Dynasty tietopalvelu
Ulvilan kaupunki RSS Haku

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatos.ulvila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatos.ulvila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30?page=rss/meetings&show=30

Lupalautakunta
Pöytäkirja 24.09.2025/Pykälä 36


 

Ympäristölupapäätös, Peab Industri Oy

 

Lupalautakunta 24.09.2025 § 36  

119/11.01.00/2025  

 

 

Valmistelija Ympäristöinsinööri Eerika Laivonen

 

ASIA

Peab Industri Oy hakee Ulvilan kaupungin lupalautakunnalta ympäristönsuojelulain 27§:n mukaista ympäristölupaa pilaantumattomien maiden vastaanottoon ja läjittämiseen Ulvilan kaupungin Suosmeren kylään tilalle Pentinkallio RN:o 7:5.

Ympäristölupahakemus pitää sisällään hakemuksen aloittaa toiminta vakuutta vastaan mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

 

LUVAN HAKIJA

Peab Industri Oy

y-tunnus 2977551-2

 

LAITOS/TOIMINTA JA SEN SIJAINTI

Lupahakemus koskee pilaantumattomien maiden vastaanottoa, joista tehdään alueelle muun muassa maavalli.

 

LUVAN HAKEMISEN PERUSTE

Ympäristönsuojelulain (527/2014) 27 §:n mukaan ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavaan toimintaan on oltava lupa. Pilaantumattoman maa-ainesjätteen muu käsittely kuin sijoittaminen kaatopaikalle, kun käsiteltävä määrä on alle 50 000 tonnia vuodessa, on luvanvarausta toimintaa ympäristönsuojelulain liitteen 1 taulukon 2 kohdan 13 f sekä ympäristönsuojeluasetuksen (713/2014) 2 §:n 12 b mukaan.

 

TOIMIVALTAINEN VIRANOMAINEN

Ulvilan kaupungin lupalautakunta on toimivaltainen viranomainen ympäristönsuojeluasetuksen (713/2014) 2 §:n 12 b mukaisen lupahakemuksen käsittelyssä (Ulvilan kaupungin hallintosääntö § 39).

 

ASIAN VIREILLETULO

Hakemus on toimitettu Ulvilan kaupungin ympäristönsuojeluun 8.4.2025, jolloin asia on tullut vireille. Hakemusta on täydennetty 23.4.2025.

 

TOIMINTAA KOSKEVAT LUVAT, SOPIMUKSET JA ALUEEN KAAVOITUSTILANNE

Alueella on voimassa Ulvilan kaupungin ympäristölautakunnan 13.3.2013 § 18 (8/11.01.00/2013) myöntämä toistaiseksi voimassa oleva ympäristölupa, sekä 16.11.2016 §48 (221/10.03.00.06/2016) myöntämä 30.11.2026 saakka voimassa oleva maa-aineslupa. Maan vastaanoton on tarkoitus jatkua vielä sen jälkeen, kun alueella vielä oleva vähäinen kalliomäärä on louhittu.

 

Alueella ei ole voimassa olevaa asemakaavaa.

Satakunnan 17.5.2019 vahvistetussa vaihemaakuntakaavassa 2 alueella on aluevarausmerkintä kh1 (Valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö). Toiminnan vaikutusalueella ei ole muinaismuistolakikohteita.

 

Voimassa olevassa Suosmeren osayleiskaavassa (13.3.2006) alue on merkitty kaavamerkinnällä EO (maa-ainesten ottoalue). Ulvilan keskustaajaman yleiskaavan 2045 luonnosvaihtoehdoissa kiinteistöllä on merkintä M – maa- ja metsätalousvaltainen alue.

 

TOIMINNAN SIJAINTIPAIKAN YMPÄRISTÖOLOSUHTEET

Kiinteistöllä on ollut kalliokiviaineksen louhintaa ja murskausta 2000-luvulta saakka. Ottotoiminta jatkuu viereisellä kiinteistöllä 1:150 toiselle toiminnanharjoittajalle myönnetyn maa-aines- ja ympäristöluvan mukaisesti. Kulku kyseiselle alueelle tapahtuu samaa reittiä kuin hakijan Pentinkallion ottamisalueelle.

 

HAKEMUKSEN MUKAINEN TOIMINTA

Peab Industri Oy hakee ympäristölupaa pilaantumattomien maiden vastaanottoon omistamalleen kiinteistölle Pentinkallio. Maa-aineksilla tehdään alueelle maavalli, jonka korkeus ympäröivästä maanpinnasta vaihtelee noin 2-5 metriä välillä. Maavallin lakikorkeus on tasolla +21 (N2000). Maavallin leveys vaihtelee välillä 15 – 77 metrin välillä. Vallin pituudeksi tulee enintään 290 metriä. Pilaantumattomia maa-aineksia loppusijoitetaan maavalliin yhteensä noin 39 000 k-m3 eli noin 78 000 tonnia. Maita loppusijoitetaan myös louhoksen etelälaidalle tehtävään luiskaukseen. Luiskaukseen tarvittava määrä on noin 20 000 k-m3 eli noin 40 000 tonnia. Pilaantumattomia maa-aineksia otetaan vastaan yhteensä enintään 59 000 k-m3. Vuosittain maita otetaan vastaan enintään 50 000 tonnia. Maiden vastaanotto aloitetaan etelälaidalta.

 

Maavallin rakentamiseen kuluva aika ja lopullinen pituus/korkeus riippuu saatavien maiden määrästä. Maita otettaisiin vastaan erilaisista seutukunnan rakennushankkeista, joista tulee pintamaita, moreenia ja muita rakentamiseen kelpaamattomia maita. Maita ei oteta tutkimatta vastaan alueilta, joissa voidaan epäillä pilaantumista.

 

Lupaa haetaan 15 vuodeksi. Hakemuksessa on esitetty ympäristönsuojelulaissa ja -asetuksessa vaadittavat tiedot. Lisäksi hakemuksessa on esitetty jätelain (645/2011) 120 §:ssä tarkoitetun jätteen käsittelyn seuranta- ja tarkkailusuunnitelma.

 

Perustelut toiminnan aloittamiselle vakuutta vastaan:

Maiden vastaanottopaikoille on tarvetta Porin lähialueella. Maiden vastaanotto alueella aloitetaan louhoksen etelälaidasta, johon maista tehdään maa-ainesluvan mukaiset luiskaukset.

 

Hakijan käsityksen mukaan lupapäätöksen mukaisen toiminnan aloittaminen ennen lainvoimaiseksi tuloa ei tee tässä tapauksessa, edellä esitetty huomioon ottaen, muutoksenhakua hyödyttömäksi.

 

Hakija esittää aloittamisen vakuudeksi 15 000 euroa.

 

Liikenneyhteydet ja liikennemäärät

Alueelle kuljetaan olemassa olevaa tieyhteyttä pitkin valtatieltä 11. Tulotiellä on lukittava puomi. Sitä pidetään kiinni toiminta-aikojen ulkopuolella. Samaa liittymää käytetään kiviaineskuljetuksiin. Liikennemäärät maavastaanottopaikalle ovat täysin riippuvaisia hankkeesta, joista maita vastaanotetaan. Maiden kuljettaminen pitkiä matkoja ei ole kannattavaa, joten niitä tuodaan pääosin lähialueen rakennuskohteista. Vuosittaisella enimmäisvastaanottomäärällä (50 000 tn) kuljetuksia olisi noin 8-15 käyntiä päivässä, riippuen käytettävästä ajoneuvokoosta.

 

Luonnonolosuhteet ja suojellut kohteet

Ulvilan yleiskaavan laadintaan liittyvissä selvityksissä alueella on tehty viime vuonna useita luontoselvityksiä.

Vuonna 2024 tehdyissä selvityksissä on tehty seuraavia havaintoja:

- Liito-oravat: kiinteistö ei kuulunut inventointialueeseen, eikä läheisyydessä tai koko selvitysalueella havaittu liito-oravapapanoita

- Viitasammakot: kiinteistö ei kuulunut inventointialueeseen, eikä koko selvitysalueella havaittu viitasammakoita

- Pesimälinnusto: rantasipi, telkkä, västäräkki, kehrääjä, pikkutylli. Louhoksen pohjoislaita on todettu linnustollisesti arvokkaaksi alueeksi.

- Lepakot: pohjanlepakko. Louhoksen pohjoislaita on todettu arvokkaaksi lepakkoalueeksi.

 

Lepakkoselvityksessä on esitetty lisäksi tulosten yhteenvedossa ja päätelmissä seuraavaa:

Inventointien aikana tehdyistä havainnoista valtaosa koskee yksittäisiä lepakoita. Havaintojen perusteella kymmenen pienialaista kohdetta voidaan tulkita luokkaan III. Kyseinen luokitus ei ole kuitenkaan sidoksissa lainsäädäntöön tai EUROBATS-sopimukseen, joten alueiden huomioiminen on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Käytännössä puustoa suositellaan säilytettävän ennallaan mahdollisimman paljon. Muilta osin ei ole perusteltua antaa erityisiä maankäyttösuosituksia, sillä havainnot olivat yksittäisiä. Hankealueen lepakkomäärä oli kokonaisuutena suhteessa pinta-alaan melko runsas.

 

Peab Industri Oy:n käsityksen mukaan pesimälinnusto on hyötynyt louhitun alueen avoimesta maastosta ja sadevesilammikoista alueilla. Haettava maiden vastaanottotoiminta ei merkittävästi vähennä avoinna olevan kentän pinta-alaa. Puustoa ei poisteta kuin alueen pohjoislaidalta. Puustoa jää edelleen kiinteistön rajalle peltoaukean viereen. Kuten lepakkoselvityksessä on todettu, ei yksittäisten havaintojen perusteella ole perusteltua antaa kaavatasollekaan maankäyttösuosituksia havaintojen vuoksi. Kaavoitusta varten tehdyssä viherrakenneselvityksessä on esitetty aiemmin mainitut arvokkaat linnusto- ja lepakkoalueet, mutta alueelle ei ole esitetty viheryhteyksiä.

 

Toiminta-ajat

Toiminta-aikoja haetaan vastaamaan voimassa olevan ympäristöluvan kuljetuksen aikoja, jotka ovat:

Kuormaamista ja kuljetusta saa harjoittaa arkipäivisin maanantaista perjantaihin klo 7:00 - 21:00 välisenä aikana, sekä lauantaisin klo 8:00 - 16:00 pois lukien arkipyhät.

 

Pilaantumattomien maiden vastaanotto ja läjitys

Alueelle on tarkoitus vastaanottaa ja loppusijoittaa pilaantumattomia maa-aineksia enintään 50 000 tonnia vuodessa (Jäteluokka 17 05 04). Maa-aineksia vastaanotetaan lähialueiden rakennushankkeista. Vastaanotto aloitetaan luvan myöntämisen jälkeen ja sen arvioidaan jatkuvan enintään 15 vuotta. Vallin täyttyminen on täysin riippuvainen alueelle saatavista maa-aineksista eli toteutuvista rakennushankkeista.

 

Pilaantumattomia maa-aineksia vastaanotetaan yhteensä enintään 59 000 k-m3. Maa-aineksia läjitetään maavalliin sekä ottamisalueen eteläpuoleiseen luiskarakenteeseen (Liite 1-2). Alueelle ei oteta vastaan pilaantuneita maa-aineksia. Maankaatopaikan suunniteltu lakikorkeus on +21.

 

Pilaantumattomien maiden vastaanottotoiminnalla saadaan rakennuskäyttöön soveltumattomat ylijäämämaa-ainekset loppusijoitettua.

 

Maiden vastaanotto aloitetaan ottamisalueen eteläluiskauksesta. Luiskan valmistumisen jälkeen maita otetaan vastaan maavalliin, jota aletaan tehdä sen koillislaidalta. Kuormat kipataan suoraan valliin. Maita tiivistetään kuormaajalla. Vallia jatketaan kohti länttä maiden vastaanoton edetessä. Maita ei välivarastoida kiinteistöllä ennen läjittämistä.

 

Polttoaineiden ja kemikaalien varastointi

Maanvastaanottotoimintaan ei liity alueella muuta kalustoa kuin pyöräkuormaaja ja tarvittaessa puskukone tai kaivinkone. Alueella ei varastoida polttoaineita. Työkoneiden tankkausta varten polttoaine tuodaan erikseen alueelle.

 

Vallin maisemointi ja alueen jälkikäyttö

Maavalli muotoillaan 1:2 kaltevuuteen ja sen lakialue muotoillaan 1:20 kaltevuudella, joka estää veden muodostumisen maavallin päälle. Vesien on tarkoitus johtua louhosalueelta pois. Hakijan kokemuksen mukaan kasvillisuutta muodostuu maavallille lyhyelläkin aikavälillä.

 

YMPÄRISTÖVAIKUTUKSET JA NIIDEN RAJOITTAMINEN

Maisema

Alueen maisemakuvaan vaikuttaa hakijan sekä viereisen kiinteistön tuleva ottamisalue. Haettava maiden vastaanotto muotoutuu osaksi jo avattua aluetta. Eteläreunan osalta maiden vastaanotolla toteutetaan maa-ainesluvan mukaista luiskausta.

 

Melu

Työkoneiden ja liikenteen melu on tasaista. Meluavien työvaiheiden aikarajoitukset sekä etäisyys asutukseen (yli 600 m) takaavat, ettei kohtuutonta haittaa aiheudu melusta.

 

Hulevesien hallinta

Maavallin länsipuolelle luiskarakenteen reunaan rakennetaan oja, joka kerää maavallin hulevedet alueelle rakennettavaan laskeutusaltaaseen. Osa maavallin hulevesistä johtuu louhokseen. Toimintajakson alkaessa louhokseen kertyvät hulevedet voidaan johtaa pumppaamalla ojaan, josta vedet kulkeutuvat laskeutusaltaaseen. Laskeutusaltaan vedet johdetaan maastoon.

 

Jätteiden seuranta- ja tarkkailusuunnitelma

Alueelle tuotava pilaantumaton maa-ainesjäte on maaperästä kaivettua maa-ainesta, joka on luonnontilaista tai, joka ei sisällä haitallisia aineita siten, että siitä voi aiheutua ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa. Maa-aineksen pilaantumattomuus ja pilaantuneisuus määräytyvät maa-aineksen luonnontilaisuuden, sen sisältämien haitta-aineiden ja sen käyttö- ja sijoituspaikan herkkyyden perusteella. Maita otetaan vastaan vain alueilta, joita ei voida epäillä pilaantuneiksi. Alueelle ei oteta vastaan maa-aineksia sellaisilta alueilta, joita on käytetty ampumaratana, huolto- asema-, korjaamo- tai pesulatoimintaan, romun tai jätteiden käsittelyyn tai muuhun vastaavaan toimintaan, ellei niistä ole luotettavia analyysituloksia ja puolueettoman asiantuntijalaitoksen lausuntoa. Vuosittain pilaantumattomia maita otetaan vastaan enintään 50 000 tonnia. Yhteensä alueelle otetaan lupa-aikana vastaan enintään noin 118 000 tonnia pilaantumattomia maa-aineksia.

 

Vastaanotettujen jätteiden tuontia valvotaan kuormakirjanpidon avulla ja jätteiden vastaanotto tapahtuu niille erikseen osoitettuun paikkaan. Maita tarkkaillaan myös vastaanoton yhteydessä ja mikäli niiden seassa havaitaan sinne kuulumatonta materiaalia, poistetaan ne välittömästi ja toimitetaan asianmukaiseen käsittelyyn muualle. Alueelle vastaanotettavat maamassat tuodaan vain ennalta sovittujen kuljetus- ja maanrakennusyrittäjien työmailta.

 

Vieraslajien tunnistamisen vastuu on työmaalla, josta maa-ainekset tuodaan maankaatopaikalle. Jos työmaalla, josta maa-ainekset kaivetaan, havaitaan vieraslajeja, pitää niistä tehdä ilmoitus ja toimittaa ne asianmukaiseen vastaanottopaikkaan. Mikäli kuitenkin vieraslajeja tulee maankaatopaikalle, toimitaan vastaanottoalueella niiden suhteen vastaavasti.

 

POIKKEUKSELLISET TILANTEET JA NIIHIN VARAUTUMINEN

Riskit ja vahinkotapaukset

Ei-toivotut materiaalit

Jätemateriaalit, joiden vastaanottamiseen ei ole lupaa tai joita ei voida käsitellä alueella, ohjataan muuhun vastaanottopisteeseen, jolla on lupa ottaa se vastaan. Toimintaan liittyvän ympäristöriskin aiheuttaa alueelle sopimattoman materiaalin tuonti jätekuormien mukana. Riskiä hallitaan valvomalla jätteiden vastaanottoa.

 

Ilkivalta

Alueelle johtavalla tiellä on puomi asiattoman kulkemisen estämiseksi ja alueesta varoitetaan kyltein niin, ettei sinne voi joutua vahingossa. Ilkivaltaa voi olla esimerkiksi jätteiden tuominen alueelle toiminta-ajan ulkopuolella tai muutoin laittomasti, polttoainevarkaudet ja niiden yritys sekä luvaton oleskelu alueella ja alueen koneiden tai laitteiden vahingoittaminen. Polttoaineita ei varastoida säiliöissä alueella ilkivallan takia.

 

Melu ja pöly

Maiden vastaanotto- ja läjitystoiminnasta ei aiheudu alueen nykyisestä toiminnasta poikkeavaa melua. Louhinta- ja murskaustoimintaan verrattuna, jota alueella on ollut lähes 20 vuotta, melua aiheutuu merkittävästi vähemmän. Toiminnan turvallisuuden varmistamiseksi käytettävät peruutushälyttimet voivat kuitenkin kuulua läjitysalueen toiminnasta lähimpään asutukseen.

 

Pölyämistä voi aiheutua varastoinnista, maiden kippaamisesta sekä kuormauksesta. Hakijan kokemuksen mukaan alueella hyötykäyttöön kelpaamattomat maat ovat kosteita, eikä niiden käsittelystä aiheudu merkittävää pölyämistä. Mikäli haitallista pölyyntymistä kuitenkin ilmaantuu, on alueelle mahdollista tuoda tie- ja avoimen alueen kastelua varten vettä.

 

Maiden läjitys

Maa-ainesten vastaanottoon liittyvä liukusortuman riski pienenee massojen tiivistyessä läjittämisen yhteydessä. Läjitysalueen ja koko luiskan lopullinen luiskakaltevuus on vähintään 1:2. Läjitysalueen lakialue muotoillaan lopputilanteessa noin 1:20 kaltevuuteen. Tällä estetään veden kertyminen läjitysalueen päälle.

 

Alueelle ei oteta vastaan happamia sulfaattisavimaita.

 

Tulipalo

Tulipalon varalta työkoneet on varustettu alkusammutuskalustolla, ja henkilökunta on saanut tarvittavan opastuksen alkusammutuskaluston käyttöön.

 

Toiminta häiriö- ja onnettomuustilanteissa

Häiriö- ja onnettomuustilanteissa henkilökunta suorittaa alkusammutus- tai muut tarvittavat toimet sekä hälyttää paikalle pelastuslaitoksen. Lisäksi suoritetaan tarvittavat ilmoitukset lupaviranomaisille ja muille viranomaisille tarvittavassa laajuudessa.

 

ASIAN KÄSITTELY

Hakemuksesta tiedottaminen

Hakemuksesta on tiedotettu kuuluttamalla siitä Ulvilan kaupungin internet -sivuilla 24.4. – 2.6.2025 välisenä aikana.

 

Asiakirjat ovat olleet nähtävillä kuulutusajan Ulvilan kaupungintalolla ja Ulvilan kaupungin internet -sivuilla.

 

Muistutukset ja mielipiteet

Hakemuksesta ei jätetty määräaikaan mennessä muistutuksia tai mielipiteitä. 

 

Lausunnot

Hakemuksesta on pyydetty lausunnot terveydensuojeluviranomaiselta, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen luonnonsuojeluyksiköltä, Satakuntaliitolta sekä Satakunnan Museolta.

 

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen luonnonsuojeluyksikkö ei antanut lausuntoa määräaikaan mennessä.

 

Terveydensuojeluviranomainen esittää lausunnossaan seuraavaa:

Terveydensuojeluviranomainen puoltaa varauksella Peab Industri Oy:n hakemaa ympäristölupaa. Toiminta ei sijaitse pohjavesialueella, joten toiminnasta ei katsota aiheutuvan merkittävää riskiä pohjaveden laadulle. Hakemuksessa on huomioitu toiminnasta aiheutuvat melu- ja pölyhaitat.

 

Toiminta tulee järjestää siten, ettei siitä aiheudu melu-, pöly tai muuta terveydensuojelulain tarkoittamaa haittaa lähialueen asukkaille tai muille toiminnan vaikutuspiirissä oleville. Mikäli toiminnasta aiheutuu esimerkiksi melu- tai pölyhaittaa lähialueen asukkaille, on toimijan ryhdyttävä toimenpiteisiin haitan ehkäisemiseksi.

 

Satakuntaliitto esittää lausunnossaan seuraavaa:

Satakuntaliitto kiinnittää lausunnossaan huomiota erityisesti hankkeen vaikutuksiin suhteessa yhdyskuntarakenteeseen ja maankäytön suunnitteluun sekä Satakunnan maakuntakaavoissa osoitettuihin merkintöihin ja määräyksiin. Alueen kaavoitustilanne tulee ottaa huomioon hankkeen luvituksessa ja suunnittelussa. Kaavoitustilanne on kuvattu hakemusaineistossa puutteellisesti ja aineistoa tulee täydentää tältä osin.

 

Satakunnan maakuntakaavassa on koko maakuntakaava-aluetta koskevia yleisiä määräyksiä kuten Vesien tila -suunnittelumääräys. Määräyksen mukaan koko maakuntakaava-alueella on yksityiskohtaisen alueidenkäytön suunnittelun oltava alueelle kohdistuvien vesienhoitosuunnitelmien ja toimenpideohjelmien toteuttamista edistävää. Vesiensuojelullisesti erityisen herkillä, kaltevilla sekä eroosio- ja tulvaherkillä vesistöjen rannoilla tulee maankäyttö- ja rakennuslain mukainen alueidenkäyttö suunnitella siten, että estetään tai vähennetään ravinteiden, kiintoaineen ja haitallisten aineiden huuhtoutumista vesistöihin.

 

Hanke sijoittuu Harjunpäänjoen valuma-alueelle. Satakuntaliitto huomauttaa, että Harjunpäänjoki - Kaasmarkunjoki - Joutsijoki on kalataloudellisesti erittäin arvokas kokonaisuus vaelluskalojen lisääntymis- ja elinympäristönä. Joella on toteutettu useita kalataloudellisia kunnostuksia, minkä vuoksi vesistöihin kohdistuvan kuormituksen estämiseen kaikissa olosuhteissa ja yhteisvaikutusten näkökulmasta on kiinnitettävä erityistä huomiota. Hankkeen vesienhallinnan suunnittelussa on huomioitava riittävällä tavalla myös ääriolosuhteet, joita ilmastonmuutoksen odotetaan edelleen voimistavan.

 

Voimassa olevassa Satakunnan maakuntakaavassa ja Suosmeren osayleiskaavassa alueelle on osoitettu muinaismuistoalue, joka on kuitenkin sittemmin poistettu muinaisjäännösrekisteristä. Alueen itä-koillispuolella on Satakunnan vaihemaakuntakaavassa 2 osoitettu maisemallisesti tärkeä alue, Harjunpäänjoen kulttuurimaisema. Hankkeen mahdolliset vaikutukset Harjunpäänjoen kulttuurimaisemaan on huomioitava.

 

Valmisteilla olevan Satakunnan maakuntakaavan 2050 valmisteluvaiheen aineistossa kiinteistölle on osoitettu kalliokiviaineksen ottoalue. Ulvilan keskustaajaman yleiskaavaehdotuksessa kiinteistölle on osoitettu teollisuus- ja varastoalue sekä uuden tien yhteystarve ja luo-3-merkinnällä linnustollisesti arvokas alue, jonka suunnittelussa, käytössä ja hoidossa tulee huomioida linnuston kannalta merkittävät luontoarvot ja inventointiraportissa kuvatut kohteen erityispiirteet. Vireillä olevien kaavojen merkinnät ja inventointiraportissa esiin nostetut alueen linnustoarvot ja erityispiirteet tulee huomioida hankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa.

 

Lisäksi hankkeessa tulee huomioida Ulvilan keskustaajaman yleiskaavaehdotuksessa alueen välittömään läheisyyteen esitetyn eritasoliittymän ja siihen liittyvien ramppien, muun infran ja vesienhallinnan vaatima tila, jotta eritasoliittymän myöhempi toteuttaminen ei vaarannu. Samoin hankkeessa on huomioitava hankealueen kohdalle osoitettu uuden tien yhteystarpeen vaatima tila.

 

Lisäksi on huomioitava, että alueelle sijoitettavissa maamassoissa saattaa esiintyä esimerkiksi siemenpankkina vieraslajeja, joiden torjuntaan ja leviämisen estämiseen on kiinnitettävä huomiota.

 

Satakunnan Museo esittää lausunnossaan seuraavaa:

Satakunnan Museolla ei ole toimialansa puitteissa lausuttavaa otsikon asiassa.

 

Hakijan kuuleminen ja vastine

Luvan hakijalle annettiin tilaisuus tulla kuulluksi terveydensuojeluviranomaisen lausunnon johdosta sähköpostitse 3.6.2025.

 

Luvan hakija ei antanut erillistä vastinetta terveydensuojeluviranomaisen lausuntoon.

 

Luvan hakijalle annettiin tilaisuus tulla kuulluksi Satakuntaliiton lausunnon johdosta sähköpostitse 4.9.2025.

 

Luvan hakijalle välitettiin tiedoksi Satakunnan Museon lausunto sähköpostitse 9.9.2025.

 

Vastine Satakuntaliiton lausuntoon

Kaavoituksen osalta Peab toteaa, että alueella on voimassa alueen käyttöä ohjaava Suosmeren osayleiskaava. Kuten lausunnossakin on todettu ei maakuntakaava ole oikeusvaikutteinen lainvoimaisen yleiskaavan alueella, mutta se on ohjeena silloin, kun yleiskaavaa muutetaan (Alueidenkäyttölaki 132/1999, 32§ 3 momentti). Peabin näkemyksen mukaan kaavoitustilannetta ei ole kuvattu puutteellisesti ja hakemuksessa on huomioitu alueen oikeusvaikutteinen osayleiskaava. Peab toteaa, ettei hakemuksen täydentäminen kaavoitustilanteen osalta ole tarpeen.

 

Pilaantumattomien maiden vastaanotolla ei ole vaikutusta Harjunpäänjoen valuma-alueelle, eikä Harjunpäänjoki- Kaasmarkunjoki – Joutsijoen kalatalouteen. Alueelta johtuu vain vähäisiä määriä hulevesiä laskeutusaltaan kautta maastoon. Alueella tai sen läheisyydessä ei ole valtakunnallisesti arvokasta maisema-aluetta (VAMA 2021). Toiminnalla ei ole vaikutuksia lausunnossa ja maakuntakaavassa esitettyyn maakunnallisesti merkittävään Harjun-päänjoen kulttuurimaisemaan.

 

Peab toteaa, että linnusto on hyötynyt louhitun alueen avoimesta maastosta ja sadevesilammikoista alueella. Haettava maiden vastaanottotoiminta ei merkittävästi vähennä avoinna olevan kentän pinta-alaa. Peabin arvion mukaan tilanne jatkuu linnustolle suotuisana niin kauan, kuin alueella on maa-ainesten ottamistoimintaa.

 

Peab toteaa, että vireillä oleva maakuntakaava ei ole vielä lainvoimainen. Hakemuksen mukaisessa toiminnassa huomioidaan alueen luontoarvot ja erityispiirteet. Ulvilan keskustaajaman yleiskaavaehdotus on tämän vastineen kirjoitushetkellä vireillä. Siinä alueen läheisyyteen esitetyssä eritasoliittymässä on kyse varauksesta. Hakemuksen mukaisella toiminnalla ei ole vaikutusta alueen läheisyyteen yleiskaavaehdotuksen tarkennesuunnitelman mukaiseen eritasoliittymään.

 

Ympäristöinsinöörin päätösesitys:

Ulvilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen myöntää Peab Industri Oy:lle ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen luvan pilaantumattomien maiden vastaanottoon ja läjittämiseen kiinteistölle Pentinkallio 886-413-7-5. Toiminnassa tulee noudattaa hakemusta sekä tämän päätöksen lupamääräyksiä. Päätös sisältää ratkaisun toiminnan aloittamisesta ennen lupapäätöksen lainvoimaiseksi tuloa (toiminnanaloittamislupa).

 

Lupamääräykset:

Vastaanotettavat jätejakeet ja toiminnan laajuus

  1. Alueella saa vastaanottaa ja sijoittaa pilaantumattomia maa-aineksia (jäteluokka 17 05 04) enintään 50 000 tonnia vuodessa. Maa-ainesten läjitys ja reunaluiskien kaltevuudet tulee tehdä leikkaus- ja lopputilannepiirustusten mukaisesti.

 

  1. Alueella saa vastaanottaa vain pilaantumattomia maa-aineksia. Maa-aineksen seassa ei saa olla purkujätettä, risuja tai kantoja. Läjitysalueen pitäjän on saatettava rajoitukset alueen käyttäjien tietoon.

 

  1. Alueelle tuotavat kuormat on tarkastettava vastaanotettaessa. Kuormasta on esitettävä tarvittaessa tutkimustulokset ja asiantuntijalausunto jätteen laadusta. Vastaanotetuista maa- ja kiviaineksista on pidettävä kirjaa, josta näkyy maa-ainesten määrä, laatu, alkuperä ja toimituspäivä. Jätteet, joiden vastaanottoa ei ole hyväksytty ympäristöluvassa, on viipymättä toimitettava hyväksyttyyn vastaanottopaikkaan, tai jäte on palautettava jätteen haltijalle.

 

Alueen käyttö ja hoito

  1. Alueen toiminnasta vastaavien henkilöiden yhteystiedot on pidettävä ajan tasalla Ulvilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisessa. Luvan saajan on huolehdittava siitä, että laitosalueella toimivat ovat tietoisia tämän päätöksen lupamääräyksistä ja toimivat tämän päätöksen mukaisesti.

 

  1. Kuormaamista ja kuljetusta saa harjoittaa arkipäivisin maanantaista perjantaihin klo 7:00 - 21:00 välisenä aikana, sekä lauantaisin klo 8:00 - 16:00 pois lukien juhla- ja arkipyhät.

 

  1. Täyttö on toteutettava siten, että torjutaan haitat ja vaaratilanteet, kuten sortumat, penkereen puutteellinen vakavuus ja veden lammikoituminen täyttöalueelle.

 

  1. Läjitysalue tai sen osa on jälkihoidettava suunnitelmallisesti täytön edetessä. Täyttöalueen saavutettua lopullisen täyttökorkeutensa, alue on poistettava käytöstä ja maisemoitava mahdollisimman nopeasti.

 

  1. Asiaton pääsy ja jätteen luvaton sijoittaminen läjitysalueelle on estettävä lukittavalla portilla ja tarvittaessa muilla rakenteellisilla keinoilla. Läjitysalueen sisääntulotien varressa on oltava opastaulu, jossa on selkeästi nähtävissä alueen käyttötarkoitus ja toiminta-ajat.

 

  1. Toiminnanharjoittajan on huolehdittava siitä, ettei liikenteestä aiheutuva tien pölyäminen aiheuta haittaa tien käyttäjille ja alueella liikkujille.

 

  1. Toiminnasta aiheutuva melutaso lähimmissä häiriintyvissä kohteissa ei saa ylittää ulkona A-painotetun ekvivalenttitasoa 55 dB (LAeq).

 

Jätehuolto

  1. Toiminnassa syntyvät jätteet on käsiteltävä Porin seudun jätehuoltomääräysten mukaisesti. Toiminnasta ei saa aiheutua roskaantumista. Mahdollinen romutavara on viivytyksettä poistettava alueelta asianmukaiseen käsittelyyn.

 

  1. Toiminta on suunniteltava ja toteutettava siten, että toiminnasta ei aiheudu maaperän tai pohjaveden pilaantumista tai sen vaaraa.

 

Vesien käsittely

  1. Alueella muodostuvat pintavedet on koottava yhteen hallitusti ja johdettava laskeutusaltaan kautta ennen niiden johtamista maastoon. Toiminnassa on huolehdittava siitä, että pintavesiin ei pääse öljytuotteita tai muita ympäristölle haitallisia aineita.

 

Tarkkailu ja raportointi

  1. Toiminnan vaikutuksia pintavesiin on tarkkailtava laskeutusaltaasta lähtevästä vedestä kerran vuodessa. Vedestä tulee analysoida vähintään pH, typpiyhdisteet, CODMn, sähkönjohtokyky, sameus ja öljyhiilivedyt.

 

  1. Alueella tapahtuvasta toiminnasta on pidettävä kirjaa. Kirjanpidosta on käytävä ilmi seuraavat asiat:

 - toiminta-ajat

- läjitysalueelle sijoitetun maa-aineksen määrä, laatu ja alkuperä

- alueelle tuotujen ja sieltä poistettujen ei-hyväksyttyjen materiaalien laatu, määrä ja toimituspaikka

- läjitysalueen käytössä olevan alueen pinta-ala ja jäljellä oleva täyttötilavuus vuoden lopussa sekä maisemointitöiden valmistumisvaiheet

 - tarkkailutulokset

 - laskeutusaltaan huoltotoimet ja ylivuototilanteet

 - poikkeukselliset tilanteet ja niihin liittyvät toimenpiteet

 

Luvan saajan on ilmoitettava Ulvilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle yhteenveto vuosittaisesta toiminnasta seuraavan vuoden huhtikuun loppuun mennessä.

 

Poikkeukselliset tilanteet

  1. Vahinko- ja häiriötilanteiden varalle on laitosalueella oltava saatavilla riittävä määrä imeytysmateriaalia. Vuotoina ympäristöön päässeet polttoaineet ja muut ympäristölle haitalliset aineet on välittömästi kerättävä talteen ja toimitettava asianmukaiseen käsittelyyn.

 

  1. Toiminnassa tapahtuvista poikkeuksellisista tilanteista, joista voi aiheutua vaaraa ympäristölle tai terveydelle, on viipymättä ilmoitettava Ulvilan kaupungin pelastusviranomaiselle ja ympäristönsuojeluviranomaiselle.

 

Paras käyttökelpoinen tekniikka

  1. Toiminnanharjoittajan on oltava riitävästi selvillä alansa parhaan käyttökelpoisen tekniikan kehittymisestä ja varauduttava sen käyttönottoon erityisesti melu- ja pölyhaittojen ehkäisemiseksi.

 

Toiminnan lopettamiseen liittyvät toimenpiteet

  1. Toiminnan olennaisesta muuttamisesta, lopettamisesta tai toiminnanharjoittajan vaihtumisesta on viipymättä ilmoitettava Ulvilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle.

 

  1. Toiminnanharjoittajan on hyvissä ajoin, viimeistään kolme kuukautta ennen toiminnan lopettamista, esitettävä suunnitelma ympäristönsuojelua koskevista toiminnan lopettamiseen liittyvistä suunnitelmista Ulvilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle.

 

RATKAISUN PERUSTELUT

Lupaharkinnan perusteet ja luvan myöntämisen edellytykset

Ympäristönsuojelulain 48 §:n mukaan ympäristölupa on myönnettävä, jos toiminta täyttää ympäristönsuojelulain ja jätelain sekä niiden nojalla annettujen säännösten vaatimukset sekä ne vaatimukset, jotka luonnonsuojelulaissa tai sen nojalla on säädetty.

 

Tämän päätöksen ja lupahakemuksen mukaisesti toimittaessa, Ulvilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen katsoo, ettei toiminnasta aiheudu terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista, vedenhankinnan vaarantumista tai yleiseltä kannalta tärkeän muun käyttömahdollisuuden vaarantumista toiminnan vaikutusalueella eikä kohtuutonta rasitusta naapureille.

 

Alueen läheisyydestä on aiemmin tullut valituksia melusta liittyen maa-ainestenottotoimintaan, joten maavalli toimii myös meluvallina. Maa-ainestenottotoiminta tulee kuitenkin jatkumaan viereisellä kiinteistöllä.

 

Vastaus lausunnoissa esitettyihin vaatimuksiin

Lausunnoissa esitetyt vaatimukset on otettu huomioon ratkaisussa ja lupamääräyksissä sekä niiden perusteluissa ilmenevällä tavalla.

 

Lupamääräysten perustelut

Luvassa on hyväksytty läjitettävä maa-ainesmäärä ja vastaanotettava jätelaji hakemuksen mukaisena. Maa-aineksella ei tarkoiteta rakennus- ja purkutoiminnassa syntyviä mineraalisia aineksia, kuten betonia ja tiiltä. Maa- ja kiviainekset luokitellaan pilaantumattomiksi, jos niiden haitta-ainepitoisuudet alittavat maaperän pilaantuneisuuden ja puhdistustarpeen arvioinnista annetun valtioneuvoston asetuksen (214/2007) liitteessä esitetyt alemmat ohjearvot. Läjitysalueesta ei aiheudu maisemahaittaa, kun täyttöjen tasot ovat hakemuksen mukaiset. (lupamääräykset 1. ja 2.)

 

Läjitysalueelle tulevien kuormien tarkastamisella voidaan varmistua siitä, että täyttöalueelle ei joudu pilaantuneita maita tai jätettä, jonka vastaanottamiseen maankaatopaikalle ei ole lupaa. Jos alueelle tuodaan jätettä, jonka vastaanottoa ei ole hyväksytty tässä ympäristöluvassa, on luvan saaja velvollinen, jos kuormaa ei palauteta takaisin, toimittamaan jätteen asianmukaiseen käsittelypaikkaan. (lupamääräys 3.)

 

Määräys on annettu laitosalueen valvonnan helpottamiseksi ja sen varmistamiseksi, että jokainen laitosalueella toimiva on tietoinen tämän päätöksen velvoitteista ja osaa toimia sen mukaisesti. (lupamääräys 4.)

 

Määräys on hakemuksen mukainen. (lupamääräys 5.)

 

Maa-ainesten sijoittamisella suunnitelmallisesti ja pengertämällä penkka muun muassa riittävällä luiskankaltevuudella estetään ympäristö- ja maisemahaittojen sekä vaaratilanteiden syntyminen. (lupamääräys 6.)

 

Ripeällä maisemoinnilla vähennetään toiminnasta aiheutuvia päästöjä ja saatetaan alue maisemaan sopivaksi. (lupamääräys 7.)

 

Valvonta, asiattomien pääsyn estäminen ja selkeät ohjeet varmistavat läjitysalueen asianmukaisen käytön. (lupamääräys 8.)

 

Määräys on annettu pölyn haitallisen leviämisen estämiseksi. (lupamääräys 9.)

 

Määräys on annettu lähimmille häiriintyville kohteille leviävän melun ehkäisemiseksi. Toiminnasta syntyvä melu ei saa häiriöille alttiissa kohteissa ylittää melutason ohjearvoista annetussa valtioneuvoston päätöksessä (993/1992) säädettyjä ulkomelun ohjearvoja. (lupamääräys 10.)

 

Määräykset on annettu jätteiden asianmukaisen käsittelyn varmistamiseksi. Jätteiden oikealla käsittelyllä varmistetaan, ettei jätteistä tai niiden varastoinnista aiheudu maaperän, pohjaveden tai vesistön pilaantumista. (lupamääräykset 11. ja 12.)

 

Määräys on annettu alueen hulevesistä aiheutuvan kiintoainekuormituksen vähentämiseksi. Ympäristölle haitallisten aineiden pääsy pintavesiin on estettävä ympäristö- ja terveyshaittojen ehkäisemiseksi. (lupamääräys 13.)

 

Ympäristöluvassa on ympäristönsuojelulain 62 §:n mukaan annettava tarpeelliset määräykset toiminnan päästöjen ja ympäristövaikutusten tarkkailusta. Ympäristönsuojelulain 6 §:n mukaan luvan saajan tulee olla selvillä toimintansa vaikutuksista ympäristöön, mikä edellyttää ympäristön kannalta merkityksellisten päästöjen suunnitelmallista tarkkailua. Lupaviranomainen voi tarvittaessa muuttaa antamiaan tarkkailumääräyksiä tai hyväksymäänsä suunnitelmaa luvan tai suunnitelman voimassaolosta huolimatta. (lupamääräys 14.)

 

Valvonnan edellytyksenä on kirjanpito toiminnan laajuudesta, toiminnassa syntyneistä jätteistä, tarkkailutuloksista sekä mahdollisista poikkeuksellisista tilanteista. (lupamääräys 15.)

 

Määräykset on annettu poikkeus- ja häiriötilanteiden varalle. Toiminnanharjoittajan on oltava tietoinen toimintansa ympäristöriskeistä, keinoista hallita niitä sekä toimintatavoista normaalista poikkeavan tapahtuman sattuessa. Ympäristönsuojelulaki velvoittaa ehkäisemään haitalliset ympäristövaikutukset ennakolta tai, milloin haitallisten vaikutusten syntymistä ei voida kokonaan ehkäistä, rajoittamaan ne mahdollisimman vähäisiksi. (lupamääräykset 16. ja 17.)

 

Paras käyttökelpoinen tekniikka kehittyy jatkuvasti ja toiminnanharjoittajan on koneita ja laitteita uusiessaan mahdollisuuksien mukaan otettava käyttöön tällaisia uusia, ympäristönsuojelun kannalta nykyistä parempia tekniikoita. (lupamääräys 18.)

 

Määräykset on annettu valvonnan vuoksi. (lupamääräykset 19. ja 20.)

 

VAKUUS

Luvan saajan on asetettava tämän päätöksen lainvoimaiseksi tulemisesta läjitystoiminnan toimintaa koskien Ulvilan kaupungille 15 000 euron vakuus asianmukaisen jätehuollon, tarkkailun ja toiminnan lopettamisen tai sen jälkeen tarvittavien toimien varmistamiseksi. Vakuudeksi hyväksytään takaus, vakuutus tai pantattu talletus. Vakuuden antajan on oltava luotto-, vakuutus- tai muu ammattimainen rahoituslaitos, jolla on kotipaikka Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa. Lupaviranomaisen on hakemuksesta vapautettava vakuus, kun toiminnanharjoittaja on täyttänyt velvoitteensa.

 

LUVAN VOIMASSAOLO

Tämä päätös on voimassa 15 vuotta päätöksen antopäivästä lukien. Luvan haltijan tulee toteuttaa kaikki luvan tai sen määräysten edellyttämät jälkihoitotoimenpiteet luvan voimassaolon aikana.

 

PÄÄTÖKSEN TÄYTÄNTÖÖNPANO MUUTOKSENHAUSTA HUOLIMATTA

Peab Industri Oy hakee lupaa aloittaa toiminta mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaan lupaviranomainen voi perustellusta syystä ja edellyttäen, ettei täytäntöönpano tee muutoksenhakua hyödyttömäksi, luvan hakijan pyynnöstä lupapäätöksessä määrätä, että toiminta voidaan muutoksenhausta huolimatta aloittaa lupapäätöstä noudattaen, jos hakija asettaa hyväksyttävän vakuuden ympäristön saattamiseksi ennalleen lupapäätöksen kumoamisen tai lupamääräyksen muuttamisen varalle. Vakuus on asetettava ympäristöluvassa osoitetun valvontaviranomaisen eduksi ennen toiminnan aloittamista.

 

Hakija esittää aloittamisen vakuudeksi 15 000 euroa perusteluineen, että maiden vastaanottopaikoille on tarvetta Porin lähialueella. Maiden vastaanotto alueella aloitetaan louhoksen etelälaidasta, johon maista tehdään maa-ainesluvan mukaiset luiskaukset. Hakijan käsityksen mukaan lupapäätöksen mukaisen toiminnan aloittaminen ennen lainvoimaiseksi tuloa ei tee tässä tapauksessa, edellä esitetty huomioon ottaen, muutoksenhakua hyödyttömäksi.

 

Ulvilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen päättää, että hakemuksen mukainen toiminta voidaan aloittaa lupapäätöstä noudattaen muutoksenhausta huolimatta 15 000 euron suuruista vakuutta vastaan. Vakuus tulee asettaa ennen maanläjitystoiminnan aloittamista.

 

Kiinteistöllä on harjoitettu maa-ainesten ottotoimintaa ja kallion louhintaa jo pitkään. Maa-ainesluvan velvoitteiden mukaan ottorinteiden luiskauksiin tarvitaan maa-aineksia. Ympäristönsuojeluviranomainen katsoo, että vakuus on riittävä saattamaan alue ennalleen lupapäätöksen kumoamisen tai lupamääräysten muuttamisen varalle. Hakijan esittämien selvitysten mukaan sekä lupaehtojen mukaan toimittaessa, toiminnasta ei aiheudu sellaista pilaantumista tai ympäristön peruuttamatonta muutosta, jotka tekisivät muutoksenhaun tarpeettomaksi. Vakuus on asetettu ympäristön saattamiseksi ennalleen lupapäätöksen kumoamisen tai lupamääräysten muuttamisen varalle. Lupaviranomainen voi tarvittaessa tarkistaa vakuuden määrän. Muutoksenhakutuomioistuin voi kieltää täytäntöönpanon.

 

LUPAA ANKARAMMAN ASETUKSEN NOUDATTAMINEN

Jos asetuksella annetaan ympäristönsuojelulain tai jätelain nojalla jo myönnetyn luvan määräystä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava.

 

SOVELLETUT SÄÄNNÖKSET

Ulvilan kaupungin hallintosääntö (Valtuusto 9.6.2025 § 71)

Ympäristönsuojelulaki (527/2014)

Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014)

Jätelaki (646/2011)

Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012)

Valtioneuvoston päätös melutason ohjearvoista (993/1992)

 

KÄSITTELYMAKSU JA SEN MÄÄRÄYTYMINEN

Tämän ympäristöluvan käsittelystä perittävä maksu on 2200 euroa. Lisäksi peritään päätöksen antamista koskevasta lehtikuulutuksesta viranomaiselle koituvat todelliset kustannukset.

 

Maksu perustuu voimassa olevaan Ulvilan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksaan.

 

PÄÄTÖKSEN ANTAMINEN

Päätös annetaan julkisella kuulutuksella.

 

LUPAPÄÄTÖKSESTÄ TIEDOTTAMINEN

Päätös

Peab Industri Oy

 

Jäljennös päätöksestä

Varsinais-Suomen ELY –keskus

Ulvilan kaupungin terveydensuojeluviranomainen

Satakuntaliitto

Satakunnan Museo

Satakunnan pelastuslaitos

 

Ilmoitus päätöksestä

Lupapäätöksestä ilmoitetaan Ulvilan kaupungin internetsivuilla sekä Ulvilan Seutu –lehdessä. Lisäksi ilmoitus päätöksestä lähetetään vaikutusalueen kiinteistöille.

 

MUUTOKSENHAKU

Tähän päätökseen saa hakea YSL 190 §:n mukaista muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.

 

Esittelijä Ympäristöinsinööri Laivonen Eerika

 

Päätösehdotus Lupalautakunta hyväksyy ympäristöinsinöörin päätösesityksen.

 

Päätös Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.