RSS-linkki
Kokousasiat:https://paatos.ulvila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://paatos.ulvila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tarkastuslautakunta
Pöytäkirja 01.02.2024/Pykälä 12
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Viranhaltijoiden haastattelut
Tarkastuslautakunta 01.02.2024 § 12
Arviointityönsä suorittamiseksi tarkastuslautakunta kutsuu kokouksiin viranhaltijajohtoa, luottamushenkilöjohtoa, henkilökunnan edustajia, tytäryhteisöjen edustajia ja mahdollisia muita sidosryhmien edustajia selvittämään omasta näkökulmastaan arviointikohteen toimintaa, tavoitteita ja niiden toteutumista sekä toiminnan tuloksellisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta työohjelmansa mukaisesti.
Tarvittaessa haastateltaville jaetaan ennakkoon täytettäväksi arviointilomake toimialan/vastuualueen toiminnasta ja taloudesta. Lomake ei ole julkinen eikä sitä liitetä pöytäkirjaan.
Tarkastuslautakunta kuulee katsaukset ja käy keskustelun esiin nousevista asioista.
Päätös: Tarkastuslautakunnalle esiteltiin alustavia tietoja vuoden 2023 tilinpäätöksen keskeisistä tunnusluvuista. Saadun selvityksen mukaan kirjanpito alkaa emokunnan osalta olla valmis. Tilikauden 2023 tuloslaskelman osoittama ylijäämä tulee olemaan 4,9 M€, joka on noin 0,3 M€ enemmän kuin talousarviossa. Vuoden 2023 valtuustotason talousarviopoikkeamat tulevat kaupunginvaltuuston käsittelyyn vielä ennen tilinpäätöksen käsittelyä.
Kaupunginjohtaja selosti tarkastuslautakunnalle ajankohtaisia kaupungin toimintaan ja talouteen liittyviä asioita. Esillä oli talouden ja toiminnan tavoitteiden toteutumisen raportoinnin kehittämiseksi tehtyjä toimenpiteitä.
Yhteiskoulun rehtori oli toimittanut etukäteen tarkastuslautakunnalle kirjallisen aineiston, jossa oli esitetty vastauksia esityslistalla olleisiin kysymyksiin.
Ulvilan yhteiskoulu on Ulvilan ainoa yläkoulu. Saadun selvityksen mukaan koulussa on luokilla 7-9 yhteensä 481 oppilasta. Lisäksi on neljä pienryhmää, yhteensä 38 oppilasta. Kuljetusoppilaita on 141. Opettajia on 42 ja ohjaajia 8. Saadun selvityksen mukaan oppilasmäärä tullee olemaan melko vakaa seuraavat 7 vuotta. Tämän jälkeen oppilasmäärän ennustetaan laskevan selkeästi.
Tarkastuslautakunnalle selvitettiin Ulvilan Yhteiskoulun oppilaskohtaisten kustannusten kehitystä vuosina 2019-2023. Saadun selvityksen mukaan kustannusten kehitys on ollut nouseva ja oli v 2019 8814 €/oppilas ja vuonna 2023 9091 €/oppilas. Poikkeuksena oli vuosi 2021, jolloin oppilasmäärä oli poikkeuksellinen pieni (428) ja oppilaskohtainen kustannus 9 155 €/oppilas.
Tarkastuslautakunnalle selvitettiin myös Ulvilan perusopetuksen menojen kehitystä vuosina 2019-2022 sekä vertailu Satakunnan verrokkikuntiin. Saadun selvityksen mukaan Ulvilan oppilaskohtainen kustannus on ollut tarkasteluajanjaksolla 9 380 € - 9 915 €. Kustannus on ollut hyvin lähellä Satakunnan verrokkikuntien lukuja.
Yhteiskoulun rehtori selosti tarkastuslautakunnalle, mitä toimenpiteitä on tehty strategisen tavoitteen ”Satakunnan terveimmät ja liikkuvimmat kuntalaiset” saavuttamiseksi. Saadun selvityksen mukaan toimenpiteitä on tehty koulupäivien aktivoinnissa, kerhotoiminnalla, osallistumalla liikuntapaikkarakentamiseen, Ulvilan kulttuuripolun suunnittelussa sekä oppilaiden osallistamisessa.
Tarkastuslautakunta oli etukäteen pyytänyt selvitystä, millä tavoin oppimistuloksia verrataan aikaisempaan ja toisaalta muiden kuntien tuloksiin. Saadun selvityksen mukaan oppimistulosten kehitystä seurataan mm. keväisin järjestettävän valtakunnallisen kokeen avulla.
Saadun selvityksen mukaan äidinkielen ja kirjallisuuden oppimistulokset ovat olleet selkeästi laskusuunnassa. Perusteina laskusuunnalle esitettiin mm. yleisesti heikentynyt opiskelumotivaatio, sanavaraston köyhtyminen, kännykkä ja keskittymisvaikeudet. Kehityssuunta vastaa valtakunnallista kehitystä.
Matematiikan osalta todettiin, että arvosanakeskiarvossa on ollut lievää laskua, parhaimmillaan 6,5 ja heikoimmillaan 6-. Englannin kielen valtakunnallisten kokeiden arvosanakeskiarvo on ollut selkeässä noususuunnassa. Arvosanakeskiarvo on ollut parhaimmillaan (v 2023) 8 ja heikoimmillaan (v 2018) 7-. Ruotsin kielen osalta todettiin, että oppimistulokset ovat olleet heikkoja. Saksan kielen etäryhmien oppimistulokset ovat olleet lähiryhmää heikommat.
Reaaliaineissa ei osallistuta valtakunnallisiin kokeisiin. Opettajilta saadun palautteen mukaan oppimistuloksissa on menossa kehitys, jossa oppimistuloksissa erityisen vahvoja oppilaita on edelleen mutta erityisen heikkojen oppilaiden osuus kasvaa. Lisäksi heikentynyt lukutaito ja tekstin ymmärtäminen näkyy reaaliaineiden oppimistulosten kehityksessä.
Taito- ja taideaineiden osalta todettiin, että oppilaiden hienomotoriset taidot ovat heikentyneet. Myös oppilaiden, keskittymiskyky, käsitteiden tunteminen ja tekniikoiden hallinta on heikentynyt. Liikunnan osalta todettiin, että uuden opetussuunnitelman hengen mukaisesti liikunnassa testaaminen ei ole kiellettyä, mutta sitä ei tulisi käyttää arvosanan antamisen perusteena. Täten liikunnan oppimistuloksia ei ole pystytty seuraamaan kovin systemaattisesti eikä myöskään seuraamaan miten oppilaiden taito- tai muut fyysiset ominaisuudet olisivat kehittyneet.
Yhteiskoulun toiminnan kehittämiseksi tehtävänä toimenpiteenä tuotiin esille englannin ja ruotsin kielten kirjamäärärahan kasvattaminen oppilasmäärän muutosten suhteessa. Myös ohjaajien lukumäärään toivottiin lisäystä.
Yhteiskoulun toiminnan kehittämiseksi tuotiin esille kuntosalin saaminen koulun tiloihin.
Kaupungin peruskoulutuksen kehittämiseksi tehtävinä toimenpiteinä tuotiin esille 6. luokkien ruotsin opetusvastuun siirtäminen aineenopettajille. Lisäksi saksan kielen opintoihin toivottiin mahdollisuutta pienempiin opetusryhmiin ja kaikille mahdollisuutta valita etä- tai lähiryhmä. Kehittämiskohteina tuotiin esille myös kotien tuki ja asenne koulua kohtaan sekä älypuhelimet ja digitaalisuuden negatiiviset vaikutukset erityisesti taito- ja taideaineissa.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |