RSS-linkki
Kokousasiat:https://paatos.ulvila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://paatos.ulvila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Esityslista 02.12.2024/Asianro 10
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
Tasoristeyksien poistaminen välillä Haistila-Rantalan teollisuusalue, toteutussopimuksen lisämuistion hyväksyminen
Tasoristeyksien poistaminen välillä Haistila-Rantalan teollisuusalue, toteutussopimuksen hyväksyminen
Tekninen lautakunta 16.02.2023 § 19
Valmistelijat Tekninen johtaja Juha Hjulgren ja suunnittelu- ja maanrakennusinsinööri Eetu Elohaka.
Ulvilan valtuusto on 20.9.2021 § 71 käsitellyt ja hyväksynyt tasoristeyksien poistaminen välillä Haistila–Rantalan teollisuusalue Hankesopimuksen. Käsittelyteksti on ollut seuraava:
___________________________
Tekninen lautakunta 01.09.2021 § 50
Tasoristeyksien poistaminen välillä Haistila- Rantalan teollisuusalue, Hankesopimuksen hyväksyminen
Valmistelija Tekninen johtaja Juha Hjulgren, puh. 0400 134 868.
Väylävirasto on valmistellut Ulvilaan hanketta rautatien tasoristeyksien poistaminen välillä Rantavainio–Haistila. Väylävirasto käyttää hankkeesta nimitystä Yli-Rantalan tasoristeyksen poistaminen; Yli-Rantala on Haistilassa oleva maantien 12883 (Haistilantie) ja rautatien tasoristeys. Tämä hanke on osa suurempaa kokonaisuutta; Tasoristeyksien poistaminen välillä Kokemäki–Pori, jossa tavoitellaan mahdollisimman monen tien ja rautatien tasoristeyksen poistamista. Valtio on myöntänyt hankekokonaisuudelle rahoituksen 40 milj. euroa. ja hankekokonaisuus on tarkoitus toteuttaa vuosina 2021–2023.
Liitteenä on kuvia, joista selviää hankkeen tavoitteet ja mitä tasoristeyksiä välillä Rantavainio–Haistila poistetaan. Tieyhteyden välillä Rantavainio–Haistila teknisestä tasosta Ulvilan kaupungin edustajat ovat laajasti keskustelleet Väyläviraston ja Varsinais-Suomen ELY:n edustajien kanssa. Tieyhteys on nyt suunniteltu yksityistietasoiseksi 4,5 metriä leveäksi murskepintaiseksi tieksi, jolle tulee myös väistämislevikkeitä. Ulvilan kaupunki ei ole tyytyväinen tähän ratkaisuun, koska tie jää tekniseltä tasoltaan heikoksi ottaen huomioon tielle tuleva läpikulkuliikenne ja kevytliikenne Ulvilan ja Nakkilan välillä.
Tässä hankkeessa poistetaan myös Rantavainion alueen pelastustieyhteys valtatielle 2. Väylävirasto on keskustellut asiasta TUKESin kanssa ja saanut TUKESilta luvan pelastustien poistamiseen. Myös Satakunnan Pelastuslaitos on hyväksynyt tämän ratkaisun. Rantavainion alueen pelastustie tulee siis kulkemaan Haistilan tieyhteyden kautta. Tämä ratkaisu edellyttää Rantavainion kaupunginosan asemakaavan muuttamista, johon Ulvilan kaupunki on jo ryhtynyt.
Väylävirasto on yhteistyössä Ulvilan kaupungin virkahenkilöiden kanssa laatinut hankkeen toteuttamiseen liittyvän Hankesopimuksen (liitteenä). Hankesopimukseen on kirjattu miten Ulvilan kaupungin tulisi osallistua hankeen toteuttamiseen.
Esittelijä Tekninen johtaja Hjulgren Juha
Päätösehdotus Tekninen lautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että hankesopimus hyväksytään seuraavin asioin: Rantavainion kaupunginosa-alueen asemakaava muutetaan; tavoiteaikataulu on, että kaavamuutos on lainvoimainen 12/2021 mennessä. Ulvilan kaupunki osallistuu hankkeen toteuttamiseen 5 % kustannusosuudella, kuitenkin enintään summalla 187 000 eurolla. Tämän lisäksi kaupunki osallistuu hankkeen suunnitteluun 15 000 eurolla, johon lisätään asemakaavaosuuden pohjatutkimusten ja maastomallin tekemisen kustannukset. Projektiryhmään Ulvilan edustajiksi tulevat tekninen johtaja Juha Hjulgren ja suunnittelu- ja maanrakennusinsinööri Eetu Elohaka. Kaupunki esittää edelleen, että tieyhteys välillä Rantavainio–Haistila toteutettaisiin 6,5 metriä leveänä tienä, joka voidaan päällystää hankkeen toteuttamisen yhteydessä tai myöhemmin. Tällöin Ulvilan kaupunki on valmis toteuttamaan myös asemakaava-alueen tien tämän tasoisena. Kaupunki esittää myös, että maantien 12883 ja yksityistien liittymän muotoa tarkastellaan vielä jatkosuunnittelussa.
Päätös Hyväksyttiin.
Kaupunginhallitus 13.09.2021 § 211
Tasoristeyksien poistaminen välillä Haistila- Rantalan teollisuusalue, Hankesopimuksen hyväksyminen
Valmistelija Tekninen johtaja Juha Hjulgren, puh. 0400 134 633.
Esittelijä Kaupunginjohtaja Löfbacka Mikko
Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää esittää valtuustolle, että se hyväksyy hankesopimuksen seuraavin asioin:
- Rantavainion kaupunginosa-alueen asemakaava muutetaan; tavoiteaikataulu on, että kaavamuutos on lainvoimainen 12/2021 mennessä.
- Ulvilan kaupunki osallistuu hankkeen toteuttamiseen 5 % kustannusosuudella, kuitenkin enintään summalla 187 000 euroa.
- Tämän lisäksi kaupunki osallistuu hankkeen suunnitteluun 15 000 eurolla, johon lisätään asemakaavaosuuden pohjatutkimusten ja maastomallin tekemisen kustannukset.
- Projektiryhmään Ulvilan edustajiksi tulevat tekninen johtaja Juha Hjulgren ja suunnittelu- ja maanrakennusinsinööri Eetu Elohaka.
Kaupunki esittää edelleen, että tieyhteys välillä Rantavainio- Haistila toteutettaisiin 6,5 metriä leveänä tienä, joka voidaan päällystää hankkeen toteuttamisen yhteydessä tai myöhemmin. Tällöin Ulvilan kaupunki on valmis toteuttamaan myös asemakaava-alueen tien tämän tasoisena.
Kaupunki esittää myös, että maantien 12883 ja yksityistien liittymän muotoa tarkastellaan vielä jatkosuunnittelussa.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin.
Valtuusto 20.9.2021 § 71
Tasoristeyksien poistaminen välillä Haistila- Rantalan teollisuusalue, hankesopimuksen hyväksyminen
Kaupunginhallitus
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus päättää esittää valtuustolle, että se hyväksyy hankesopimuksen seuraavin asioin:
- Rantavainion kaupunginosa-alueen asemakaava muutetaan; tavoiteaikataulu on, että kaavamuutos on lainvoimainen 12/2021 mennessä.
- Ulvilan kaupunki osallistuu hankkeen toteuttamiseen 5 % kustannusosuudella, kuitenkin enintään summalla 187 000 euroa.
- Tämän lisäksi kaupunki osallistuu hankkeen suunnitteluun 15 000 eurolla, johon lisätään asemakaavaosuuden pohjatutkimusten ja maastomallin tekemisen kustannukset.
- Projektiryhmään Ulvilan edustajiksi tulevat tekninen johtaja Juha Hjulgren ja suunnittelu- ja maanrakennusinsinööri Eetu Elohaka.
Kaupunki esittää edelleen, että tieyhteys välillä Rantavainio- Haistila toteutettaisiin 6,5 metriä leveänä tienä, joka voidaan päällystää hankkeen toteuttamisen yhteydessä tai myöhemmin. Tällöin Ulvilan kaupunki on valmis toteuttamaan myös asemakaava-alueen tien tämän tasoisena.
Kaupunki esittää myös, että maantien 12883 ja yksityistien liittymän muotoa tarkastellaan vielä jatkosuunnittelussa.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin.
Hankesopimus on liitteenä.
_______________________________________
Rantavainion asemaakan muutos on tehty ja kaava on saanut lainvoiman 12/2021.
Tasoristeyksien poistamisen suunnittelu on jatkunut hankesuunnitelman hyväksymisen ja henkesopimuksen allekirjoittamisen jälkeen ratasuunnitelman laatimisella.
Ulvilan kaupunki on edelleen katsonut olevansa tyytymätön ratkaisuun, että tieyhteys Rantavainion teollisuusalueelta Haistilaan rakennetaan 4,5 metriä leveäksi murskepintaiseksi tieksi, jolle tulee myös väistämislevikkeitä. Myös katuosuus on tuolloin suunniteltu vain 4,5 metriä leveäksi murskepintaiseksi tieksi; koko tiejakso on suunniteltu samaan tasoon. Tällä ratkaisulla koko tieyhteys jää tekniseltä tasoltaan heikoksi ottaen huomioon tielle tuleva maatalousliikenne, tieyhteyden läpikulkuliikenne ja kevytliikenne Ulvilan ja Nakkilan välillä.
Väylävirasto on selkeästi esittänyt että, jos tieyhteys Rantavainion teollisuusalueelta Haistilaan rakennetaan hankesuunnitelmassa esitettyä korkeampitasoiseksi, Ulvilan kaupungin tulee vastata kustannuksellaan tieyhteyden teknisen tason nostamisesta.
Nyt laaditussa ratasuunnitelmassa, joka sisältää yksityistien ja katuosuuden suunnitelman (Y5 ja katuosuus), koko tieyhteyden teknistä tasoa on nostettu. Tieyhteys on nyt suunniteltu 6.5 metriä leveäksi asfalttipäällysteiseksi tieksi, jossa päällysteen leveys on 6 metriä ja tielle rakennetaan myös valaistus.
Tieyhteyden uusi tekninen ratkaisu tarkoittaa, että katuosuuden rakentamisen kustannusarvio on 200 000 euroa ja yksityistien Y5 teknisen tason nostamisen kustannusarvio on 500 000 euroa. Yhteensä Ulvilan kaupungin maksuosuus koko hankkeen toteuttamisesta on 700 000 euroa (alv 0 %). Maantien 12883 ja rautatien risteyssillan rakentamisesta vastaa kustannuksellaan valtion väylävirasto.
Ulvilan kaupunki on investointisuunnitelmassaan 2023–2025 päättänyt tasoristeyksien poistamiseen määrärahan 700 000 euroa vuodelle 2024.
Väylävirasto on yhteistyössä Ulvilan kaupungin virkahenkilöiden, tekninen johtaja ja suunnittelu- ja maanrakennusinsinööri, kanssa valmistellut hankkeen toteutussopimuksen (liitteenä). Toteutussopimukseen on kirjattu miten Ulvilan kaupunki osallistuu hankkeen toteuttamiseen.
Esittelijä Tekninen johtaja Hjulgren Juha
Päätösehdotus Tekninen lautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että Väyläviraston ja Ulvilan kaupungin välinen tasoristeyksien poistamisen toteutussopimus hyväksytään
Päätös Hyväksyttiin
Kaupunginhallitus 27.02.2023 § 62
Valmistelija Hallintopäällikkö Kirsi Sainio-Lehtimäki, puh. 044 7373 373
Tekninen lautakunta on kokouksessaan 16.02.2023 § 19 päättänyt esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että Väyläviraston ja Ulvilan kaupungin välinen tasoristeyksien poistamisen toteutussopimus hyväksytään.
Esittelijä Kaupunginjohtaja Löfbacka Mikko
Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää esittää valtuustolle, että valtuusto hyväksyy Väyläviraston ja Ulvilan kaupungin välisen tasoristeyksien poistamisen toteutussopimuksen.
Päätös Kaupunginhallitus hyväksyi päätösehdotuksen yksimielisesti.
Tekninen johtaja Juha Hjulgren poistui kokouksesta tämän asian päätöksenteon jälkeen kello 18.17.
Kaupunginhallitus piti asian päätöksenteon jälkeen tauon kello 18.17-18.21.
Kaupunginhallitus 11.04.2023 § 119
Valmistelija Tekninen johtaja Juha Hjulgren, puh. 0400 134 633
Väylävirasto on katsonut tarpeelliseksi vielä täsmentää toteutussopimukseen liittyviä asioita; hallinnollisia asioita, kustannusindeksin ja kustannusarvion korjaaminen, kirjaus osapuolten sitoutumisesta täysimääräiseen rahoitukseen koko hankkeen ajaksi ja sopimuksen allekirjoittaja Väyläviraston osalta on muutettu.
Nämä täsmennykset ja muutokset on esitetty liitteenä olevassa toteutussopimuksessa punaisella kirjoitettuna. Nämä täsmennykset ja muutokset eivät muuta Ulvilan kaupungin osallistumista hankkeen toteuttamiseen.
Selvennyksenä on vielä keskusteltu, että Ulvilan kaupungin osallistuminen hankkeen toteuttamiseen on 700 000 euroa (alv 0 %) riippumatta siitä, mitä koko hankkeen suunnitelmien mukainen toteuttaminen maksaa. Edelleen on tuotu esille, että Ulvilan kaupunki on investointisuunnitelmassaan 2023–2025 varautunut hankkeen toteuttamiseen vuonna 2024.
Esittelijä Kaupunginjohtaja Löfbacka Mikko
Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää esittää valtuustolle, että valtuusto hyväksyy Väyläviraston ja Ulvilan kaupungin välisen tasoristeyksien poistamisen täsmennetyn ja muutetun liitteenä olevan toteutussopimuksen.
Kaupunginhallitus päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.
Päätös Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti esittää valtuustolle, että valtuusto hyväksyy Väyläviraston ja Ulvilan kaupungin välisen tasoristeyksien poistamisen täsmennetyn ja muutetun liitteenä olevan toteutussopimuksen.
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.
Valtuusto 17.04.2023 § 18
Päätösehdotus Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti esittää valtuustolle, että valtuusto hyväksyy Väyläviraston ja Ulvilan kaupungin välisen tasoristeyksien poistamisen täsmennetyn ja muutetun liitteenä olevan toteutussopimuksen.
Päätös Valtuusto hyväksyi päätösehdotuksen yksimielisesti.
Kaupunginhallitus 02.12.2024
272/10.03.01.01.00/2021
Valmistelija Tekninen johtaja Teemu Björninen, puh. 0400 134 988
Ulvilan Haistilan ja Yli-Rantalan välille sijoittuva ratasuunnitelma on hyväksytty huhtikuussa 2024 ja se on saanut lainvoiman kesäkuussa 2024. Urakan kilpailutus alkoi kesäkuussa ja tarjousten jättämisen määräaika oli elokuussa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa havaitun täsmentämistarpeen takia kilpailutus on kuitenkin Väyläviraston toimesta keskeytetty. Uusi hankinnan kilpailutus pyritään käynnistämään tammikuussa 2025 ja tavoitteena on, että rakentaminen käynnistyy vuoden 2025 keväällä.
Väylävirasto on laatinut luonnoksen toteutussopimuksen lisämuistiosta, jolla muutetaan hankkeen aikataulua. Alkuperäisessä sopimuksessa on raukeamisehto, mikäli hanke ei ole käynnistynyt vuoden 2024 aikana. Sopimusmuutoksen keskeinen tavoite on jatkaa sopimuksen voimassaoloaikaa. Molemmat osapuolet esittävät tahoillaan hankeaikataulun jatkamista. Päätös hankkeen käynnistymisestä edellyttää molempien hankkeen osapuolien rahoituksen varmistumista. Rahoituksesta, lukuun ottamatta kustannusten jakoa ja Ulvilan kaupungin maksuosuuden määrää, päättää kumpikin osapuoli erikseen. Sopimusmuutoksessa on muutettu pelkästään Väyläviraston kustannusarviota.
Lisämuistion luonnos on liitteenä. Aiemmin hyväksytty toteutussopimus ja hankesopimus on oheismateriaalina.
Esittelijä Kaupunginjohtaja Löfbacka Mikko
Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää esittää valtuustolle, että valtuusto
- hyväksyy Väyläviraston ja Ulvilan kaupungin välisen tasoristeyksien poistamisen liitteenä olevan toteutussopimuksen lisämuistion
- valtuuttaa kaupunginjohtajan ja teknisen johtajan allekirjoittamaan lisämuistion ja tarvittaessa tekemään siihen teknisluonteisia muutoksia.
Lisäksi kaupunginhallitus päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.
Päätös
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |