Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ulvilan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatos.ulvila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatos.ulvila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Lupalautakunta
Pöytäkirja 23.01.2025/Pykälä 5


 

Lupalautakunnan lausunto Turun hallinto-oikeudelle

 

Lupalautakunta 23.01.2025 § 5  

18/10.03.00.09/2025  

 

 

Valmistelija Rakennustarkastaja Harri Mäenpää

 

 Lausuntopyyntö

 

 Turun hallinto-oikeus (diaarinumero 1928/03.04.04.04.16/2024)

 

 Turun hallinto-oikeus pyytää 8.1.2025 saapuneella kirjeellään Ulvilan lupalautakunnan lausuntoa valituksesta, joka koskee Ulvilan lupalautakunnan päätöstä 19.11.2024 § 20, 359/10.03.00.09/2024.

 

 Täyskuitu Länsi-Suomi Oy:n sijoituslupahakemus ja sijoittamissuunnitelma

 

 Täyskuitu Länsi-Suomi Oy hakee lain sähköisten viestinnän palveluista (917/2014) mukaista sijoituslupaa mikrokanavanipuille sekä niihin liittyville laitteille ja tarvittaville rakennelmille Ulvilan kunnassa alla listatuille kiinteistölle. Kaivuutyöt aloitetaan heti myöntävän päätöksen jälkeen. Täyskuitu Länsi-Suomi Oy on siirtovelvollinen, jos lautakunta siirtää kaivuureittiä mahdollisten valitusten takia. 1. 886-401-2-132 2. 886-401-2-295 3. 886-401-3-252 4. 886-414-3-357 5. 886-414-3-135.

 

 Hakija pyytää myös lain sähköisen viestinnän palveluissa tarkoitettua aloittamisoikeutta (Laki sähköisen viestinnän palveluista 917/2014, 233 §).

 

 Liikenne- ja viestintäministeriön digitaalisen infrastruktuurin strategiassa linjataan, että Suomen tavoitteena on nousta tietoliikenneverkkojen kärkimaaksi. Jotta tähän päästäisiin, Suomessa tarvitaan kattavaa valokuituverkkojen rakentamista, jota Täyskuitu Länsi-Suomi Oy toteuttaa Suomen pientalovaltaisilla asuinalueilla. Osana rakentamishankkeita Täyskuitu Länsi-Suomi Oy sopii maanomistajien kanssa telekaapeleiden sijoittamisesta heidän hallinnoimille mailleen. Täyskuitu Länsi-Suomi Oy on ensisijaisesti pyrkinyt sopimaan sijoittamisesta kiinteistöjen kanssa, mutta neuvottelut eivät ole onnistuneet.

 

 Hakemuksessa ehdotetulle reitille ei ole löytynyt vaihtoehtoista reittiä, joka olisi toteutettavissa kohtuullisin kustannuksin. Sijoittamisen onnistuminen on ensisijaisen tärkeää koko hankkeen kannalta, jonka takia se tulee varmistaa viime kädessä viranomaispäätöksin. Telekaapelin sijoittaminen ei aiheuta kohtuutonta haittaa kiinteistölle, eikä se vaikeuta kiinteistön nykyistä tai tulevaa maankäyttöä. Kaivualue entisöidään töiden päätyttyä entistä vastaavaan kuntoon.

 

 1. Liitteessä 1 on asiakirja, josta ilmenee hankkeen suunnitelmakartta, johon on merkattuna aiemmin listatut kiinteistöt.

 2. Liitteessä 2 listattu kaikki kiinteistöt tietoineen

 

 Lupalautakunta käsitteli edellä esitetyn hakemuksen kokouksessaan 19.11.2024 § 20

 

 Päätöstä tehdessä herätti keskustelua varsinkin se miksi kaava-alueen katualueiden lunastukset ovat jääneet tekemättä. Kaapeleiden linjaukset olivat hyvin pitkälti katualueilla, mutta kaupunki ei ole lunastanut kaavassa olevia katualueita itselleen. Näin ollen katualueet ovat yksityisten omistajien hallinnassa, ja kunta ei pysty suoraan antamaan katualueille kaivuutyölupia. Vuonna 2018 alkuun saatetut katualueiden lunastukset olisi pitänyt saattaa päätökseen, koska kaava-alueella olevat katualueet kuuluisivat olla kunnan omistuksessa. Näin lupa- ja valitusprosessia ei olisi edes päässyt syntymään.

 

 Lisäksi keskusteltiin urakoitsijan toiminnasta kaivuiden yhteydessä kesällä 2024. Oliko kyseessä pelkästään huolimattomuus, koska kaivuut tehtiin kuitenkin pääosin katualueella. Todettiin, että toiminta ei ole ollut täysin moitteetonta, mutta perusteluja sijoittamislupahakemuksen hylkäämiseen ei kuitenkaan katsottu olevan.

 

 Katsottiin, että tämän sijoituslupapäätöksen tulee olla myönteinen

 

 

 Vastaukset valituksessa esitettyihin epäkohtiin

 

 Valituksessa vedotaan mm. kaapelin asennuksesta aiheutuvien korvauksien maksamiseen. Korvausten maksamisen käytäntö on vaihtelevaa ja oikeuskäytäntö puuttuu lähes kokonaan. Tonttimaalla johdosta aiheutuva haitta on pääsääntöisesti melko vähäinen, koska johto sijoitetaan siten, ettei se ei estä rakentamista. Katualueella korvausta maapohjasta ei tulisi kuitenkaan yleensä määrätä ollenkaan. Lisäksi kaava-alueella kaivuualueet ovat vähäisiä yhtä kiinteistöä kohden, joten korvaussummat jäisivät myös todella vähäisiksi.

 

 Valituksessa vedotaan myös museoviraston suojelleen kiinteistöt 886-401-2-295 sekä 886-401-2-252 ja että kaapeleita ei tulisi vetää näiden kiinteistöjen halki. Kaapelithan eivät mene kiinteistöjen halki, vaan kiinteistöjen reunassa, katualueella.

 

 Valituksessa huomautettiin myös lupalautakunnan päätöksestä tiedottamiseen. Lähetetyistä päätöksistä puuttui liitteet 1 ja 2. Liitteiden puuttuminen oli tietoinen valinta. Tietosuojan ja -turvan kannalta katsottiin parhaaksi vaihtoehdoksi jättää pois kiinteistötietojen ja suunnitelmakarttojen massalevitys. Toimitimme kaikille erikseen asiaa kysyneille nämä liitteet.

 

 Valituksessa otettiin kantaa myös alueella jo olemassa olevaan kuituverkkoon ja sen käyttöön. Lupalautakunnan tehtävä ei voi olla kilpailun rajoittaminen ja estää toista toimijaa asentamasta omaa valokuitukaapeliaan. Tämä luo tervettä kilpailua. Kaapelin asennus ei toteudu varsinkaan kaupungin veronmaksajien kustannuksella, kuten valituksessa virheellisesti vedottiin.  

 

 

Esittelijä Rakennustarkastaja Mäenpää Harri

 

Päätösehdotus Lupalautakunta esittää edellä annetun selostuksen asiasta ja vastaukset valituksessa esitettyihin vaatimuksiin ja niiden perusteluihin, sekä esittää hallinto-oikeudelle, että valitus hylätään.

 

Päätös Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.