Dynasty tietopalvelu Haku RSS Ulvilan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatos.ulvila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatos.ulvila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 13.01.2025/Pykälä 9


 

Joukkoliikenteen järjestäminen Pori-Ulvila-Nakkila-Harjavalta-Kokemäki ja Pori-Eura 1.8.2025 alkaen

 

Kaupunginhallitus 13.01.2025 § 9  

385/08.01.00/2024  

 

 

Valmistelija Mikko Löfbacka, puh. 044 3438 250

 

 

Reittien Pori-Kokemäki (nyk. linjat 70 ja 71) ja Pori-Eura (nyk. linja 72) liikennöintisopimus nro KÄYTTÖ-734306 päättyy 10.8.2025. Molempien reittien liikenteillä mahdollistetaan toisen asteen opiskelijoiden kulkeminen reitin varrella sijaitseviin oppilaitoksiin sekä työssäkäynti ja asiointi ns. tavanomaisiin aikoihin Porin suuntaan. Liikenteessä tehdään yli 40 000 matkaa vuodessa, joten kohteen hankinta uudelle sopimuskaudelle on perusteltua.

 

Nykyinen liikennöintisopimus on Ely-keskuksen (Eura) ja Porin seudullisen joukkoliikenneviranomaisten (Pori, Ulvila, Nakkila, Harjavalta ja Kokemäki) yhteishankinta. Hankintayhteistyötä on päätetty jatkaa myös seuraavalle sopimuskaudelle.

 

Hankittavasta liikennekokonaisuudesta on käyty neuvottelu Varsinais-Suomen Ely-keskuksen, Porin, Nakkilan, Harjavallan, Kokemäen ja Euran kesken. Ulvilan kaupunkiin on oltu yhteydessä neuvottelun jälkeen.

 

Hankintaa koskevat keskeiset esitykset ovat

  1.      Liikennekohdetta karsitaan maltillisesti

Hankittavaksi esitetään Pori-Kokemäki reitin osalta kuusi vuoroparia, kun aiemmin vuoropareja oli seitsemän. Pori-Eura reitin osalta hankittavaksi esitetään yksi vuoropari. Molempien reittien osalta esitetään, että kesäliikennettä ei ajeta. Kesäliikenteen matkustajamäärät ovat olleet vähäisiä. Sekä valtiolla että kunnilla on julkisen talouden säästöpaineita ja karsinta on kohdentunut vähiten käytettyihin vuoroihin.

  1.      Hankintamallin muutos 

Nykyinen liikennöintisopimus on ollut malliltaan käyttöoikeussopimus, jossa liikenteenharjoittaja saa pitää asiakkailta tulevat lipputulot ja saa sen lisäksi ELY-keskukselta sekä kunnilta kuukausittaisen liikennöintikorvauksen. Esitys on, että liikenne hankitaan jatkossa bruttomallilla. Mallissa liikenteenharjoittaja saa kiinteän kuukausittaisen liikennöintikorvauksen riippumatta siitä, paljonko lipputuloa kertyy. Liikenteen tilaaja- ja maksajatahot kantavat mallissa lipputuloriskin.

 

Bruttomalli antaa todennäköisesti kohtuullisemman hintatason pitkällä aikavälillä, koska tarjoajien ei tarvitse miettiä vähentyneen/-vän matkustuksen vaikutusta kertyvään lipputuloon. Bruttosopimusmalli myös mahdollistaa nykyistä suuremmat muutokset (vuoromäärien ja reittien muuttaminen, lippujen hinnoittelu) liikennöinnissä.

  1.      Kalusto

Hankinta on mahdollista ajaa kolmella (3) linja-autolla. Kaikkia yhteysvälejä tullaan ajamaan M3 luokan linja-autoilla. Kaukoliikenteen linja-autoja ei koske laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista.

 

Hankinnassa edellytetään, että kaluston enimmäisikä on 15 vuotta.

  1.      Lippu- ja maksujärjestelmät 

Hankinnassa edellytetään Porin seudullisen joukkoliikenneviranomaisen hallinnoiman Waltti lippu- ja maksujärjestelmän sekä Ely-keskuksen hallinnoiman Seutu+ lippu- ja maksujärjestelmän käyttöönottoa.

  1.      Sopimuskausi 

Liikenteen sopimuskaudeksi esitetään 11.8.2025-10.8.2028 + optio 11.8.2028-10.8.2030 (3 v + 2 v).

  1.      Kustannusjako

Hankintakokonaisuudesta on tehty bruttokustannusarvio.

Ennen hankintapäätöksen tekemistä liikenteen rahoitukseen osallistuvat tahot sitoutuvat bruttokustannusten jakamiseen. Liikenteen nettokustannus tulee olemaan bruttokustannusta alhaisempi, koska matkustajien maksamat lipputulot vähentävät rahoittajaosapuolten maksettavaksi tulevaa summaa.

 

Kustannusjako-osuuksista on käyty osapuolten kesken neuvotteluja. Esitys jaosta on

 

Ely-keskus 8 % 

Eura 8 %

Ulvila 8 %

Kokemäki 14,14 %

Pori 19,29 %

Harjavalta 21,11 %

Nakkila 21,46 %

 

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Löfbacka Mikko

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää

- hyväksyä hankinnan ja bruttokustannusten jaon

- valtuuttaa Ely-keskuksen toteuttamaan liikenteen hankinnan.

 

Päätös Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti

- hyväksyä hankinnan ja bruttokustannusten jaon

- valtuuttaa Ely-keskuksen toteuttamaan liikenteen hankinnan.