suojapuuston alue. Hanke ei muutoin näy lähiympäristössä. Sijoittamisen edellytykset täyttyvät.
RakL 45 § kohta 5: Rakennuspaikalle on käyttökelpoinen pääsytie tai mahdollisuus sellaisen järjestämiseen. Akkuenergiavarastolle kuljetaan Alamäentieltä nykyistä Nokkoslevonkallion suuntaan johtavaa metsäautotietä ja sen liittymää hyödyntäen. Hanketoimijan tulee huomioida VARELY Liikenteen vastuualueen lausunto tarpeesta selvittää hankkeen Alamäentieltä tapahtuvan liittymän parantamistarpeesta ja käyttötarkoituksen muutostarpeesta hyvissä ajoin. Sijoittamisen edellytykset täyttyvät.
RakL 45 § kohta 6: Hankkeen vedensaanti, jätevedet ja hulevedet voidaan hoitaa aiheuttamatta haittaa ympäristölle. Hankkeelle ei tule vesijohtoliittymää eikä sille synny tarvetta liittyä viemäriverkostoon tai viemäröinnin järjestämiseen. Hankkeen pintavaluntojen järjestäminen ja hulevesien käsittely järjestetään pintavesisuunnitelman mukaisesti rakentamalla hankkeen pitkille sivuille reunaojat/pintavesipainanteet ja niiden eteläpäihin laskeutusaltaat, joista hulevedet puretaan alueen metsäojaverkostoon. Akkuenergiavaraston ollessa toiminnassa sen hulevesivaikutusten voidaan arvioida jäävän vähäisiksi. Pintavalunnoista voi tulla vesistövaikutuksia hankkeen rakentamisen alkuvaiheessa erityisesti kun rakennuspaikan maanrakennustöiden yhteydessä kajotaan metsämaan pintakerroksiin ja syvemmällä oleviin maakerroksiin, joissa voi esiintyä vesistöille haitallia happamia sulfaattimaita. Harjunpäänjoki-Kaasmarkunjoki-Joutsijoki on kalataloudellisesti erittäin arvokas ja herkkä kokonaisuus. Kyseessä on Kokemäenjoen ainoa sivujoki, johon vaelluskalat nousevat. Joella on toteutettu useita kalataloudellisia kunnostuksia, mikä vuoksi vesistöihin kohdistuvan kuormituksen estämiseen kaikissa olosuhteissa on kiinnitettävä erityistä huomiota. Vesien suojelun riittäväksi turvaamiseksi rakentamislupaan on syytä asettaa lupaehdoksi vaatimus siitä, että ennen hankkeen maanrakennustöiden aloittamista on selvitettävä mahdollisten happamien sulfaattimaiden esiintyminen hankealueella ja huolehdittava siitä, ettei hankkeen rakentamisvaiheen aikaisista toimenpiteistä ja hankkeen elinkaaren aikaisesta toiminnasta aiheudu haitallisia vesistövaikutuksia herkälle Harjunpäänjoen vesistölle. Sijoittamisen edellytykset täyttyvät.
RakL 45 § kohta 8: Rakennushanke ei aiheuta haittaa naapureille eikä vaikeuta naapurikiinteistöjen rakentamista. Akkuenergiavarastolle kuljetaan Alamäentieltä nykyistä Nokkoslevonkallion suuntaan johtavaa metsäautotietä ja sen liittymää hyödyntäen, jolloin hankkeesta ei sen elinkaaren aikana aiheudu naapureille liikenteellistä haittaa. Akkuenergiavarastoalueen reunasta lähimpään asuinrakennukseen jää riittävä n. 300 metrin etäisyys. Tehdyn meluselvityksen (Energiavarastohanke, Ulvila, Ympäristömelumallinnus, Ramboll, 3.4.2025) mukaan akkuenergiavaraston toiminnan aiheuttama melu ei lähimmillä asuinalueilla ylitä Valtioneuvoston asetuksen 993/92 mukaisia arvoja. Tämän varmistamiseksi rakentamislupaan on syytä sisällyttää lupaehto, jonka mukaan akkuenergiavaraston toiminnan aiheuttama melutaso ei saa ylittää VNp 993/92 mukaisia arvoja, eli päiväajan ekvivalenttitasoa LAeq,7-22 55 dB ja yöajan ekvivalenttitasoa LAeq,22-7 50 dB olemassa olevilla asuinalueilla. Hankkeesta on laadittu onnettomuusriskiarviointi ja paloturvallisuussuunnitelma. Pelastusviranomainen on antanut lausunnon hankkeesta. Näiden perusteella hankkeesta ei aiheudu turvallisuuteen liittyvää haittaa naapureille ja tarpeelliset varotoimet tulevat huomioiduksi hankkeessa. Rakentamisaikainen pölyäminen, melu ja liikenne ovat tilapäisiä ja melko lyhytkestoisia haittoja. Sijoittamisen edellytykset täyttyvät.
RakL 45 § kohta 9: Rakennushanke on sopiva maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista. Ulvilan kaupungin kaupunkikehitys on ohjannut rakennushankkeen sijoittumista tiiviissä vuorovaikutuksessa hanketoimijan edustajan kanssa. Tällä on pyritty varmistamaan, että hankkeessa huomioidaan maakuntakaavojen keskeiset aluetta koskevat määräykset ja huomioidaan myös Ulvilan sähköaseman lähialueilla käynnissä olevat teollisen kokoluokan aurinkovoimaloiden osayleiskaavahankkeet ja niihin liittyvät jo päättyneet YVA-menettelyt. Hankkeen sijoittumista on ohjattu siten, että se sijaitsisi riittävän etäällä hankkeen eteläpuolella olevista maiseman ja rakennetun kulttuuriympäristön arvoalueista sekä mahdollistaisi tarpeellisten ekologisten yhteyksien säilymisen hankealueen pohjoispuolella. Lisäksi ohjauksessa on painotettu vesienhallinnan tärkeyttä ja edellytetty riittävien vesienhallintarakenteiden esittämistä suunnitelmissa. Hankealueella ei sijaitse arkeologisia muinaismuistokohteita. Hankealueella ei ole erityisiä luontoarvoja tai turvattavia virkistystarpeita.
Ulvilan sähköaseman läheisyydessä käynnissä olevien aurinkovoimalahankeprosessien yhteydessä on noussut keskeiseksi asiaksi Kaasmarkunmäen Natura-alueen suojeluperusteena olevan liito-oravan huomioiminen. Aurinkoenergiahankkeista on tehty Natura-arvioinnit, joissa esitetään hankkeista Natura-alueelle koituvien haitallisten vaikutusten lieventämiseksi erilaisia toimenpiteitä. Lieventämistoimenpiteet liittyvät erityisesti liito-oravan kulkuyhteyksien vahvistamiseen Ulvilan sähköaseman hyvin haasteellisessa ympäristössä. Natura-alueelta pohjoiseen ja luoteeseen suuntautuvia yhteyksiä tulisi vahvistaa. Harjunpään aurinkovoimalahankkeen Natura-arvioinnissa esitetään lieventämistoimenpiteitä yhteyksien vahvistamiseksi. Tämän lausunnon yhteydessä on tehty Natura-tarveharkintaa ja arvioitu vaikutuksia Natura-alueen suojeluperusteena olevaan lajiin liito-orava ja luontotyyppiin boreaaliset metsät. Jälkimmäiseen hankkeella ei ole vaikutuksia. Liito-oravan kulkuyhteyksiin hankkeella voi olla vaikutuksia yhteisvaikutusten kautta, erityisesti yhteisvaikutuksissa Harjunpään aurinkovoimalahankkeen kanssa.
Akkuenergiavarastohankkeen hanketoimija tilasi VARELY:n lausunnon mukaisesti n. 50 hehtaarin kokoiselle alueelle koira-avusteisen liito-oravakartoituksen (Liito-oravakartoitus 14.-15.7.2025, IK9I), jossa raportoitiin koiran ilmaisemista havaintokohdista ja arvioitiin alueen luonnonympäristön tilaa ja sen soveltuvuutta liito-oravan elinympäristöksi. Kartoituksessa ei saatu havaintoa liito-oravasta ja alueelta löydettiin vain niukasti liito-oravalle soveltuvia elinympäristöjä. VARELY luonnonsuojelun vastuualueen kanssa käydyn jatkokeskustelun perusteella kartoitus katsottiin riittäväksi selvitykseksi liito-oravasta alueella. Selvitys tukee lisäksi yhteisvaikutusten arviointia muiden merkittävien hankkeiden kanssa. Yhdessä Harjunpään ja Kaasmarkun aurinkovoimalahankkeiden osayleiskaavoituksen ja YVA-menettelyn yhteydessä tehtyjen liito-oravaselvitysten ja luontoselvitysten kanssa kartoitus antaa riittävän tilannekuvan liito-oravan esiintymisestä lähialueella. Selvitysten perusteella tämän hankkeen toteutuminen ei siten vaaranna liito-oravan elinympäristöjä tai kulkureittejä hankealueella, nyt kartoitetulla alueella tai yhteisvaikutuksissa Harjunpään aurinkovoimalan osayleiskaava-alueella. Hankkeella ei ole erityisiä haitallisia vaikutuksia Kaasmarkunmäen Natura-alueeseen. Sijoittamisen edellytykset täyttyvät.
RakL 45 § kohta 10: Rakennushanke ei aiheuta haittaa maakuntakaavassa, yleiskaavassa tai rakennusjärjestyksessä annettujen määräysten toteuttamiselle. Hankealueella ei ole voimassa olevia asema- tai yleiskaavoja. Maakuntakaavojen (kokonaismaakuntakaava ja vaihemaakuntakaavat 1 ja 2) määräykset on otettu huomioon hankkeen suunnittelussa. Satakuntaliiton mainitsee lausunnossaan kokonaismaakuntakaavan käynnissä olevasta päivityksestä ja sen yhteydessä laadituista uusista selvityksistä. Hanke ei ole ristiriidassa näiden kanssa. Sijoittamisen edellytykset täyttyvät.
RakL 46 § SIJOITTAMISEN EDELLYTYKSET SUUNNITTELUTARVEALUEELLA
RakL 46 § kohta 1: Rakennushanke ei olennaisesti vaikeuta kunnan kaavoituskatsauksen mukaista yleis- tai asemakaavan laatimista. Hankealueen välittömässä läheisyydessä on vireillä hyvin laaja-alainen Harjunpään aurinkovoimalan osayleiskaavahanke, joka on etenemässä hyväksymisvaiheeseen syksyllä 2025. Lisäksi idempänä on ollut käynnissä Kaasmarkun aurinkovoimalan osayleiskaavahanke. Akkuenergiahankkeen suunnittelussa on otettu huomioon em. osayleiskaavahankkeet ja pyritty siihen, ettei rakennushankkeella olennaisesti vaikeuteta kyseisten kaavojen laatimista. Ulvilan kaupungin kaupunkikehitys on ohjannut rakennushankkeen sijoittumista tiiviissä vuorovaikutuksessa hanketoimijan edustajan kanssa tämän varmistamiseksi. Sijoittamisen edellytykset täyttyvät.
RakL 46 § kohta 2: Rakennushanke ei johda vaikutuksiltaan sellaiseen merkittävään rakentamiseen tai aiheuta sellaisia merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia, jotka edellyttävät asemakaavan laatimista. Rakennushankkeen suunnittelussa on otettu huomioon hanketta varten laaditut selvitykset, aurinkoenergiahankkeiden YVA-menettelyiden yhteydessä tehdyt selvitykset ja Natura-arvioinnit sekä arvioitu hankkeen vaikutuksia yhteisvaikutusten kannalta muiden lähialueen merkittävien hankkeiden kanssa. Hankkeen sijainti energiahuollon merkittävän solmukohdan ja kantaverkon liityntäpisteen vieressä on tarkoituksenmukainen, kun huomioidaan toiminnan luonne ja sen tarve 110 kV sähköasemaliitynnälle. Viranomaisen ohjauksella ja eri osayleiskaavaprosesseissa ja tästä rakennushankkeesta pyydetyillä lausunnoilla on pyritty varmistamaan, ettei sähköaseman läheisyyteen sijoittuvilla hankkeilla liikaa kavenneta sähköaseman ja voimajohtolinjojen kehittämismahdollisuuksia. Hankkeen suunnittelussa tämä on huomioitu riittävällä tavalla. Hanke ei edellytä asemakaavan laatimista tai kunnallisteknisen infran rakentamista. Sijoittamisen edellytykset täyttyvät.
RakL 46 § kohta 3: Rakennushanke on sopiva yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvallisuuden ja palveluiden saavutettavuuden kannalta. Rakennushankkeen rakentamislupahakemuksesta on pyydetty sijoittamisen edellytyksistä lausunnot keskeisiltä viranomaisilta ja sähkönsiirtoverkon toimijoilta. Rakennuskohde sijoittuu Ulvilan sähköaseman läheisyyteen siten, ettei sen toiminta aiheuta haittaa sähköaseman toiminnalle tai kavenna tarpeettomasti sen kehittämismahdollisuuksia. Hanke ei siis laajemmassa maankäytön kokonaisuuden tarkastelussa sijoitu liian lähelle sähköasemaa tai olemassa olevia voimajohtoja, joiden kehittämis- ja toimintatarpeet on turvattava yhteiskunnan sähköistymisen jatkaessa kasvuaan ja merkittävien puhtaan siirtymän hankkeiden edellyttäessä sähkönsiirtoverkon kapasiteetin lisäämistä. Hanke ei myöskään tarpeettomasti vaikeuta mahdollisten uusien kantaverkon tai alueverkon voimajohtojen sijoittamista nykyisten voimajohtokäytävien viereen tai niiden liittämistä sähköasemalle. Akkuenergiavaraston luonteen kannalta sijainti on sopiva ja hankkeen liittäminen maakaapelilla sähköasemalle voidaan tehdä tehokkaasti aiheuttamatta tarpeetonta haittaa ympäristölle. Liityntäkaapelin tarkemmassa sijoittamisessa tulee huomioida Fingridin lausunto. Akkuenergiavarastot toimivat reservi- ja säätösähkömarkkinoilla ja ovat tällöin hyödyllisiä kantaverkon vakauden kannalta. Energiavaraston toiminta mahdollistaa sähkön joustavaa välivarastointia ja auttaa tasaamaan Suomen sähköverkon sähköntuotannon ja -kysynnän vaihteluita. Fingrid Oyj on lausunut Harjunpään aurinkovoimalan osayleiskaavan yhteydessä, ettei sähköasemalle ole tarvetta osoittaa laajenemisaluetta aseman länsipuolelle Alamäentien eteläpuoliselle alueelle. Lausunnon perusteella voidaan katsoa, että akkuenergiahankkeesta ei ole haittaa sähköasemalle siinä mielessä, että se kaventaisi sähköaseman kehittämismahdollisuuksia aseman länsipuolella. Fingrid antaa akkuenergiavarastoa koskevassa lausunnossaan hanketoimijalle tarkkoja ohjeita ja määräyksiä. Nämä hakijan tulee huomioida. Samoin Carunan lausunnossa on hakijan huomioitavia ohjeita ja määräyksiä. Tahkoluoto Offshore Oy toivoo olevansa mukana neuvotteluissa, kun alueen yksityiskohtaista maankäyttöä suunnitellaan. Hanke on sopiva myös valtion omistaman Alamäentien kehittämisen ja liikenneturvallisuuden kannalta, kunhan hakija jatkotoimissa huomioi VARELY Liikenteen vastuualueen lausunnon. Hankkeella ei ole vaikutuksia palveluiden saavutettavuuteen. Sijoittamisen edellytykset täyttyvät.
Hankkeessa täyttyvät rakentamislain pykälissä 45 § ja 46 § luetellut sijoittamisen edellytykset. Rakentamislupaan on kuitenkin tarpeen asettaa edellä selostettuja lupaehtoja tämän varmistamiseksi.
Oheismateriaalina asemapiirros ja ympäristöselvitys. Muut rakentamislupahakemukseen liittyvät asiakirjat ovat tarvittaessa saatavilla kokouksessa.
Esittelijä Kaupunginjohtaja Löfbacka Mikko
Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää
- antaa Ulvilan kaupungin rakennusvalvontaviranomaiselle yllä olevan puoltavan lausunnon sijoittamisen edellytyksien täyttymisestä NTRN Energy Park 04 Oy:n akkuenergiavaraston rakentamislupa-asiassa
- esittää, että rakentamislupaan asetetaan lupaehdoksi vaatimus siitä, että akkuenergiavaraston toiminnan aiheuttama melutaso ei saa ylittää VNp 993/92 mukaisia arvoja, eli päiväajan ekvivalenttitasoa LAeq,7-22 55 dB ja yöajan ekvivalenttitasoa LAeq,22-7 50 dB olemassa olevilla asuinalueilla.
- esittää, että rakentamislupaan asetetaan lupaehdoksi vaatimus siitä, että ennen hankkeen maanrakennustöiden aloittamista on selvitettävä mahdollisten happamien sulfaattimaiden esiintyminen hankealueella ja huolehdittava siitä, ettei hankkeen rakentamisvaiheen aikaisista toimenpiteistä ja hankkeen elinkaaren aikaisesta toiminnasta aiheudu haitallisia vesistövaikutuksia herkälle Harjunpäänjoen vesistölle.
- esittää, että rakentamislupaan asetetaan lupaehdoksi vaatimus Fingrid OYJ:n, Caruna Oy:n ja pelastusviranomaisen lausunnoissaan antamien määräysten ja ohjeiden noudattamisesta sekä VARELY Liikenteen vastuualueen ja Tahkoluoto Offshore Oy:n lausunnon huomioon ottamisesta.
Käsittely Juha Virola saapui kokoukseen tämän asian käsittelyn alkaessa kello 19.19.
Päätös Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti
- antaa Ulvilan kaupungin rakennusvalvontaviranomaiselle yllä olevan puoltavan lausunnon sijoittamisen edellytyksien täyttymisestä NTRN Energy Park 04 Oy:n akkuenergiavaraston rakentamislupa-asiassa
- esittää, että rakentamislupaan asetetaan lupaehdoksi vaatimus siitä, että akkuenergiavaraston toiminnan aiheuttama melutaso ei saa ylittää VNp 993/92 mukaisia arvoja, eli päiväajan ekvivalenttitasoa LAeq,7-22 55 dB ja yöajan ekvivalenttitasoa LAeq,22-7 50 dB olemassa olevilla asuinalueilla.
- esittää, että rakentamislupaan asetetaan lupaehdoksi vaatimus siitä, että ennen hankkeen maanrakennustöiden aloittamista on selvitettävä mahdollisten happamien sulfaattimaiden esiintyminen hankealueella ja huolehdittava siitä, ettei hankkeen rakentamisvaiheen aikaisista toimenpiteistä ja hankkeen elinkaaren aikaisesta toiminnasta aiheudu haitallisia vesistövaikutuksia herkälle Harjunpäänjoen vesistölle.
- esittää, että rakentamislupaan asetetaan lupaehdoksi vaatimus Fingrid OYJ:n, Caruna Oy:n ja pelastusviranomaisen lausunnoissaan antamien määräysten ja ohjeiden noudattamisesta sekä VARELY Liikenteen vastuualueen ja Tahkoluoto Offshore Oy:n lausunnon huomioon ottamisesta.
Juha Virola poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn päätöksenteon jälkeen kello 19.36.
| Edellinen asia | Seuraava asia |