RSS-linkki
Kokousasiat:https://paatos.ulvila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://paatos.ulvila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Sivistyslautakunta
Pöytäkirja 14.10.2025/Pykälä 108
| Edellinen asia | Seuraava asia |
Sivistyslautakunta 14.10.2025 § 108
267/12.01.03/2025
Valmistelija Sivistys- ja hyvinvointijohtaja Kimmo Vepsä
Satakunnan alueellinen opiskeluhuollon ohjausryhmä on laatinut kaksi suunnitelmaa liitteineen. Suunnitelmien tavoitteena on yhtenäistää opiskeluhuollon toimintaa, viestintää ja rekisteritietojen luovuttamista koskevia käytäntöjä hyvinvointialueen ja opetuksen järjestäjien välillä koko alueella.
Ulvilan kaupungin lausunto
Ulvilan kaupunki kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto Satakunnan alueellisesta opiskeluhuoltosuunnitelmasta 2025–2029.
Kokonaisuudessaan suunnitelma on rakenteeltaan johdonmukainen ja selkeä. Se kattaa keskeiset opiskeluhuollon osa-alueet ja määrittelee yhteistyön hyvinvointialueen, koulutuksen järjestäjien ja oppilaitosten välillä. Vahvuutena on lisäksi se, että suunnitelma kokoaa yhteen alueellisen, kunnallisen ja oppilaitoskohtaisen tason työnjaon.
Toisaalta suunnitelma on paikoin raskas ja yleisluonteinen. Käytännön toimijoiden näkökulmasta olisi hyödyllistä ohjata seudullista opiskeluhuoltotoimintaa löytämään hyväksi koettuja käytänteitä konkreettisilla esimerkeillä ja toimintamalleilla (kiusaamiseen puuttumisesta, poissaolojen vähentämisestä ja mielenterveyden tukemisesta).
Lapsen ja nuoren tarpeiden huomiointi
Suunnitelmassa lasten ja nuorten tarpeet on huomioitu laajasti. Suunnitelma korostaa ennaltaehkäisevää yhteisöllistä työtä, turvallista oppimisympäristöä, mielenterveyden tukemista sekä kodin ja koulun yhteistyötä. Myös hyvinvointikertomuksesta nostetut haasteet, kuten lasten ja nuorten ylipaino, mielenterveyden heikkeneminen ja turvattomuuden kokemukset, tunnistetaan asianmukaisesti.
Suunnitelmassa todetaan, että lasten ja nuorten erittäin heikko osallisuuden kokemus on lisääntynyt. Lapsen ja nuoren osallisuuden kuvaaminen opiskeluhuollon järjestämisen eri vaiheissa jää kuitenkin suunnitelmassa melko vähäiseksi. Lapsivaikutusten arviointi lasten ja nuorten osalta on tärkeää kaikessa toiminnassamme (esimerkiksi alueellinen lasten ja nuorten neuvosto tai oppilaitosten säännölliset kuulemiset). Kaikki tieto ja menetelmät asioiden ratkaisemiseksi ei välttämättä löydy pelkästään aikuisten maailmasta.
Resurssivaje erityisesti psykologipalveluissa on huomattava. Toteutunut mitoitus (1/1430 oppilasta) jää kauas lakisääteisistä ja suositelluista rajoista. Tämä vaarantaa lasten ja nuorten oikeuden saada tukea ajoissa. Myös yleisellä tasolla on syytä miettiä, miten suunnitelmassa olevien tavoitteiden saavuttamiseksi tehtävät toimenpiteet rahoitetaan. Esimerkkinä suunnitelmassa mainitaan terapioiden käyttämisen lisääminen, mutta ei mainita, kuka toimii tämän toiminnan rahoittajana.
Lisäksi suunnitelmassa olisi hyvä ottaa huomioon tulevan tupakkalain aiheuttamat muutokset nikotiinituotteiden osalta sekä se miten nämä muutokset tulisi jalkauttaa koulun arkeen.
Opiskeluhuoltopalveluiden tavoitteet ja mittarit
Satakunnan alueellisessa opiskeluhuoltosuunnitelmassa on selvitetty yleiset alueelliset keinot, tavoitteet ja keskeiset periaatteet. Siihen on nostettu hyvinvointikertomuksesta ilmenneet haasteet ja koulutuksen järjestäjien omat painopistealueet yhteisölliseen opiskeluhuoltoon. Näistä on johdettu yhteiset tavoitteet ja mittarit. Tavoitteita ja mittareita on lueteltu eri osa-alueelta kattava määrä. Mittauksien ajankohtaa ja mittausväliä eri ilmiöille ei ole määritelty.
Koulujen lukuvuosi rytmittää varsin monia opiskeluhuollollisia toimia, näistä laadittu vuosikello helpottaisi koulujen lukuvuosisuunnitelmien tekoja ja eri toiminnot pystyttäisiin tasoittamaan koko lukuvuodelle molempien tahojen intressit ja aikataulut huomioiden. Nämä olisivat tärkeitä raameja kunnan laatimalle lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmalle ja koulutuksen järjestäjän laatimalle opiskeluhuoltosuunnitelmalle, joka on laadittava alueellisen opiskeluhuoltosuunnitelman määrittelemien rajojen puitteissa.
Ulvilan kaupunki korostaa, että alueellisen suunnitelman tulee varmistaa yhdenvertainen opiskeluhuollon palveluiden saatavuus ja laatu kaikissa kunnissa. Kuntien ja oppilaitosten resursointi ei saa johtaa siihen, että opiskelijoiden saama tuki vaihtelee eri puolilla Satakuntaa. Ei myöskään ole oikein, että peruskunnat ovat alkaneet tuottaa kouluihin sellaisia opiskeluhuollon korvaavia palveluita, jotka kuuluisivat hyvinvointialueen järjestettäväksi.
Saatekirje, Satakunnan alueellinen opiskeluhuoltosuunnitelma 2025-2029 -luonnos, Viestintäsuunnitelma sekä Käyttöoikeudet ja reksiteritiedon siirto ovat esityslistan ohjeismateriaalina.
Ulvilan kaupungin hallintosäännön 23 §:n mukaan sivistyslautakunnan tehtävänä on antaa kaupungin puolesta lausunnot lautakunnan tehtäväalueeseen kuuluvissa asioissa.
Esittelijä Sivistys- ja hyvinvointijohtaja Vepsä Kimmo
Päätösehdotus Sivistyslautakunta antaa selostusosan mukaisen lausuntonsa Satakunnan alueellisesta opiskeluhuoltosuunnitelmasta 2025-2029.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
| Edellinen asia | Seuraava asia |